Sok cégvezető kényszerült átgondolni vállalkozása jövőjét az utóbbi hónapokban, és jutott szinte szektortól függetlenül hasonló eredményre. Szembesültek azzal a kiszolgáltatottsággal, ami a rugalmatlan céges folyamataikból ered, így például a tradicionális informatikai eszközeikkel nem tudtak elég gyorsan reagálni a piaci változásokra. Voltak azonban olyan vállalatok is, akik megtapasztalhatták, hogy kiszámíthatatlan környezetben a digitalizáció és a felhő biztonságot adhat, mivel rugalmasságot és skálázhatóságot biztosít.
Az elmúlt időszakban több felmérés rávilágított arra, hogy egyes szektorokban különösen erős a motiváció a digitális transzformációra, és ezzel felgyorsult az a technológiai átállás, amely járvány nélkül több éven át zajló folyamat lett volna. Egy felmérés szerint 10-ből 9 IT vezető úgy látja, hogy a koronavírus felgyorsítja a felhőbe történő migrációt, csaknem háromnegyedük szerint öt éven belül a munkafolyamatok 95 százalékát felhőben bonyolítják majd.
Bár sok cég költségvetése csappant meg az utóbbi pár hónapban, és az év nagy része ennek kipótlásáról szól, a felhőalapú szolgáltatásoknál a költségcsökkentési képesség fontos, de nem a legfontosabb tényező. Nincs olyan vállalat méret, aminek működését az informatika kiesése ne befolyásolná károsan. Egy rugalmatlan tervezéssel, vagy egy hibásan kivitelezett ötlettel bármelyik céget a földbe lehet állítani.
Van lehetőség arra, hogy egy ötletet először kicsiben lehessen kipróbálni, tökéletesíteni és csak ezt követően végrehajtani a nagyszabású beruházást? A felhővel lehetséges, mivel a felhasználása igény alapú, le- és felskálázhatósága miatt egyfajta homokozót, próbalehetőséget biztosít a cégeknek, és ha a sokadik nekifutás után végre működik az ötlet, akkor a sikeres üzletfejlesztési verziót lehet megvalósítani, töredék költségen. Ugyanígy, ha már nincs szükség az adott szolgáltatásra, le is lehet skálázni, ki lehet kapcsolni az ehhez tartozó informatikai platformot, ami komoly megtakarítást jelenthet – aktuális példa a járvány miatt szinte egyik napról a másikra leállt iparág, a turizmus.
Logikusnak tűnik a technológia ilyen célú felhasználása, de jó pár év és mérhető eredmények kellettek ahhoz, hogy a szakma szélesebb körben is elfogadja.
A járvány megmutatta, hogy a tradicionális informatika eszközeivel nagyon nehéz, szinte lehetetlen jól reagálni rugalmasságot és gyors változást igénylő válsághelyzetekben. A felhőinformatika ezzel szemben valós, K+F alapú üzleti modellt és szervezeti gondolkodást, szervezeti fejlődést tesz lehetővé, így stabilitást nyújthat a vállalatok számára, mely az üzletmenetet biztonságos mederben tartja. Az utóbbi időszakban több tanulmány látott napvilágot arról, hogy milyen szerepe van a felhőnek a megváltozott piaci és fogyasztói környezet lekövetésében. Több vezető úgy látja, hogy hosszútávra szükséges stratégiát készíteni a munkatársak távoli munkavégzéséhez. A megkérdezettek 40%-a válaszolta, hogy a járvány felgyorsítja a felhő migrációt, ugyanis a felhő lehetővé teszi a vállalatok számára a kapacitás rugalmas növelését anélkül, hogy hardverekbe, szoftverekbe kellene befektetni.
Magyarországon a közelmúltban kapott nagyobb lendületet a felhő adaptáció. A felhő tanácsadással és migrációval foglalkozó TC2 alapítói a cég indulásakor, 2015-ben azt látták, hogy a tradicionális informatikához képest lényegesen gyorsabb a felhőinformatikában a tudástranszfer (nagyjából öt év az átfutási idő) és szélesebb körű a hozzáférési, megismerési lehetőség is. Ezzel együtt is 2016-2018 között itthon még szinte senki nem foglalkozott felhővel. Utána is jó darabig az IT asztala maradt, stratégiai szintre csak mostanában, a járvány hatására kezdett felemelkedni. 2017-ben a Magyar Nemzeti Bank a publikus felhő használatáról kiadta az első szabályozást a pénzügyi területre, ez pedig segítette a felhővel kapcsolatos félelmek leküzdését, és a platform terjedését.
Révész Róbert, a TC2 ügyvezetője és társalapítója úgy látja, hogy az újdonságokkal szemben általában tartózkodóak az emberek, ide értve a képzett informatikusokat is, akik évtizedekig a fizikai infrastruktúrákhoz voltak szokva. A TC2 ezért edukációt kezdett a piacon a felhőről, többszáz fős képzéseket, ingyenes webinarokat tartanak. Az eseményeken évről évre egyre nagyobb az érdeklődés, amely jó mérőszám arra, hogyan nyit az IT szakma a felhő felé. A TC2 alapítói, bár elsősorban nem informatikai, hanem kulturális váltásnak gondolták a felhőinformatika biztosította agilitást, mint koncepciót, és az üzleti területtel, vezérigazgatókkal, pénzügyi és operációs vezetőkkel szerettek volna tárgyalni a cégeknél, végül mindig az IT-nál kötöttek ki. A felhőinformatika hazai elfogadása is segítette, hogy TC2 néhány év alatt az Amazon Web Services kiemelt, Advanced fokozatú partnere lett Magyarországon. A minősítést 2019-ben első és egyedüli cégként szerezte meg a vállalat itthon, amelyhez szigorú szakmai és kereskedelmi feltételeket kellett teljesítenie, a munkatársak képzésétől az ügyfélszámig.
A folyamatos piaci kihívások itthon is egyre több céget egy rugalmas platform felé terelhetnek, de mint minden új infokommunikációs terület esetében, a bizalom a felhőnél is elengedhetetlen része a közös munkának. Ezt pedig először az IT szakemberek felé kell kiépíteni, hogy elhiggyék, működni fog az új rendszer. Az oktatás egy fontos közös alapot ad, később pedig már látják a pontos számokat, hogy tényleg hatékony, másfajta minőségű szintre emelkedik az informatikai támogatás – mondta Ákos György, a TC2 társalapítója. Ahhoz, hogy a vállalatok gyorsabban reagálhassanak a piaci változásokra, hangzatos szavak helyett, gyakorlati szinten kell cselekedni, mégpedig minél gyorsabban – hiszen a versenytársaik ugyanúgy meglépik a digitalizációt, csak az a kérdés, kié lesz az elsőbbség.
A felhőszolgáltatások hidat képeznek az informatikai és az üzleti területek között, igényelve az együttműködést, a partneri kapcsolatot, a közös felelősségvállalást. Ennek egyik következménye, hogy felértékelődik az IT és az informatikusok szerepe a cégen belül. A járvány ezen a területen is változásokat hozott, egy friss kutatás szerint a Covid-19 egyik hatása volt, hogy pozitív irányban mozdult el a munkatársak attitűdje az informatika és a technológia felé. Az elmúlt hónapokban nemcsak a szervezeti pozícionálása változott meg az informatikának, és a terület szakembereinek, hanem globális szinten is megfigyelhető, hogy új szintre emelkedett a technológiai cégek megítélése. Ez a változás pedig további növekedést adhat az innovatív technológiáknak, és ezzel együtt az őket kiszolgáló platform, a felhő alkalmazásának.
Támogatói tartalom
Fontos