Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 28. 16:14 Vállalat

Nem száguldanak már az autóeladások, és ez rossz hír a magyar gazdaságnak

Az új autók értékesítése 2010 óta átlagosan több mint évi 5 százalékos ütemben nőtt a világban, de egyre több jel mutat arra, hogy kifullad a növekedés. Az LMC Automotive elemző cég idén 97 millió új jármű eladását valószínűsíti, ami 1,8 százalékos gyarapodás tavalyhoz képest – írja cikkében a Wall Street Journal.

Különösen borúsak a kilátások Észak-Amerikában, ahol 2016-ban 17,5 millióval csúcsot döntöttek az eladások, és idén valószínűleg folytatódik a tavaly elkezdődött visszaesés. Kínában gyorsan változnak a dolgok: 2016-ban még 13 százalékos volt a növekedés, tavaly 2,1, idén júliusban viszont már csökkenést mértek az egy évvel korábbihoz képest. Az LMC Automotive 1,2 százalékos pluszt jósol idénre, de lehet, hogy ezt újra kell majd gondolni. Az ázsiai ország ma már a világ legnagyobb autópiaca a 28,6 millió darabos tavalyi eladással. Az ottani lassulást egyebek mellett egy újautó-vásárlási adókedvezmény megszüntetése okozza.

Európában a kereslet majdnem visszakapaszkodott a válság előtti csúcsokra, de az első féléves 2,9 százalékos növekedés szintén lassulás 2017 első hat hónapjának a 4,7 százalékos tempójához képest. Az itteni számokat visszaveti a Brexit-szavazás óta gyenge brit kereslet, valamint a félelem a dízelautók városi használatának korlátozásától.

A legnagyobb kockázat azonban egyértelműen Donald Trump amerikai elnök kereskedelmi háborúja, amely máris megdrágította az acélt és az alumíniumot az amerikai autógyárak számára, míg Kína 40 százalékos importvámot vetett ki az amerikai kocsikra. Annak a veszélye sem múlt el teljesen, hogy Trump nemzetbiztonsági okokra hivatkozva 25 százalékos vámot vet ki az európai autókra.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörékeny fegyverszünetet kötött Trump és Juncker a kereskedelmi háborúbanDonald Trump túl sokszor csinált már hátraarcot, az Európai Unióban pedig túl sok ellenérdek ütközik ahhoz, hogy tartós legyen a fegyverszünet.

 

Elemzők szerint egy teljes körű kereskedelmi háború recesszióba sodorhatja az autóipart, ha viszont sikerülne rendezni a viszonyt Amerika és a fő kereskedelmi partnerek között, akkor újra növekedésnek indulhatnának az eladások. Az utóbbi forgatókönyv megvalósulásának ugyan jelenleg nincs olyan nagy esélye, de némi bizakodásra adhat okot, hogy az USA-nak és Mexikónak hétfőn sikerült megállapodnia a kereskedelem új feltételeiben.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a lassulást feltétlenül visszaesés követi, de a magyar gazdaság növekedésén már azt is meglátszódhat, ha nem nőnek tovább az eladások. A hazai járműipari termelés értéke a GDP tizedéről az ötödére emelkedett az utóbbi tíz évben.*A GDP-n belül ennél valójában kisebb az aránya, mert abba csak a szektor hozzáadott értéke számít bele.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

 

A Magyarországon több gyárral jelenlévő, sok száz embert foglalkoztató Continental, a világ második legnagyobb autóipari beszállítója múlt héten figyelmeztette befektetőit, hogy nyeresége valószínűleg elmarad az előre jelzettől, a gyengülő európai és kínai kereslet miatt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBemutatjuk, hogyan működik egy autógyár valójábanKorszerű körülmények között végzett biztos, de kemény munkára számíthatnak az autógyárakba jelentkező dolgozók, amit nem veszélyeztetnek sem a robotok, sem az elektromos autók.

Vállalat autóeladások autóipar Európa kereskedelmi háború Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

2019. február 22. 10:56 Vállalat

Mészáros Lőrinc családja magához ölelte az egykori Simicska-birodalom ékkövét

A Simicska-birodalom felosztása során a mezőgazdasági érdekeltségek Mészáros Lőrinchez kerültek, aki a fiát ültette a Mezort Zrt. igazgatóságába.

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Hajdu Miklós
2019. február 20. 14:39 Vállalat

Lagerfeld nem csak a divathoz értett, üzletileg is nagyot alkotott

A divatipar mellett a márkaépítés területén is sikeres volt a tegnap elhunyt divattervező.

Fontos

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 06:53 Közélet

Káoszba süllyedt a kormány terve, hogy jobban szervezzék a nagy sportrendezvényeket

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába volt rá törekvés, mégsem lesz egységes szervezési kerete és felelőse a magyarországi rendezésű nagy sporteseményeknek. Pedig lett volna logika benne.

Torontáli Zoltán
2019. február 17. 07:17 Élet

Mégis mit eszünk ennyire a Túró Rudin?

Szó szerint ízekre szedtük a kakaós masszával bevont túrórudat. Most kiderül, hogy miért van benne kukoricakeményítő, hidrogénezett olaj, vagy olyan vegyületek, mint a kálcium-laktát vagy a kálium-szorbát.