Hírlevél feliratkozás
Hobot Péter
2018. június 13. 15:00 Élet, Tech

Ha meglátod, hogy az ismerősöd többet futott reggel, te is többet fogsz

A férfiakat a nők és a férfiak is motiválják arra, hogy többet fussanak, a nőket csak a nők. A ritkán futók a gyakran futókat is futásra ösztönzik, de visszafelé ez nem igaz, derül ki Sinan Aral és szerzőtársa tanulmányából.

A professzorok egy amatőr futók eredményeit megosztó applikáció adatait vizsgálták a hálózatkutatás eszközeivel, ami azért érdekes, mert egy hálózatban a hatásokat és azok irányát is mérik. Az applikációt használó 1,1 millió ember átlagosan 300 méterrel többet futott, ha azt látta, hogy egy ismerőse aznap a szokásosnál egy kilométerrel többet futott. A kutatók 5 év adataiból építkeztek és a felhasználó között 3,4 millió ismerősi kapcsolatot vizsgáltak.

Sinan Aral az MIT Egyetem munkatársa csütörtökön ad elő Budapesten, a Magyar Tudományos Akadémián és veszi át a Rajk Szakkollégium Herbert Simon-díját, az üzleti tudományok területén végzett kiemelkedő munkájáért.

A hálózatok, főleg a közösségi hálózatok elemzése a marketing és a kommunikáció területén ad eszközöket az üzletemberek kezébe, de Aral amatőr futással kapcsolatos eredményei egészségügyi politikák alapjául is szolgálhat. Rámutat arra, hogy az amatőr futók közössége nem homogén: a nők nem érzik magukat egy csoportban a férfiakkal és szétválnak a keveset futók és a gyakran futók csoportjai is. A legerősebb motiváció pedig az, hogy ha valaki elkezd többet teljesíteni abban a csoportban, ahová magunkat is soroljuk.

 

Nem csak a távolság, a sebesség növelése is ösztönzőleg hat. Az ismerősök 1 km/órás gyorsítása átlagosan 0,3 km/órás gyorsításra vette rá az alkalmazást használókat. Miközben a kalória égetés változása is hasonló arányban növekedett: az ismerőseik plusz 10 elégetett kalóriája arra motiválta a futókat, hogy átlagosan 3,5 kalóriával ők is többet égessenek.

Mivel az ismerősök jellemzőek egy régióban éltek, ezért az eredményekből kiszűrték az időjárás okozta torzításokat. A csapadék növekedő mennyisége minden csoportban csökkenti a futási kedvet. A hőmérséklet is ugyanúgy hat a különböző csoportokra: a legoptimálisabb hőmérséklet 15 fok körül van ez alatt és felette is kevesebben futnak.

Szóval hálózatokba szerveződünk, így viszont akaratlanul is befolyásoljuk mások viselkedését. Ahogy mások is a mi viselkedésünket. Sokszor anélkül, hogy tudnánk róla. Itt az ideje, hogy tudatosítsuk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Tech kutatás kutatók MIT Sinan Aral Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.