Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 6. 17:04 Pénz, Vállalat

Hamarosan magyar csoportos per is indul a Volkswagen ellen

A dízelbotrány kettészakította a világot. Miközben az Egyesült Államokban kőkeményen megbüntették a Volkswagen-csoportot a csaló szoftverek használata miatt, és vissza kellett vásárolnia az elégedetlen tulajdonosoktól a gépjárművet, addig Európa legtöbb országában egy szoftverfrissítéssel megúszta a gyártó a balhét.

A Volkswagennek eddig 28 milliárd eurójába került (bírság, kártérítés és visszavásárlás formájában) a dízelbotrány. Ennek az összegnek a legnagyobb részét az amerikai kifizetések tették ki. A tengerentúlon közel félmillió autót kellett visszavegyen a cég, és akik megtartották a kocsit, 10 ezer dolláros kártérítést kaptak. A részvényesek emellett 11 milliárd euróra perlik a Volkswagent.

Az amerikai hatóságok sokkal könnyebb helyzetben voltak, hiszen egy külföldi márkával kellett keménykedni, míg Európában – leginkább Németországban – nem csak egy bűnös cég állt a fogyasztóvédők kereszttüzében, hanem egy nemzetgazdasági szempontból stratégiai fontosságú ágazat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem fogod rács mögött látni a Volkswagen vezérét, ahogyan a többi nagyhalat semA német exvezérigazgatót nem fogják kiadni Amerikának, de ha amerikai lenne, valószínűleg akkor sem menne végig a pere.

Ebből a szempontból talán érthető, hogy kesztyűs kézzel bánnak a Volkswagennel, mindezek ellenére a cég csalt, tehát büntetést érdemel. Tavaly júniusban végül kiderült, hogy egymilliárd eurós bírságot kapott a VW Németországban, ezzel együtt eddig 1,8 milliárd eurót fizetett ki a cég.

A dízelbotrány kirobbanását követően a német piacon arra kötelezték a gyártót, hogy frissítse a szoftvereket. Emellett a VW kedvezményt ajánlott azoknak, akik le akarják cserélni egy új modellre a régebbi dízelautójukat. Persze sokan nem elégedtek meg ezzel a megoldással és bírósághoz fordultak.

Éppen tegnap hozott egy ítéletet az oldenburgi bíróság, amely arra kötelezte a VW-t, hogy vásárolja vissza a gépkocsit a tulajdonosától. Itt tehát sikert ért el az autós, de Németországban nincs precedensjog, így ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Az országban mintegy 40 ezer per van folyamatban, és a már lezárt esetek zömében az autógyártónak adtak igazat a bíróságok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyjátNem csak amerikaiak vagy németek, de szlovének is perlik a dízelcsalós autógyártót. Magyarországon egyetlen per sem indult.

Ezt megelégelve tavaly novemberben a pórul járt német autótulajdonosok pertársaságot alakítottak, amelyhez több mint 375 ezren csatlakoztak, miután november 1-jén lépett életbe az új, a csoportos pereskedést engedélyező törvény.

Magyarországon még rosszabb a helyzet, hiszen még csak most alakulnak meg a pertársaságok. Emellett a Volkswagen nem indított akciót sem a csalószoftveres autók cseréjére. A Volkswagen-csoport magyarországi importőre, a Porsche Hungaria Kft. a G7-et arról tájékoztatta, hogy 

csak a szokásos, 400-500 ezer forintos használtautó-beszámítási akció fut, de ez sem mindig.

A visszahívás Magyarországon a VW-csoporthoz tartozó öt márkánál (Audi, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen) hozzávetőlegesen 35 ezer itthon értékesített dízelmotoros autót érint. Ezek háromnegyedénél már elvégezték a „szükséges műszaki intézkedéseket”.*– Az 1,2 és 2 literes EA 189 kódú dízelmotor esetén csupán szoftverfrissítésre van szükségük, amely egy félórás művelet a márkaszerviznél.
– Az 1,6 literes EA 189 kódú dízelmotorok esetében közvetlenül a légtömegmérő előtt rögzítenek egy úgynevezett áramlásátalakítót. Ez egy háló, amely lecsillapítja a légtömegmérő előtt örvénylő légáramot és ezzel optimalizálja az égési folyamatot. Emellett szoftverfrissítésre is sor kerül az ilyen motorral rendelkező járműveken.

