Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 12. 11:59 Vállalat, Világ

Ha mindent online rendelsz, nem lesznek képesek kiszállítani neked

A futárszolgálatok német szövetsége elég mellbevágó adatokat tett közzé. Ahogy a T-Online.de írja, az ezredforduló óta Németországban majdnem megkétszereződött a feladott csomagküldemények száma, és tavaly elérte a 3,3 milliárd darabot.

Erről rögtön az juthat eszedbe, hogy a fuvarcégek számára eljött a Kánaán, csörög a kassza, és óriási a növekedés. Ám erről szó sincs, a német adatok szerint a piac értékben csak 5 százalékkal emelkedett, és ez is úgy jött ki, hogy az egy csomagra eső bevétel 7 eurócenttel (azaz 23 forinttal) még csökkent is. Azaz egyre több csomagot visznek ki fajlagosan egyre kevesebb pénzért.

A piacvezető Deutsche Post-DHL nagyon súlyosan csökkenteni kényszerült az idei (EBIT szintű) nyereség-előrejelzését: míg korábban 4,15 milliárd eurót várt, most már csak 3,2 milliárdot valószínűsít.

A kedvezőtlen folyamatok hátterében – első hallásra elég furcsa módon – éppen az online rendelések borzasztó gyors bővülése áll. A fejlődés ebben a szegmensben ugyanis olyan gyors, hogy a vállalatok nem bírják követni.

Hiába rendel mindenki egyre többet az internetről, és hiába nő a csomagszám, sem az infrastruktúra, sem a személyi állomány nincs meg ahhoz, hogy ezt a darabszámot kezelni lehessen. Az általános munkaerőhiány miatt borzasztó nehéz bővíteni az alkalmazotti létszámot, vagy ha mégis sikerül, akkor csak magasabb bérekkel, amely megdobja a költségeket. A sofőr/futár-kérdés pedig most már évek óta kritikus, ezekre az állásokra különösen nehéz alkalmas jelölteket találni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágul az élelmiszer, lassan jön a netes csomag, és a kettőnek ugyanaz az okaRégóta mondják, hogy baj lesz, mert nincs elég sofőr, most viszont már konkrétan is látjuk a hatásokat.

Közben a tárgyi infrastruktúrát is fejleszteni kell, vagyis a cégek állandó befektetési kényszerben élnek, és ez is rengeteg pénzt visz el a büdzséből.

Hasonló kihívásokkal küzdenek egyébként a magyarországi logisztikai cégek is, és ennek hatásait a GKI Digital szerint idén már a vásárlók is megérezhetik, például áremelések formájában.

Logikus megoldás lenne a fuvardíjak drasztikus emelése, ennek azonban eddig a nagy kereskedők és a vásárlók is sikerrel álltak ellen. A német online kereskedelmi piacot vezető Amazon olyan erős szereplő, hogy egyelőre sikerül átvinnie az akaratát, márpedig a szállítási díjak emeléséről hallani sem akar, az utolsó centet is ki akarja sajtolni a logisztikai társaságokból. A szállítók közötti verseny következtében pedig ez sikerül is neki, egyelőre.

Az Amazon és a többi kereskedő mögött milliós tömegek bázisa áll, természetesen a vásárlók sem hajlandóak lenyelni a drágulást.

Az online rendelések ilyen mértékű felfutása a német városoknak is egyre nagyobb problémát okoz, a közutak forgalmát a csomagszállító furgonok már érezhetően és nagyon zavaróan megterhelik. A logisztikai cégek mindenféle megoldással próbálkoznak ennek csökkentésére, de ez is pénzbe kerül.

A legérdekesebb kísérlet talán Berlinben indult el, ahol öt versenytárs szolgáltató (DPD, DHL, GLS, Hermes és UPS) összefogott, és létrehozott egy központi mini elosztóközpontot. A csomagokat minden cég ide szállítja be ömlesztve, és innen kizárólag elektromos rásegítésű teherbiciklikkel viszik tovább a futárok a címzettekhez.

A cégek számára a projekt egyik nagy előnye, hogy az egyéves tesztet környezetvédelmi akcióként is el tudják adni, és így állami, önkormányzati, illetve régiós támogatásokat is fel tudnak venni a finanszírozáshoz.

Az alábbi (német nyelvű) videóban láthatod, hogyan dolgozik a Hermes berlini áruszállító elektromos biciklije.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ csomagszállítás e-kereskedelem futár németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bőgel György
2024. február 20. 15:27 Vállalat

Mit tanulhatnak magyar vállalkozók a Kifli-anyacég sikeréből?

Adva volt egy gyorsan táguló piaci rés, a lehetőség felismerése azonban még kevés a nemzetközi piaci sikerhez, amit a Rohlik tíz év alatt elért.

Nagy Zsolt
2024. február 19. 14:19 Vállalat

Elhízott amerikaiak hozták meg a jólétet egy 16 ezer fős dán kisvárosnak

A Novo Nordisk olyan mértékű iparűzési adót fizet, hogy az önkormányzat csökkenteni tudta a lakosok adóterheit.

Hajdu Miklós
2024. február 18. 18:03 Élet, Vállalat

Az egykor legnépszerűbb autómárka lassan háttérbe szorul a magyar piacon

Elvesztette az Opel a kivételes népszerűségét a magyarországi újautó-piacon.

Fontos

Stubnya Bence
2024. február 21. 10:01 Közélet

Európai rekorder lenne Magyarország, ha sikerülne a kormány terve

85 százalékra emelkedhet a kormány tervei szerint a foglalkoztatottsági ráta. Tartalék azonban csak a 25 év alattiakban és az 55 év felettiekben van.

Mészáros R. Tamás
2024. február 21. 04:34 Világ

Külföldi tudással, hajóflottával és jüanelszámolással terjeszkedne a kínai autóipar

A kínai állam tervei között szerepel a külföldi kutatás-fejlesztés, az értékesítési- és szervízhálózatok, valamint a jüanalapú pénzügyi infrastuktúra kiépítése az autóexport ösztönzése érdekében.

Bucsky Péter
2024. február 20. 04:34 Közélet

7 év alatt csak egy villamosvonal épülhet meg biztosan az uniós pénzekből Budapesten

300 milliárd forintos uniós támogatást lát biztosítottnak a főváros, ami az előző hét éves ciklushoz képest visszalépés. De a kormány eredeti tervéhez képest mégis jelentős.