Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 28. 16:14 Vállalat

Nem száguldanak már az autóeladások, és ez rossz hír a magyar gazdaságnak

Az új autók értékesítése 2010 óta átlagosan több mint évi 5 százalékos ütemben nőtt a világban, de egyre több jel mutat arra, hogy kifullad a növekedés. Az LMC Automotive elemző cég idén 97 millió új jármű eladását valószínűsíti, ami 1,8 százalékos gyarapodás tavalyhoz képest – írja cikkében a Wall Street Journal.

Különösen borúsak a kilátások Észak-Amerikában, ahol 2016-ban 17,5 millióval csúcsot döntöttek az eladások, és idén valószínűleg folytatódik a tavaly elkezdődött visszaesés. Kínában gyorsan változnak a dolgok: 2016-ban még 13 százalékos volt a növekedés, tavaly 2,1, idén júliusban viszont már csökkenést mértek az egy évvel korábbihoz képest. Az LMC Automotive 1,2 százalékos pluszt jósol idénre, de lehet, hogy ezt újra kell majd gondolni. Az ázsiai ország ma már a világ legnagyobb autópiaca a 28,6 millió darabos tavalyi eladással. Az ottani lassulást egyebek mellett egy újautó-vásárlási adókedvezmény megszüntetése okozza.

Európában a kereslet majdnem visszakapaszkodott a válság előtti csúcsokra, de az első féléves 2,9 százalékos növekedés szintén lassulás 2017 első hat hónapjának a 4,7 százalékos tempójához képest. Az itteni számokat visszaveti a Brexit-szavazás óta gyenge brit kereslet, valamint a félelem a dízelautók városi használatának korlátozásától.

A legnagyobb kockázat azonban egyértelműen Donald Trump amerikai elnök kereskedelmi háborúja, amely máris megdrágította az acélt és az alumíniumot az amerikai autógyárak számára, míg Kína 40 százalékos importvámot vetett ki az amerikai kocsikra. Annak a veszélye sem múlt el teljesen, hogy Trump nemzetbiztonsági okokra hivatkozva 25 százalékos vámot vet ki az európai autókra.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörékeny fegyverszünetet kötött Trump és Juncker a kereskedelmi háborúbanDonald Trump túl sokszor csinált már hátraarcot, az Európai Unióban pedig túl sok ellenérdek ütközik ahhoz, hogy tartós legyen a fegyverszünet.

 

Elemzők szerint egy teljes körű kereskedelmi háború recesszióba sodorhatja az autóipart, ha viszont sikerülne rendezni a viszonyt Amerika és a fő kereskedelmi partnerek között, akkor újra növekedésnek indulhatnának az eladások. Az utóbbi forgatókönyv megvalósulásának ugyan jelenleg nincs olyan nagy esélye, de némi bizakodásra adhat okot, hogy az USA-nak és Mexikónak hétfőn sikerült megállapodnia a kereskedelem új feltételeiben.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a lassulást feltétlenül visszaesés követi, de a magyar gazdaság növekedésén már azt is meglátszódhat, ha nem nőnek tovább az eladások. A hazai járműipari termelés értéke a GDP tizedéről az ötödére emelkedett az utóbbi tíz évben.*A GDP-n belül ennél valójában kisebb az aránya, mert abba csak a szektor hozzáadott értéke számít bele.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

 

A Magyarországon több gyárral jelenlévő, sok száz embert foglalkoztató Continental, a világ második legnagyobb autóipari beszállítója múlt héten figyelmeztette befektetőit, hogy nyeresége valószínűleg elmarad az előre jelzettől, a gyengülő európai és kínai kereslet miatt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBemutatjuk, hogyan működik egy autógyár valójábanKorszerű körülmények között végzett biztos, de kemény munkára számíthatnak az autógyárakba jelentkező dolgozók, amit nem veszélyeztetnek sem a robotok, sem az elektromos autók.

Vállalat autóeladások autóipar Európa kereskedelmi háború Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 14. 06:51 Vállalat

A kaviárkirály magyar birodalma, ahol 60 millió forintos halak zsúfolódnak az omladozó kendergyár medencéiben

A román határnál fekvő Komádinál, egy omladozó gyártelepnél állítják elő a világ kaviártermelésének egy százalékát. Cégportré a kaviárkirály magyar birodalmáról.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.

Torontáli Zoltán
2019. február 12. 15:48 Közélet

Mi van akkor, ha felveszed Orbán kamatmentes 10 millióját, de nem szülsz gyereket?

Nehéz megmondani, hogy mi lesz, de elég könnyen elképzelhető olyan megoldás, hogy megéri egyszerűen nem megszülni a beígért gyereket.