Magyarországon is el fog indulni egy csoportos per a Volkswagen ellen. Surányi Péter, azauto.hu munkatársa a G7-nek elmondta, megvan a szükséges számú jelentkező, ezért a pertársaság hamarosan beadja a keresetet a német autógyártó ellen.

Pontos számokat „stratégiai okokból” nem akart mondani. Surányi szerint a megfelelő létszám nem azt jelenti, hogy a csoportos per indításához szükséges létszámmal rendelkeznek, hanem azt, hogy a jogi eljárás gazdaságosan kivitelezhető.

Jelenleg még a külföldi társszervezetektől várnak adatokat, addig még van idejük a hazai autótulajdonosoknak csatlakozni az ingyenes pertársasághoz. A pertársaságnak az a célja, hogy a lehető legmegalapozottabb beadványt nyújtsa be a bíróságnak.

Mint emlékezetes, a Volkswagen azzal bukott meg előbb az Egyesült Államokban, majd szerte a világon, hogy rengeteg dízelautója (nemcsak Volkswagen-modellek, hanem a szintén a csoportba tartozó Audik, Skodák, Seatok, Porschék is) csak a teszteken teljesítette a nitrogén-oxidokra vonatkozó határértéket.

A motorvezérlő szoftver felismerte a tesztkörülményeket, és szépen adagolta a tüdőkárosító anyagokat semlegesítő ammóniát a kipufogógázba. Valós körülmények között viszont már nem igazán, ami szabályellenes.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég a benzines autóknál is csalt a VolkswagenAz automata váltókkal felszerelt autók esetében mindegy volt, hogy benzines vagy dízel meghajtással működik, a csalószoftvert mindegyikbe beszerelték.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat büntetés dízelbotrány németország Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Virovácz Péter Havasi Kinga
2024. december 21. 06:05 Pénz

Annyi mindenre kell költeni, hogy feltámadhat az infláció

Kínálati korlátokba ütközhetnek jövőre a zöld technológiai vagy épp honvédelmi beruházások, ami új inflációs sokkokat eredményezhet.

Gergely Péter
2024. december 15. 06:00 Pénz

Nem érdemes várni a drága lakáshitelek kiváltásával

Nincs esély arra, hogy a közeljövőben tovább csökkenjenek a lakáshitelek kamatai, így érdemes most kiváltani a régebbi, kedvezőtlenebb feltételű kölcsönöket.

Hajdu Miklós
2024. december 13. 10:30 Közélet, Pénz

A kormány gazdaságélénkítési svájci bicskája lett a SZÉP-kártya

A turizmus és vendéglátás helyett az építőiparba és a barkácsáruházakba áramolhat jövőre potenciálisan akár több százmilliárd forint.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. december 25. 06:03 Élet

Az évszakoknak köszönhetjük a civilizációt egy új elmélet szerint

Nagy talány, hogy miért alakult ki a mezőgazdaság hét független civilizációban is. Egy új kutatás szerint az évszakok erősebb elválása a felelős.

Vermes Nikolett
2024. december 24. 06:01 Élet, Világ

Kétezer éves tabukat döntenek le az egyház megújítása érdekében

A nők szerepének növelése, az átláthatóság erősítése, kioktatás helyett meghallgatás - ezek a katolikus egyház változásának irányelvei.

Jandó Zoltán
2024. december 23. 11:05 Közélet, Vállalat

Így kebelezi be a NER-cápa a NER-kishalat

A korábban több közbeszerzésen is sikeres Dömper Kft. 2022-ben bajba jutott. Ekkor vette meg a NER egyik ékköve, a Duna Aszfalt csoport.