Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 21. 12:07 Pénz, Vállalat

Hamarosan már csak felárért hozzák ki a csomagodat a futárcégek

Rohamosan terjednek Magyarországon a különböző futárcégek által telepített csomagpontok. A Magyar Posta már háromezer helyszínen biztosítja a csomagok átadását: az ország több pontján van már 51 csomagautomata, 185 Mol-benzinkúton és 273 Coop-üzletben alakítottak ki átvevőhelyet, illetve 2600 postafiókon is lehetőség van a küldemények átvételére.

A GLS hazai leánycégéhez hasonló magánvállalatok is 300 település több mint 650 pontján rendelkeznek átvevőhellyel. A cég is együttműködik a Coop üzletlánccal, több mint 70 boltban lehet a csomagot átvenni.

Több ok miatt is egyértelmű, hogy a jövő a csomagautomatáké. Az egyik, hogy az online kereskedelem szárnyal, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az elmúlt négy évben megduplázódott a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi forgalom Magyarországon. Ez a teljes kiskereskedelmi forgalom 6,2 százalékát adja már, és a volumen tavaly éves alapon 25,9 százalékkal emelkedett. 

 

A futárcégek eközben alig győzik a kiszállítást, ezért a fogyasztókat abba az irányba terelik, hogy ne az otthoni vagy munkahelyi címre rendeljenek, hanem az átvételi helyek egyikére.

Emellett súlyos gond a csomagszállítási üzletágban a szezonalitás: az év egy bizonyos részében – jellemzően karácsony előtt – realizálódik az éves forgalom jelentős része. Ilyenkor sokkal több embert kell felvenni, sok a kezdő, és az egyedi kiszállítások lassítják a logisztikát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágul az élelmiszer, lassan jön a netes csomag, és a kettőnek ugyanaz az okaRégóta mondják, hogy baj lesz, mert nincs elég sofőr, most viszont már konkrétan is látjuk a hatásokat.

Svédországban már egy ideje pluszdíjat számolnak fel, ha valaki a saját címére kéri a szállítást. Ezt tervezik az egyik legnagyobb európai piacon, Németországban is. A francia posta leánycége, a DPD kommunikációs vezetője a német dpa hírügynökségnek azt mondta, arra számítanak, hogy drágább lesz a lakásajtóig tartó kiszállítás.

Az Hermes szóvivője szerint el kell gondolkodni azon, hogy a jelenlegi díjak mellett hosszú távon is fenntartható-e a pontos címre való szállítás.

A futárcégek működésében az „utolsó kilométerek” a legdrágábbak, ez a legidőigényesebb művelet. Meg kell keresni a címet, parkolóhelyet, és meg kell várni, míg az ügyfél megjelenik és aláírja, hogy átvette a csomagot.

A csomagpontokra való szállítás sokkal egyszerűbb.

A gépkocsivezető ismeri az utat, tudja, hogy kell kipakolni, meg tudja közelíteni a helyszínt, és gyorsan, egy helyen „szórja szét” a küldeményeket. Ez leginkább a kisebb tömegű és térfogatú küldemények esetében ideális megoldás – legalábbis a cég szempontjából.

A GLS Németországban már elkezdte az otthoni címre kézbesítés esetén a drágítást. Igaz, a cég nagyon óvatos, egyelőre az üzleti partnereire – például a webáruházakra – terheli a plusz szállítási költséget. A webáruházon múlik, hogy továbbhárítja-e a vásárlóira vagy sem.

A Magyar Posta akcióval igyekszik a csomagautomatákra szoktatni az ügyfeleket. Egy két kilogrammos csomag kiszállítási díja egy belföldi postapontra*Lényegében postafiókra. 1355 forintba kerül, de ha valaki csomagautomatába rendeli, most csak 889 forintot kell fizessen.

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) is keresi a megoldást. Azt tervezik, hogy újraszabályozzák a világ internetes kereskedelmét. A 47 tagállam, köztük az USA, Kína és az uniós országok közös szabályokat fogadnak el a csomagküldéssel kapcsolatban. Becslések szerint éves szinten 25 ezer milliárd dollár sorsáról van szó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa mindent online rendelsz, nem lesznek képesek kiszállítani nekedÚgy tűnik, hogy a logisztika jelenleg a legszűkebb keresztmetszete az e-kereskedelemnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat csomagküldés DPD futárcégek GLS Hermes webáruház Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Vámosi Ágoston
2025. március 21. 09:04 Pénz

Törökország a szuperolcsó, de szuperkockázatos befektetési terep

Mélypontra zuhantak a török részvények és a líra is a belpolitikai csaták miatt.

Stubnya Bence
2025. március 19. 13:07 Pénz

Az ATM-ekkel is nekifutnak a készpénzvédelemnek, miután a bolti pénzfelvétel nem jött össze

A bolti készpénzfelvétel csak nagyon korlátozottan terjedt el, pedig 2023 nyara óta van rá törvény.

Pecze Kristóf
2025. március 15. 19:00 Pénz

Jó befektetéseket is találni az államcsődök kontinensén

2025 nagy dobása lehet a latin-amerikai kötvények felülteljesítése, de csak erős idegzetű és hosszú távra befektetők fontolják meg ezt a lehetőséget.

Fontos

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.