Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 22. 18:07 Tech

Megvan a tökéletes megoldás a reptéri csomagfosztogatás ellen

Hamarosan egyáltalán nem lesz szükség emberi közreműködésre a szingapúri repülőtér legújabb terminálján a repülőgépek kiszolgálásához. Robotok mozgatják a ki- és beszállást szolgáló utashidakat, pakolják ki és továbbítják a bőröndöket a szalagra mindössze 10 perc alatt, és töltik újra a konyhai részleget. Az utasok pedig automatikus arc- és ujjlenyomat-ellenőrzés után léphetnek be az országba.

A Changi repülőtér tavaly októberben megnyitott 4-es terminálján mindez többé-kevésbé már működik is, bár az eszközök egy része számára most még a tesztidőszak zajlik. Ez a terminál kisebb, mint a korábbi három, és itt próbálnak ki minden újdonságot, amelyet használni akarnak a következő évtized vége felé megnyitni tervezett hatalmas, lényegében egy új repülőteret jelentő 5-ös terminálnál.

A Bloomberg cikke szerint Szingapúrnak több oka is van arra, hogy minél előbb szolgálatba állítsa repülőterén a legújabb technológiai megoldásokat. A helyi munkaerő-kínálat szűkös, növekszik az idősebbek aránya, és egyre kevesebben akarnak olyan nehéz fizikai munkát végezni, mint a bőröndök pakolása. Emellett pedig folyamatosan nő a forgalom, és ennek kezelése egy ponton túl nem is lenne lehetséges automatizálás nélkül.

A karbantartást, az áruforgalmat és minden kapcsolódó tevékenységet figyelembe véve 

a repülőtér körülbelül 21 ezer embert foglalkoztat, és a GDP 3 százalékát teremti elő.

A repülőgépek földi kiszolgálását végző állami vállalat az automatizálásnak is köszönhetően az utóbbi négy évben 11 százalékkal növelte az egy dolgozóra jutó hozzáadott értéket, és tavaly már kisebb létszámmal látta el feladatát, mint egy évvel korábban, amire 2008 óta nem volt példa.

A vállalat szingapúri konyhái naponta 100 ezer adag ételt állítanak elő. Ugyan magát a főzést még nem automatizálták, de az evőeszközök csomagolásának gépesítése 36 százalékkal növelte a hatékonyságot, a tálcákat összeállító soron pedig a korábbi 45-tel szemben már csak 9 emberre van szükség.

A szingapúri természetesen nem az egyetlen repülőtér, ahol magas fokon gépesített megoldásokat használnak vagy tesztelnek. Rotterdamban például a tervek szerint ebben a hónapban indul az automatizált csomagkezelő rendszer. Ennek valószínűleg Budapesten is sokan örülnének, hiszen ha nincs szükség emberi közreműködésre a bőröndök mozgatásához, akkor a lopások is megszűnnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodatNincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Tech automatizálás bőröndök lopás repülőtér robotizálás Szingapúr Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2019. május 18. 16:21 Tech

Ha támogatjuk munkahelyek megszüntetését, ne csodálkozzunk az eredményen

Bár jelenleg éppen a munkaerőhiány a magyar gazdaság legnagyobb problémája, idehaza is sokakat foglalkoztat, hogy mi lesz, ha az automatizáció elkezdi tömegével megszüntetni az állásokat.

Avatar
2019. május 16. 15:29 Tech

Játszva megoldhatók a világ gazdasági problémái

Közgazdászokra is szükség van sok számítógépes játékban, hogy a kartellező és arbitráló játékosok ne döntsék romba a virtuális gazdaságot.

Avatar
2019. május 11. 16:28 Tech

Hogyan védenék meg a magánszféránkat azok a techcégek, amelyek szügyig gázolnak a titkainkban?

Hirtelen őrült sok védelmezője a lett "privacy"-nek. De bízhatunk bennük?

Fontos

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.