Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2024. december 9. 09:49 Támogatói tartalom

Tízből három magyar mélyebben is a zsebébe nyúlna a fenntartható banki termékekért

Érdekes helyzet alakult ki a zöld pénzügyek terén: egyrészről a banki ügyfelek hajlandóak lennének akár felárat is fizetni a bolygó túlélését segítő, fenntartható pénzügyi termékekért, másrészről a kormányzati ösztönzők, támogatások még mindig elengedhetetlenek a fenntartható termékek, például a lakáshitelek széleskörű terjedéséhez. Magyarországon mindkettőre van példa.

A pénzintézetek lényeges szerepet játszanak a klímaváltozás elleni globális küzdelemben, amire elősorban a vállalati finanszírozáson és az ügyfelek szokásainak alakításán keresztül tudnak hatni. A zöld átállás finanszírozásához – például a megújuló energia projektek megvalósulásához – elengedhetetlen a magánszektor, a pénzintézetek, vállalatok bevonása. Azonban a zöldüléssel párhuzamosan új üzleti lehetőségek is megnyílnak a bankok számára: a környezeti kérdésekben tudatosabb ügyfelek és piacok megnyerésén, új típusú zöld termékek kifejlesztésén, márkaértékük növelésén keresztül.

Igény volna rá

Több nemzetközi és itthoni felmérés is arra mutatott rá, hogy az ügyfelek aktívan keresik a zöld pénzügyi termékeket – megtakarítási és befektetési oldalon is – de a kínálat nem mindig tudja tartani a lépést a kereslettel. Ezzel együtt a legtöbben a bankjuktól várják, hogy mondja meg, mi a zöld: edukálja, igazítsa el őket a fenntartható pénzügyi termékek terén, hogy így megalapozottabb döntéseket hozhassanak.

Ma már például nem elég, ha egy termék kap egy fenntartható pecsétet. Az emberek szeretnék tudni, pontosan mi van mögötte, azaz ha beleteszik a pénzüket, milyen módon tudnak hozzájárulni a fenntarthatóbb gazdasághoz. A fogyasztók jelenleg még nem különböztetik meg a bankokat fenntarthatósági szempontból, így itt a lehetőség, hogy kitűnjenek mint innovatív, hiteles szereplők az iparágban.

Magyarországi helyzet

A Mastercard második Fenntarthatósági Percepciós Indexéhez készített felmérés szerint tízből hat magyar szokott a fenntarthatóságról beszélgetni a családjával és a barátaival, ezen belül 12 százalékuk gyakran beszél erről a témáról, ami növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Ezzel nemzetközi szinten eredményeink hasonlóak Finnországhoz, Dániához és Norvégiához (61, 59 és 57 százalék), de Hollandiához (71 százalék) és Svédországhoz (66 százalék) képest alacsonyabbak.

Ugyanakkor a legtöbb magyart továbbra is elsősorban a mindennapi megélhetés, az infláció, valamint a belpolitikai és gazdasági kérdések foglalkoztatják, a fenntarthatóság nem első számú prioritás. A környezettudatos fogyasztók azonban már most is jelentős szegmenst alkotnak, a válaszadók közel egyötödét teszik ki, és a felmérés készítőinek várakozása szerint ez az arány növekedni fog. Ennek több jele is van már.

Tízből három ügyfél magasabb számlavezetési díjat is fizetne egy olyan pénzintézetnek, amely – termékeivel vagy szolgáltatásaival – lépéseket tesz a fenntarthatóság irányába. Ráadásul ez az arány a fiatal és környezettudatos ügyfelek körében csaknem 45 százalék. Az ilyen magas szintű támogatás azért is jelentős, mert a magyar fogyasztók különösen árérzékenyek.

A magasabb díj fizetésére nyitott válaszadók negyede azt mondta, hogy 500-1000 forintot is fizetne havonta egy ilyen zöld számláért, míg egy másik negyede havi 100-500 forintot lenne hajlandó pluszban fizetni érte. A fogyasztók minden demográfiai csoportban hajlandóak voltak alacsonyabb hozamot realizálni a zöld befektetési termékekből (például zöld kötvények, befektetési alapok). Tíz fogyasztóból négy elfogadná az alacsonyabb hozamot, míg a fiatal és környezetbarát fogyasztók esetében ez az arány 50 százalék körülire emelkedett.

Szűkös a kínálat?

A legnagyobb magyar bankok mind kínálnak olyan termékeket, amelyek közvetlenül támogatják a környezeti fenntarthatóságot, ugyanakkor a válaszadók csak kicsit több mint a negyede, 27 százaléka ismeri ezeket.

A leggyakrabban kínált lakossági zöld termékek a zöld jelzáloghitelek, a fenntartható befektetési alapok, a virtuális kártyák és az energiahatékonyság javítását célzó, felújításhoz nyújtott zöld lakáshitelek. A zöld bankkártyák, kötvények és megtakarítási számlák kevésbé elterjedtek itthon. Külföldi példák alapján lehetne nyitni a zöld életbiztosítások és utasbiztosítások, zöld mikrofinanszírozási hitelek, sőt, a zöld nyugdíjalapok felé is.

A lakosság véleménye szerint a pénzintézetek lemaradásban vannak a zöld termékek és szolgáltatások terén. Ez kedvező lehetőséget kínál a bankok számára, hogy új  fenntartható termékeket indítsanak, és azokat láthatóbbá tegyék a lakossági ügyfelek számára.

Az ügyfelek által leginkább ismert zöld termék a virtuális betéti vagy hitelkártya volt (33 százalék válaszolta, hogy ismeri), amit a zöld hitel és az adományozási termékek követett (14 és 12 százalék). Ez meglehetősen alacsony szintű tudatosságot tükröz, mivel a bankok 80 százaléka kínál zöld hiteleket a lakossági banki ügyfeleknek, és 30 százalékuk rendelkezik adományozási megoldásokkal.

