Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 22. 18:07 Tech

Megvan a tökéletes megoldás a reptéri csomagfosztogatás ellen

Hamarosan egyáltalán nem lesz szükség emberi közreműködésre a szingapúri repülőtér legújabb terminálján a repülőgépek kiszolgálásához. Robotok mozgatják a ki- és beszállást szolgáló utashidakat, pakolják ki és továbbítják a bőröndöket a szalagra mindössze 10 perc alatt, és töltik újra a konyhai részleget. Az utasok pedig automatikus arc- és ujjlenyomat-ellenőrzés után léphetnek be az országba.

A Changi repülőtér tavaly októberben megnyitott 4-es terminálján mindez többé-kevésbé már működik is, bár az eszközök egy része számára most még a tesztidőszak zajlik. Ez a terminál kisebb, mint a korábbi három, és itt próbálnak ki minden újdonságot, amelyet használni akarnak a következő évtized vége felé megnyitni tervezett hatalmas, lényegében egy új repülőteret jelentő 5-ös terminálnál.

A Bloomberg cikke szerint Szingapúrnak több oka is van arra, hogy minél előbb szolgálatba állítsa repülőterén a legújabb technológiai megoldásokat. A helyi munkaerő-kínálat szűkös, növekszik az idősebbek aránya, és egyre kevesebben akarnak olyan nehéz fizikai munkát végezni, mint a bőröndök pakolása. Emellett pedig folyamatosan nő a forgalom, és ennek kezelése egy ponton túl nem is lenne lehetséges automatizálás nélkül.

A karbantartást, az áruforgalmat és minden kapcsolódó tevékenységet figyelembe véve 

a repülőtér körülbelül 21 ezer embert foglalkoztat, és a GDP 3 százalékát teremti elő.

A repülőgépek földi kiszolgálását végző állami vállalat az automatizálásnak is köszönhetően az utóbbi négy évben 11 százalékkal növelte az egy dolgozóra jutó hozzáadott értéket, és tavaly már kisebb létszámmal látta el feladatát, mint egy évvel korábban, amire 2008 óta nem volt példa.

A vállalat szingapúri konyhái naponta 100 ezer adag ételt állítanak elő. Ugyan magát a főzést még nem automatizálták, de az evőeszközök csomagolásának gépesítése 36 százalékkal növelte a hatékonyságot, a tálcákat összeállító soron pedig a korábbi 45-tel szemben már csak 9 emberre van szükség.

A szingapúri természetesen nem az egyetlen repülőtér, ahol magas fokon gépesített megoldásokat használnak vagy tesztelnek. Rotterdamban például a tervek szerint ebben a hónapban indul az automatizált csomagkezelő rendszer. Ennek valószínűleg Budapesten is sokan örülnének, hiszen ha nincs szükség emberi közreműködésre a bőröndök mozgatásához, akkor a lopások is megszűnnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodatNincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Tech automatizálás bőröndök lopás repülőtér robotizálás Szingapúr Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Mészáros R. Tamás
2021. február 22. 16:13 Tech, Világ

A techszektor maga alá gyűrné, de minimum megcsapolná az autóipart

Az autók kerekes számítógépek lesznek, az autós cégek pedig bérgyártókká válhatnak - már ha belemennek ebbe az előnytelen alkuba.

Torontáli Zoltán
2021. február 13. 15:58 Tech

A digitális oltásigazolás technológiája rég kész, mégis elég nehéz lesz bevezetni

Nem mindegy, hogy milyen adatokat tud rólunk és mit tehetünk majd azzal az applikációval, amit a mobilunkra telepítünk.

Torontáli Zoltán
2021. február 5. 10:28 Élet, Tech

Applikációból is nyitható lesz a bevásárlókocsi, az érméket lassan elkezdhetik kivezetni

Számos nagy német láncnál tesztelik a megoldást, köztük van az Aldi és a Lidl is.

Fontos

Avatar Avatar
2021. február 28. 12:17 Élet

Érdemes-e pénzt fektetni az ingyenes felsőoktatásba?

A Rajk Szakkollégium videóinterjú-sorozatában Joshua Angrist arra hozott példát, hogy milyen kutatási eredmény lehet érdekes a politikai döntéshozók számára is.

Kasnyik Márton
2021. február 28. 07:00 Pénz

Valamit mondani próbál nekünk a pénzügyi piac a járvány utáni világról

Gond van a világ pénzügyi rendszerének egyik legfontosabb alapkövével. Nem kizárt, hogy búcsút mondhatunk a 2010-es évek világának, és ez sokakat elbizonytalanít.

Stubnya Bence
2021. február 27. 07:03 Podcast

Nem a rendszerváltás, hanem a 19. század óta nem tudunk felzárkózni Nyugat-Európához

G7 Podcast! Nincs kelet-európai ország, amely felzárkózott volna a világgazdaság centrumához. Vonyó Tamás, a Bocconi Egyetem docense szerint viszont siker, hogy vissza sem csúszott a régió.