Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 22. 18:07 Tech

Megvan a tökéletes megoldás a reptéri csomagfosztogatás ellen

Hamarosan egyáltalán nem lesz szükség emberi közreműködésre a szingapúri repülőtér legújabb terminálján a repülőgépek kiszolgálásához. Robotok mozgatják a ki- és beszállást szolgáló utashidakat, pakolják ki és továbbítják a bőröndöket a szalagra mindössze 10 perc alatt, és töltik újra a konyhai részleget. Az utasok pedig automatikus arc- és ujjlenyomat-ellenőrzés után léphetnek be az országba.

A Changi repülőtér tavaly októberben megnyitott 4-es terminálján mindez többé-kevésbé már működik is, bár az eszközök egy része számára most még a tesztidőszak zajlik. Ez a terminál kisebb, mint a korábbi három, és itt próbálnak ki minden újdonságot, amelyet használni akarnak a következő évtized vége felé megnyitni tervezett hatalmas, lényegében egy új repülőteret jelentő 5-ös terminálnál.

A Bloomberg cikke szerint Szingapúrnak több oka is van arra, hogy minél előbb szolgálatba állítsa repülőterén a legújabb technológiai megoldásokat. A helyi munkaerő-kínálat szűkös, növekszik az idősebbek aránya, és egyre kevesebben akarnak olyan nehéz fizikai munkát végezni, mint a bőröndök pakolása. Emellett pedig folyamatosan nő a forgalom, és ennek kezelése egy ponton túl nem is lenne lehetséges automatizálás nélkül.

A karbantartást, az áruforgalmat és minden kapcsolódó tevékenységet figyelembe véve 

a repülőtér körülbelül 21 ezer embert foglalkoztat, és a GDP 3 százalékát teremti elő.

A repülőgépek földi kiszolgálását végző állami vállalat az automatizálásnak is köszönhetően az utóbbi négy évben 11 százalékkal növelte az egy dolgozóra jutó hozzáadott értéket, és tavaly már kisebb létszámmal látta el feladatát, mint egy évvel korábban, amire 2008 óta nem volt példa.

A vállalat szingapúri konyhái naponta 100 ezer adag ételt állítanak elő. Ugyan magát a főzést még nem automatizálták, de az evőeszközök csomagolásának gépesítése 36 százalékkal növelte a hatékonyságot, a tálcákat összeállító soron pedig a korábbi 45-tel szemben már csak 9 emberre van szükség.

A szingapúri természetesen nem az egyetlen repülőtér, ahol magas fokon gépesített megoldásokat használnak vagy tesztelnek. Rotterdamban például a tervek szerint ebben a hónapban indul az automatizált csomagkezelő rendszer. Ennek valószínűleg Budapesten is sokan örülnének, hiszen ha nincs szükség emberi közreműködésre a bőröndök mozgatásához, akkor a lopások is megszűnnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodatNincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech automatizálás bőröndök lopás repülőtér robotizálás Szingapúr Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 12. 14:07 Közélet

A mézesmadzag mellett a korbácsot is előveszi a kórházakban a kormány

Keménykedett már a beszállítókkal, rúgott ki igazgatókat, most a kórházi vezetők anyagi felelősségre vonásával küzdene a kormány az adósságok ellen.

Jandó Zoltán
2024. november 12. 11:15 Vállalat

Mészáros Lőrinc ötödáron adja magának a saját cégét

Az ország leggazdagabb embere tavaly közvetlen tulajdonába vette a nevét viselő cég egyik felét, most viszont bevitte azt a holdingjába.

Bucsky Péter
2024. november 12. 06:01 Közélet, Vállalat

Hétmilliárdba fáj a MÁV-nak egy csodás barátság megszakadása

Jól kiszúrt Lázár János a német céggel: Siemens-mozdonyok vásárlása helyett Siemens-mozdonyokat bérel az állami vasúttársaság, jelentősen drágábban.