Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2020. június 13. 09:38 Támogatói tartalom

Ezt tanulták a home office-ból a legnagyobb magyar banknál

Ahogy a vírushelyzet komolyodott, a cégeknél működő HR területek úgy kaptak a szokásosnál is nagyobb figyelmet, hiszen rövid idő alatt kellett jelentősen átszervezni a munkakörülményeket. A cégek tömegével álltak át kényszerből a sok területen korábban lehetőségként adott, de az idén márciusig még kevesek által alkalmazott home office-ra.

Még a legtapasztaltabb HR-eseknek is fejesugrás volt az ismeretlenbe járvány elején az otthoni munkavégzés tömeges megjelenése. Ez hatványozottan igaz, ha több ezer munkavállaló feladatainak átszervezéséről van szó, ahogy az OTP Banknál történt az utóbbi hónapokban.*Az OTP Bank több mint 10 ezer főt foglalkoztat Magyarországon, a régióban működő csoportnak pedig összesen 40 ezer munkavállalója van. A járványhelyzet nem csak a home office-ról szólt a banknál, hiszen biztosítaniuk kellett többek között a fiókhálózatban és a Contact Centerben dolgozó kollégák és persze az ügyfelek védelmét is. Úgy tűnik, hogy a HR terület tudott élni a megnövekedett figyelemmel, több módszert is sikerült az egész szervezet hasznára fordítani.

Nem igazán tudja semmilyen korábbi tapasztalatához hasonlítani az elmúlt két-három, nagyrészt a négy fal között töltött és átdolgozott hónapot Zentai Annamária, az OTP Bank HR Szakértői Központjának igazgatója. A járvány előtt nem volt jellemző a tömeges home office, naponta egy időben hozzávetőlegesen 50-60-an dolgoztak otthonról a banknál. Március végén-április elején két hét alatt oldották meg sikeresen 3500 dolgozójuk tartós otthoni munkavégzésre átállítását. Azóta tovább nőtt ez a szám, volt olyan nap, hogy 4955 fő, nagyjából minden második magyarországi OTP-s home office-ban dolgozott.

Zentai Annamária

Természetesen elsősorban a központi területen és a back office-ban tudtak átállni az új munkamódszerre. Az ügyfelekkel foglalkozó munkatársak pedig heroikus módon, a frontvonalban vállalták a munkát. Számukra a bank védőeszközöket, maszkot, plexit, gyakoribb fertőtlenítést biztosított. Komoly kihívást jelentett a hagyományosan egy légtérben dolgozó Contact Centeres ügyfélszolgálat működtetése is, ugyanis, kiemelten a moratórium bevezetésének első heteiben sokszorosa volt az ügyfélmegkeresések száma a szokásosnak. Itt is átszervezésre, védőfelszerelésre, otthoni munkavégzésre volt szükség. A bank a fióki és az irodákba bejáró dolgozóknak szinte példátlan módon saját költségen biztosította a koronavírus tesztet, több mint 10 ezer próbát végeztek el az elmúlt időszakban.

A bank mind nagyobb része áll át agilis munkavégzésre, eddig csaknem 700 munkavállaló érintett ebben közvetlenül. Érdekes volt látni, hogy az agilis ceremóniákat, a közös ötleteléseket, a fejlesztési feladatok végrehajtását sem hátráltatta, hogy a csapatok nem egy légtérben dolgoztak. A mostanra már bejáratott agilis keretrendszer és a gondolkodásmódban elindult változások nagyon fontos és erős támaszt adtak a hirtelen jött változáshoz.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagyszabású kísérlet zajlik a legnagyobb magyar bankbanAz agilis átállással kísérletezik az OTP.

Bizonyos esetekben még fel is gyorsultak egyes folyamatok, gyorsítva egyes termékek vagy digitális megoldások piacra kerülését. A bank például a közelmúltban már a szinte teljesen online igényelhető lakáshitelt is elérhetővé tette.

A home office-ból nem lehet hazamenni

Főleg az elején volt rengeteg munka, amikor mindenki egyszerre hazament, óriási kihívás volt az anyagokat összeállítani, leszervezni az új tréningeket és a pszichológiai támogatást megszervezni is nagy feladat volt, miközben sietni kellett, hogy még akut legyen a segítség – emlékezett vissza a HR vezető. A kollégákat az egészségügyi és munkaszervezési intézkedések mellett pszichológiai és érzelmi tekintetben is igyekezték támogatni. Több belső webinart is tartottak a járványhelyzet kirobbanása után, ahol stresszkezeléssel, online kollaborációval, a változás kezelésével kapcsolatos információkat, tudást osztottak meg szakértő coachok és pszichológusok.

