A hét első napjaiban újabb jelét adta a világ két legnagyobb autógyártó csoportja, a Toyota és a Volkswagen annak, hogy a járműiparban hatalmas átalakulások zajlanak. A japán autógyár a hét elején jelentette be, hogy 500 millió dollárral száll be az Uberbe, a németekről pedig kiderült, hogy megjelentek a Tesla környékén, segítséget ajánlva Elon Musknak a vállalat részvényeinek felvásárlásában. A Volkswagen üzlete végül nem jött össze, ugyanis Musk pénteken bejelentette, hogy mégsem vezeti ki cégét a tőzsdéről, maga a gesztus mégis fontos volt a német konszerntől.
A Toyota és az Uber az önvezető autók fejlesztésében és a járműmegosztó szolgáltatások révén történő terjesztésében működik majd együtt, annak ellenére, hogy a néhány éve még Budapesten is működő fuvarszervező cég önvezető tesztautója halálra gázolt egy gyalogost tavasszal. Vakmerőnek tűnhet tehát a Toyota, hogy épp az Uberrel fog össze, de a hagyományos autógyárakon hatalmas nyomás van, mivel egyre több jel utal arra, hogy hosszú távon vissza fog esni a gépkocsik iránti kereslet. A japán cég azt reméli, hogy a közös fejlesztéssel elébe mehet például annak a kedvezőtlen tendenciának, hogy az elöregedő társadalmakban egyre többen lesznek, akik a koruk vagy az egészségi állapotuk miatt nem vezethetnek, pedig lenne pénzük és igényük az autózásra.
A Volkswagen megjelenése a Tesla körül pedig azért különösen érdekes, mert épp egy éve nyilatkozta Herbert Diess, a német konszern vezetője, hogy már nem a Toyotával, a Hyundai-jal és a francia autógyártókkal rivalizálnak, hanem a veszteséget termelő Teslával. A kaliforniai cég eladásai meg sem közelítik a Volkswagenét, Diess szerint mégis olyan potenciál van benne, ami a német vállalatnál nincs meg, és ebben a tekintetben nekik kell felzárkózniuk a Teslához.
A hagyományos, nagy autógyártók nyomulása nem újdonság a közlekedési iparág új cégei körül, a Toyota például már 2016-ban is befektetett az Uberbe, és idén is volt már egy hasonló lépése, amelynek során egymilliárd dollárt tett egy szingapúri autómegosztó vállalkozásba. Ahogy korábban is megírtuk, ezeket a lépéseket egyaránt motiválják a szigorodó környezetvédelmi normák, az elektromos hajtás térnyerése, az önvezető járművek fejlődése és az a tendencia, hogy egyre kevesebben fognak autót vásárolni és birtokolni a következő évtizedben.
Vállalat
Fontos