Ez az eredmény azt jelzi, hogy folyamatosan növelni kell a fogyasztók tudatosságát, különösen a zöld kártyák, a fogyasztók oktatását elősegítő megoldások (például a szén-dioxid-követés), a zöld megtakarítási számlák, valamint a zöld befektetési alapok mellett a zöld kötvények és részvények elérhetőségével kapcsolatban.

Felárat is fizetnének, ha zöld

Magyarországhoz hasonlóan az Egyesült Államokban is növekszik a zöld termékeket kereső ügyfélszegmens. Az USA-ban tízból négy banki ügyfél érdeklődik a zöld pénzügyi termékek iránt, háromból ketten pedig havi megtakarításuk (vagy hitelkeretük) több mint 40 százalékát hajlandóak lennének ilyen termékre költeni – derült ki egy felmérésből, amelyet a McKinsey tanácsadó vállalat végzett tavaly.

Ráadásul a zöld megtakarítási ajánlatok esetén – amikor kizárólag fenntartható minősítésű cégeknek hitelez a bank – a fogyasztók 40 százaléka akár 20 százalékkal alacsonyabb éves hozamot is elfogad a hagyományosnál, míg 25 százalékuk akár 60 százalékig is elmenne.

Fontos megállapítása ennek a kutatásnak, hogy az Egyesült Államokban nemcsak a magas jövedelmű városi lakosok érdeklődnek a zöld banki termékek iránt, hanem lakosságarányosan oszlik meg a városokban és a vidéken élők, valamint az alsó, középső és a felső jövedelmi harmadba esők között.

A válaszokból kiderült az is, hogy a legtöbben befektetésként tekintenek a fenntarthatóbb életmóddal kapcsolatos döntésekre, és elvárják, hogy az általuk megbízhatónak, tapasztaltnak tekintett bankok tanácsot adjanak és támogassák őket ezekben, mert az őket bombázó, sok fenntarthatósággal kapcsolatos lehetőség közül – a napelemektől a házszigetelésen át a karbonkaluklátorig – nehéz kihámozni a lényeget. Mivel adott egy bizalmi alap, 3-ból 2 amerikai fogyasztó szívesebben intézné a bankján keresztül például a tetőnapelemének finanszírozását is egy külsős szolgáltatóval, például a kivitelezővel szemben.

A cikk megjelenését a Mastercard Magyarország támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

László Pál
2025. február 20. 11:33 Támogatói tartalom

Sokkal több közös pont van a jövő benzinkútja és a digitális fizetések között, mint gondolnád

A G7 beszélgetések legújabb részében Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere beszél a MOL és a Mastercard változó piaci szerepéről, partnerségéről, de például a világ legnagyobb hamburgerértékesítő rendszeréről is.

Debreczeni Anna
2024. december 18. 12:42 Támogatói tartalom

A szoftver, amiről laikusként keveset hallunk, pedig a fél világ ezen fut

Egy új rendszerre való átállás mindig odafigyelést igényel és megakasztja a munkamenetet – ez hatványozottan igaz, ha egy akár több ezer felhasználót kiszolgáló vállalatirányítási rendszerről van szó.

László Pál
2024. december 16. 09:33 Podcast, Támogatói tartalom

Értékteremtés, amely pozitívan hat az üzletre – művészet az irodatérben

Az ingatlanszektor és a művészet kapcsolata hosszabb múltra tekint vissza, és egyre fontosabbá válik, hogy az értékteremtést láthatóvá is tegyük – mondta Major Krisztina, az iO Partners irodatranzakciós igazgatója.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Elrendelte a Brasil Államkötvény Hasznosító Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Tovább olvasom

Rendkívül kevés, mindössze 5653 gyermek született februárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint. A friss statisztika illik az élveszületések számának csökkenő trendjébe, ami az utóbbi két évben kezdett kibontakozni. A csökkenő születésszámmal a teljes termékenységi arányszám is mérséklődik, a természetes fogyás pedig gyorsul.

Tovább olvasom

4,5 százalékra módosította a kormány az idei évre vonatkozó inflációs előrejelzését – jelentette be Nagy Márton csütörtökön a közösségi oldalán.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Tovább olvasom

25 százalékkal emeli Donald Trump az Egyesült Államokba szállított személyautókra és ezek alkatrészeire kivetett vámot, így az EU-val szemben ez 27,5 százalék lesz. A kisteherautókra eddig érvényben lévő 25 százalékos vám 50 százalékra emelkedik. (Ha a 25 százalék valóban a korábbiakra rakódik rá, mint egy fehér házi illetékes jelezte.)

Tovább olvasom

A korábbi teljes kudarc után az utóbbi napokban működni látszik az energetikai létesítményekre amerikai közvetítéssel létrejött orosz-ukrán tűzszünet, a hasonló fekete-tengeri egyezmény sorsa azonban több mint bizonytalan.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Tovább olvasom

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Tovább olvasom

Az OTP az egyik fő potenciális vevője az HSBC brit multinacionális bank máltai leányvállalatának - írja a Times of Malta nevű máltai lap a saját értesüléseire hivatkozva.

Tovább olvasom

Az év első két hónapjában összesen 3 százalékkal csökkent az új személyautók forgalma az Európai Unióban, ugyanakkor a tisztán elektromos modellek tavalyi visszaesése után az év elején ezek forgalma csaknem 30 százalékkal nőtt, a hibridek népszerűsége pedig továbbra is kitart.

Tovább olvasom