Az egyik szobából a másikba való átmenetel nem adja meg azt a pszichológiai lecsatolást, mint a munkába járás – osztotta meg tapasztalatait Zentai Annamária. Ehhez jött a karanténos időszak egyik új kifejezése, a Zoom fáradtság is, ami a videóhívás maratonok miatt alakulhatott ki sokaknál. Nálunk pozitív módon a videocallok alatt is jutott idő a poénokra, a közös nevetésekre a kollégákkal. Ha valaki esetleg leeresztett kicsit, mindenkinek volt egy-két jó szava, ez sokat jelentett a folyamatos bezártságban.

Az összetartozás érzését más módokon is próbálták előmozdítani – a HR területen az egyik legnépszerűbb ilyen új csatorna a már az 50. epizódjánál tartó belsős Karantén híradó volt, ahol a munkatársak egymásnak adogatták a képzeletbeli labdát és számoltak be, képekkel, sztorikkal arról, mivel foglalkoznak otthon a szabadidejükben.

A csapatszellem – talán sokaknak meglepő – megerősödéséről számoltak be a dolgozók az OTP belső felmérésében is. A több mint 2500 dolgozó és 50 felsővezető tapasztalatait összefoglaló kutatás szerint a munkatársak szorosabbnak érezték a szűkebb csapaton belüli együttműködés intenzitását a karantén alatt, és bizonyos szempontból, a szűkebb csapatokon belül a minőségét is jobbnak értékelték a korábbinál.

Pro és kontra

A felhatalmazottság érzése, az önálló, hatékony hasznos munka volt, amit a kollégák egy része a legjobb dolognak élt meg a karantén alatt a visszajelzések alapján. A gyermekeikkel, idős hozzátartozóik segítésével, gondozásával is elfoglalt munkatársak esetében ugyanakkor nehezebbé vált a munka-magánélet egyensúlyba hozása – árnyalta a képet Zentai Annamária. A szűkebb csoportokban teljesen új, a magánélethez kapcsolódó témák is előkerültek a vállalati platformokon, ez szintén jobban összehozta a csapatokat.

Még folyamatosan tart a felmérés és a tapasztalatok kiértékelése, konkrét gyakorlatokká alakítása. Vizsgálják, hogyan lehetne elérni egy ideális home office-irodai munkavégzés arányt, mivel fontos tapasztalatuk volt nekik is, hogy az irodai környezet nyújtotta személyes interakciók, találkozások elengedhetetlenek a közös munkában.

Az irodák csak az utóbbi hetekben nyitottak újra és kezdtek visszaszállingózni az ott dolgozók, legalább heti pár napra. A járványhelyzet egyik hozadéka lehet a HR vezető szerint, hogy átgondolják egyes munkakörökben akár a heti szintű home office bevezetését, de a regionálisan 12 országban működő nagybank sok utazással járó továbbképzései is várhatóan ritkulni fognak az online platformra költöztetett tudásmegosztás pozitív tapasztalatai nyomán.

Egyéni egyensúly

Zentai Annamária ebben az időszakban nemcsak az OTP Bank dolgozóinak home office-ra átállását segítette, hanem ezzel párhuzamosan két gyermekének iskolai teendőit is. Ekkor volt kénytelen szembesülni azzal is, hogy spanyolból és énekből nem áll túl jól. A munka-magánélet egyensúlyának beállításában nagy segítségére volt a sport, a kimaradó edzéseket egy újonnan beszerzett szobabiciklivel pótolta.

De volt arra is példa, hogy a munkahelyi teendők jelentették a kikapcsolódást. Az OTP Startup Program az egyik kedvenc elfoglaltsága volt a home office során – két startupot is mentoráltak a programban. Ráadásul élete egyik legjobb rendezvényének tartja a profi módon, online levezetett Demo Day-t, amikor az előzetesen kiválasztott startupok a vállalati felsővezetőkből álló szakmai zsűri és több mint 1000 érdeklődő szakember előtt prezentálták fejlesztéseiket. Külön öröm volt, hogy a HR által mentoráltak különdíjakat kaptak az eseményen.

A home office egyik nagyon pozitív hozadéka Zentai Annamária szerint, hogy – a Demo Day-hez hasonlóan – tényleg egyszeri, egyedülálló dolgokban lehetett részt venni, amelyek máshogy történtek volna, ha nem online térben zajlanak. A mostani tapasztalatok, jó gyakorlatok egy részét érdemes átmenteni a járvány utáni időszakra is – hogy melyiket, azt minden vállalat saját igényei szerint alakítja – de a korábban vágyálomnak tűnő rendszeres otthoni munkavégzés lehetősége várhatóan velünk marad ezután is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

László Pál
2024. augusztus 24. 14:21 Podcast, Támogatói tartalom

Az ár- és divatérzékeny magyar vásárlók imádják a használt ruhát és az ultra fast fashiont is

Az ultra fast fashion az elmúlt években ötszörösen vagy még nagyobb mértékben nőtte túl a divatipar többi részét.

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.