Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2019. április 3. 15:24 Tech

Nagyot gurítanának Budapesten

Kétszáz éve tartó, megállíthatatlan trend a városiasodás, az ENSZ becslése szerint 2050-re emberiség több mint kétharmada városlakó lesz. Növekvő népsűrűség, túlterhelt városok, légszennyezés – az ezek nyomán egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások, a dráguló személyautók vagy éppen a dugódíj mind a fenntarthatóbb közösségi, megosztásalapú irányba tereli a városi közlekedést.

Magyarországon errefelé az első látványos lépést a Mol és a főváros együttműködéséből született Bubi (a Budapest és a bicikli szavak összerakásával) tette öt évvel ezelőtt, köztudatba ültetve a „használd, ne birtokold” szemléletmódot. A GreenGo 2017-ben emelte a tétet – rögtön egy generációnyit ugorva – elektromos meghajtású autóival, flottája már 300 járgányból áll. Ha ehhez hozzávesszük az autómegosztásba egy éve becsatlakozott Mol Limót is, már 750 darab körül jár a fővárosiak számára rendelkezésre álló flotta nagysága – ráadásul ezen a piacon az iparági pletykák szerint hamarosan egy nagy multi is megjelenik, fokozva a versenyt. Lassan itt a szezonja a robogóknak is, a lengyel Blinkee.city e-robogói tavaly májusban jelentek meg a budapesti utakon, jelenleg 60 darab elérhető belőlük az applikáció szerint.

A környezetet kevésbé terhelő közösségi közlekedés Budapestre is ráférne, és hamarosan ebből a szempontból új színt hoznak a városképbe az elektromos meghajtású rollerek. A piac egyik legnagyobb globális szereplője, a Lime már javában tárgyal a fővárossal, és az amerikai alapítású cég reményei szerint még a nyári szezon előtt tesztüzembe helyezi elektromos rollerjeit a budapesti utakon. A 12 európai országban működő cég várható érkezéséről már januárban beszámoltunk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBudapestre jöhet az egyik amerikai elektromosroller-megosztóA Lime applikációjában megjelent pár roller Budapesten, 300 + percenként 25 forint körül lehetne a használat díja.

A rendszer hasonlóan működik a többi közösségi mobilitási megoldást nyújtó szolgáltatáshoz – az alkalmazáson történő regisztráció után a térképen lehet megtalálni és a kód leolvasásával kioldani a rollert, majd az utazás végén lezárni. Egyszerűvé teszi a használatát, hogy se parkolóhelyet, se dokkolót nem kell keresni. Az e-rollerek tölthető akkumulátorral működnek, a flottát a Lime helyi csapata tartja karban, ők gyűjtik be éjjelente a rollereket, amelyeket a töltőállomásokon fel is töltenek, hogy reggelre újra használatra készen várják a lime-ozókat. A másik opció, hogy valaki kedvezményért cserébe maga tölti fel a rollert – ők az úgynevezett juicerek, akiknek saját zárt Facebook-csoportjuk is van, jelenleg 3700 taggal.

Tóth Tamás, a Lime magyarországi vezetője elárulta a tervezett árazást is: 250 forint a kioldás és 50 forint percenként a használat. Ez nagyjából megfelel az amerikai áraknak: ott 1 dollár, azaz 285 forint a feloldás, egy perc pedig 15 cent, 43 forint, míg a csehországi árazás kicsit különbözik, ott 312 forintnyi korona a feloldás, de cserébe csak 25 forintnak megfelelő korona a használat percenként.

Aki letölti a Lime applikációját, láthatja, hogy várhatóan Budapesten belül hol lehet majd felvenni és otthagyni a rollereket. A viszonylag szűk zónával dolgozó Blinkee.cityhez képest tágabb terület van bejelölve a térképen, tehát nagyobb esély van rá, hogy akár haza is mehetünk az e-rollerrel, amit a ház előtt lehet aztán hagyni.

Egy példa: ha óránként 20 kilométeres sebességgel megyünk a Deák tér és a Hősök tere között a biciklisávban, nagyjából 8-10 perc a 2,7 kilométeres út – e-rollerrel ez 650-750 forintba kerül. A roller végsebessége egyébként 25 km/óra, egy feltöltéssel 30-50 kilométert tud megtenni.

Az e-rollerek tavaly taroltak a kockázati tőkebefektetési piacon, több százmillió dollár áramlott a városi elektromosroller-megosztási szolgáltatást nyújtó cégekbe. A befektetők úgy számolnak, hogy már akkor is szakíthatnak, ha a világszerte 2,5 milliárd tömegközlekedőnek csak a töredéke használja majd az e-rollereket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDühbe gurul a város?Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

A Lime startupos mércével mérve is friss szereplőnek számít. Még kétéves sincs, de már öt kontinensen, 25 országban van jelen. Ráadásul menet közben váltottak profilt, ugyanis kerékpármegosztással indultak, és csak egy éve tértek át az e-rollerekre. Ez jó döntésnek bizonyult, hiszen sokkal kevesebb a helyi versenytársuk. Pénzügyileg is értelmezhető sztori a Lime-é, kapós startupnak számít, hiszen március elején zártak egy újabb 100 millió dolláros (csaknem 30 milliárd forintos) befektetést, a céget pedig 2,4 milliárd dollárra értékelik – ezzel a leggyorsabban növekvő startup lett a Szilícium-völgy történetében a cég értékére vonatkozó becslés alapján. Ezt már Paloma Castro Martinez mondta el, aki a Lime nemzetközi kommunikációs igazgatója, és az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) által rendezett Smart konferencián Budapesten számolt be arról, hogy hamarosan indul az e-roller tesztüzem a fővárosban.

Bár kaliforniai alapítású cégről van szó, mégis Európát tekinti egyik fő célpiacának, Budapest pedig azért különösen vonzó az e-rollermegosztó számára, mert itt az emberek hozzászoktak a közösségi közlekedéshez, szemben például az autóhoz szokott amerikaiakkal. Budapestet mint lehetséges célpontot egy időben nézték ki Béccsel, Prágával és Varsóval. Azonban, míg ezekben a városokban már tavaly óta működik a szolgáltatás, itthon kicsit tovább tartanak az egyeztetések a városvezetéssel. A korábbi rossz tapasztalatok, balesetek miatt tavaly a Segwayek mellett az elektromos rollert a gyalogos övezetekből kitiltó I. és V. kerületi vezetés is beleszólhat a Lime-al való tárgyalások menetébe.

Konkrét bevezetési dátumot és kezdő rollerszámot nem mondtak a Lime-nál, de első lépésként egy pilot projektben gondolkoznak – a tesztüzemet érthető okokból a roller-főszezon, a nyári turisztikai boom előtt szeretnék elindítani. Ugyanakkor érdemes alaposan előkészíteni az indulást, hogy ne alakuljon ki olyan közutálat a közrollerekkel szemben, mint például San Franciscóban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA gyalogosoknak elege lett a járdán szlalomozó elektromos rollerekbőlSan Francisco szabályozni akarja a megosztásos közlekedési eszközök használatát, mert kezdenek káoszba fulladni az utcái.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.