Jelentősen nőttek az elektromos autók eladásai globálisan az év első három hónapjában – derül ki a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) csütörtökön publikált jelentéséből.
A járvány hatására a globális autóeladások összesen 16 százalékkal csökkentek 2020-ban, az új elektromos autók forgalma viszont 41 százalékkal 3 millió eladott autóra nőtt. Az idei év első negyedévében az elektromos autók eladása éves alapon majdnem megduplázódott, ebben az időszakban 1,1 millió e-autót adtak el. (A jelentés csak a tisztán elektromos hajtású járművekkel foglalkozik, a hibridekkel nem.)
Kiemelkedően erős volt a forgalom a kínai, az európai és amerikai piacon. Európában és Kínában a forgalmat a szigorodó szén-dioxid-kibocsátási előírások, illetve a kormányzati támogatások élénkítették. Tavaly az európai eladások 1,4 millió eladott autóval meghaladták a kínai 1,2 milliós forgalmat, az IEA szerint azonban még korai lenne hosszabb távon is változó trendről beszélni, mert a kínai piac nagyon erősen kezdte az évet.
We just released Global EV Outlook 2021, which shows accelerating momentum despite the pandemic
After a 40% rise over the whole of 2020, electric car sales more than doubled in the 1st quarter of 2021 from the same period a year earlier
Our report ? https://t.co/RHhWF6hY7K pic.twitter.com/66FunyBw2h
— International Energy Agency (@IEA) April 29, 2021
Globálisan az elektromos autók forgalma 2020-ban 120 milliárd dollárt ért el, amiből a kormányzati támogatások 13 milliárd dollárt tettek ki. A kormányzati támogatások aránya a 2015-ös 20 százalékról visszaesett, és a 10 százalékos szinthez közelít globálisan. AZ IEA jelentése szerint az akkumulátorok árának további csökkenésével ez az arány tovább mérséklődik majd, és
2030-ig az új elektromos autók átlagos ára az új hagyományos autók átlagárához lesz hasonló.
A jelenlegi szabályozási környezetben az elektromos autók száma a jelenlegi 10 millióról 2030-ig globálisan 145 millióra nőne, az IEA szerint ugyanakkor további kormányzati intézkedések, különösen a szigorúbb kibocsátási előírások segítségével jóval nagyobb is lehet ez a növekedés. Szabályozási szinten az IEA azt emeli még ki, hogy a meglévő 20 mellé újabb országoknak kellene csatlakozniuk az új hagyományos (belső égésű motor által hajtott) autók eladását betiltó országok csoportjában, illetve szükség lenne az infrastruktúra javítására is, ami nagyrészt töltőállomások kiépítését jelenti.
A jelentés azt is megjegyzi, hogy nemcsak az autók, hanem más közlekedési eszközök körében is terjed az elektromos hajtásúak aránya. Ezen belül kiemelkedik az elektromos mopedek és motorok piaca, amikből 2020-ban 25 milliót adtak el, főleg Ázsiában. Emellett ugyanakkor az elektromos buszok, kamionok és kisbuszok eladásai is jelentősen nőttek.
Ahogy azt a Boston Consulting Group (BCG) nemrég publikált elemzése kiemeli, bár az elektromos autók terjedésének tempója meghaladja a várakozásokat, még mindig nem elég gyors ahhoz, hogy a párizsi klímaegyezményben foglalt legfeljebb másfél fokos felmelegedésre vonatkozó cél megvalósuljon.
A közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 12 százalékát teszi ki, és habár az autók esetében már rendelkezésre áll zéró szén-dioxid-kibocsátást lehetővé tevő technológia, mivel a globális autóállomány lecserélődése átlagosan két évtizedig szokott tartani, ha 2035-ben az összes eladott autó fele elektromos lesz, a teljes globális autóállomány 70 százalékát még mindig dízeles vagy benzines modellek teszik majd ki.
A BCG elemzése ezért szintén az új fosszilis üzemanyaggal hajtott modellek eladásának tiltását, valamint a tiltás határidejének előrehozását, a régebbi modellek újakra cserélésének állami támogatását, az emissziós szabályok szigorítását, továbbá a töltési infrastruktúra fejlesztését javasolja, valamint az autózás alternatívái, például a tömegközlekedés és a biciklis infrastruktúra fejlesztését.
Tech
Fontos