Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 28. 16:14 Vállalat

Nem száguldanak már az autóeladások, és ez rossz hír a magyar gazdaságnak

Az új autók értékesítése 2010 óta átlagosan több mint évi 5 százalékos ütemben nőtt a világban, de egyre több jel mutat arra, hogy kifullad a növekedés. Az LMC Automotive elemző cég idén 97 millió új jármű eladását valószínűsíti, ami 1,8 százalékos gyarapodás tavalyhoz képest – írja cikkében a Wall Street Journal.

Különösen borúsak a kilátások Észak-Amerikában, ahol 2016-ban 17,5 millióval csúcsot döntöttek az eladások, és idén valószínűleg folytatódik a tavaly elkezdődött visszaesés. Kínában gyorsan változnak a dolgok: 2016-ban még 13 százalékos volt a növekedés, tavaly 2,1, idén júliusban viszont már csökkenést mértek az egy évvel korábbihoz képest. Az LMC Automotive 1,2 százalékos pluszt jósol idénre, de lehet, hogy ezt újra kell majd gondolni. Az ázsiai ország ma már a világ legnagyobb autópiaca a 28,6 millió darabos tavalyi eladással. Az ottani lassulást egyebek mellett egy újautó-vásárlási adókedvezmény megszüntetése okozza.

Európában a kereslet majdnem visszakapaszkodott a válság előtti csúcsokra, de az első féléves 2,9 százalékos növekedés szintén lassulás 2017 első hat hónapjának a 4,7 százalékos tempójához képest. Az itteni számokat visszaveti a Brexit-szavazás óta gyenge brit kereslet, valamint a félelem a dízelautók városi használatának korlátozásától.

A legnagyobb kockázat azonban egyértelműen Donald Trump amerikai elnök kereskedelmi háborúja, amely máris megdrágította az acélt és az alumíniumot az amerikai autógyárak számára, míg Kína 40 százalékos importvámot vetett ki az amerikai kocsikra. Annak a veszélye sem múlt el teljesen, hogy Trump nemzetbiztonsági okokra hivatkozva 25 százalékos vámot vet ki az európai autókra.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörékeny fegyverszünetet kötött Trump és Juncker a kereskedelmi háborúbanDonald Trump túl sokszor csinált már hátraarcot, az Európai Unióban pedig túl sok ellenérdek ütközik ahhoz, hogy tartós legyen a fegyverszünet.

 

Elemzők szerint egy teljes körű kereskedelmi háború recesszióba sodorhatja az autóipart, ha viszont sikerülne rendezni a viszonyt Amerika és a fő kereskedelmi partnerek között, akkor újra növekedésnek indulhatnának az eladások. Az utóbbi forgatókönyv megvalósulásának ugyan jelenleg nincs olyan nagy esélye, de némi bizakodásra adhat okot, hogy az USA-nak és Mexikónak hétfőn sikerült megállapodnia a kereskedelem új feltételeiben.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a lassulást feltétlenül visszaesés követi, de a magyar gazdaság növekedésén már azt is meglátszódhat, ha nem nőnek tovább az eladások. A hazai járműipari termelés értéke a GDP tizedéről az ötödére emelkedett az utóbbi tíz évben.*A GDP-n belül ennél valójában kisebb az aránya, mert abba csak a szektor hozzáadott értéke számít bele.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

 

A Magyarországon több gyárral jelenlévő, sok száz embert foglalkoztató Continental, a világ második legnagyobb autóipari beszállítója múlt héten figyelmeztette befektetőit, hogy nyeresége valószínűleg elmarad az előre jelzettől, a gyengülő európai és kínai kereslet miatt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBemutatjuk, hogyan működik egy autógyár valójábanKorszerű körülmények között végzett biztos, de kemény munkára számíthatnak az autógyárakba jelentkező dolgozók, amit nem veszélyeztetnek sem a robotok, sem az elektromos autók.

Vállalat autóeladások autóipar Európa kereskedelmi háború Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. november 18. 06:47 Közélet, Vállalat

Mészároséknak már 410 milliárdnyi cégvagyonról van papírjuk, de ennél is többet halmoztak fel

Kétszázmilliárd forintra értékelték fel Orbán Viktor barátjának családi cégét. A felcsúti gázszerelő nagyjából az 1200. leggazdagabb ember lehet a világon.

Stubnya Bence
2019. november 17. 12:28 Vállalat

Már amerikai óriáshonlapokon dolgoztak, amikor itthon még nem vették őket komolyan

Egy műszaki egyetemi kollégiumi szobából indult a Stylers Group. Mára félmilliárdos bevételük van. A munkaerőhiányra olyan megoldásuk van, amit itthon csak nagyvállalatok engedhetnek meg maguknak.

Váczi István
2019. november 15. 06:52 Adat, Vállalat

Lejtőre került az autóipari foglalkoztatás a legfontosabb megyében

Dübörög a járműipar termelése Győr-Moson-Sopron megyében, a legnagyobb cégek létszáma viszont fogyni kezdett. Országosan a rendelésállomány is apad.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 15. 15:46 Közélet

Rejtőzködő harcostárs szállt be Mészárosék családi cégébe

A második legismertebb tiszakécskei milliárdos, Varga Károly, akinek korábban is volt üzleti kapcsolata Mészáros Lőrinccel, egy követelésért cserébe 2 százalékos részesedést kapott a Talentis Zrt-ben.

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2019. november 14. 16:44 Vállalat

Van értelme, hogy több évnyi bérre elég pénzt ad a kormány a munkahelyteremtőknek?

Rengeteg pénzt, 13,3 millió forintot adunk minden egyes új munkahelyért, miközben évek óta munkaerőhiánnyal küzd a gazdaság. Nem tűnik logikusnak a rendszer.

Jandó Zoltán
2019. november 14. 06:54 Vállalat

Hogyan lehet ennyire olcsó minden Fekete Pénteken, ha egyszer törvény tiltja?

Jogszabály szerint nem lehet beszerzési ár alatt értékesíteni, de az év többi részében nem 50 százalékos árréssel működnek a cégek. Akkor hogy van ez?