Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. október 10. 11:34 Vállalat

Az Audival szövetkezve mérhet csapást az olajcégekre az Amazon

Amikor tavaly júniusban az Amazon 14 milliárd dollárért felvásárolta az amerikai Whole Foods élelmiszerláncot, nagyot esett a rivális kiskereskedelmi társaságok tőzsdei árfolyama. A befektetők attól féltek, hogy az internetes behemót ugyanúgy lenyomja majd az árakat, mint az e-kereskedelemben.

Ennél jóval kisebb visszhangot keltett, hogy miután az Audi bemutatta E-tron névre keresztelt elektromos autóját, az is kiderült: az autógyártó az Amazonnal szövetkezve otthoni töltőket kínál a modell vásárlóinak. A Bloomberg Businessweek cikke szerint ez fenyegetés lehet a nagy olajvállalatok számára, hiszen a töltés kényelmesebbé tételén keresztül lökést adhat az elektromos autók elterjedésének, ami csökkentené az üzemanyagok iránti igényt. Sőt, olcsóbbá is válhat a töltés, ha éjszaka pontosan akkor történik a folyamat, amikor a legolcsóbb az áram.

Miközben az olajcsúcs (peak oil) kifejezés 10 évvel ezelőtt még arra vonatkozott, hogy meddig növekedhet a kőolaj kitermelése, azaz mikor kezdenek apadni a készletek, ma már sokkal inkább az igények tetőzését értik alatta. Ami nagyon nem mindegy az olajvállalatok szempontjából. Részben ez a magyarázata annak, hogy 

míg 2008 nyarán az Exxon volt a világ legértékesebb tőzsdei cége, ma már az első tízben maradásért is küzdenie kell.

Ami probléma az olajipari cégek és befektetőik számára, nagyon is üdvözlendő folyamat a környezet- és klímavédelem szempontjából. A kérdés inkább az, meg lehet-e szabadulni a fosszilis energiahordozóktól elég gyorsan ahhoz, hogy el lehessen kerülni az éghajlatváltozás katasztrofális következményeit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKorábban teheti tönkre az életünket a klímaváltozás az ENSZ új jelentése szerint, mint eddig gondoltukHa nem változtatunk, már 2040-re komoly válság lesz a Földön a klímaváltozás miatt. Úgy tűnik, a 1,5 fokos felmelegedés lesz az új küszöb.

Ami a pedig a magyar gazdaságot illeti, fontos lenne, hogy az Audi ugyanolyan sikeres legyen az elektromos autóival, mint a belső égésű motorral hajtottakkal. Győrben ugyan elsősorban még az utóbbiak és azok részegységei készülnek, de már elkezdődött az elektromotorok gyártása, és nemrég bejelentették, hogy teljes elektromos járművek is legördülnek majd az ottani futószalagokról.

Az Audit árbevétel alapján csak egy cég előzi meg idehaza, a Mol, amely már szintén elkezdte a felkészülést arra az időszakra, amikor csökkenni fog az igény a benzin és gázolaj iránt. A vállalat 2030-ig szóló stratégiája szerint a feldolgozott kőolajból a mostani 70 helyett csak 50 százalékban készül majd üzemanyag*legalábbis ebbe az irányba mozdulnak el, a többiből különböző vegyipari alapanyagok. A társaság szintén az átalakulás jegyében épít napelemparkokat, száll be a közösségi közlekedésbe Budapesten és Debrecenben, valamint bővíti fogyasztói szolgáltatásait egyebek mellett belvárosi, nem benzinkúthoz kötött kávézóval.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat amazon Audi elektromos autó Mol olajcégek töltés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.