Nehéz időket él Elon Musk, a Tesla alapítója. A New York Times-nak könnyek között adott egy interjút, ahol személyes problémáiról és altatóhasználatáról panaszkodott, de ami a Tesla befektetőinek fontosabb, a cégének ügyeiről is ellentmondásosan beszélt. Kiderült például, hogy teljesen hasraütés-szerűen jutott a 420 dolláros kivásárlási árhoz, amit az autóból írt ki Twitterre, miközben a reptérre utazott éppen.
Musk azért jelentette be tervét, hogy kivezetné a tőzsdéről a Teslát, mert a Financial Times megírta, hogy a szaúdiak pozíciót szereztek a cégben – márpedig Musk éppen a szaúdi dollármilliárdokkal képzelte el a világtörténelem eddigi legnagyobb kivásárlását. Csakhogy a New York Times most azt írja, hogy valójában nem is ígértek neki készpénzt a szaúdiak.
De ennél mélyebb problémák is vannak Szaúd-Arábia bevonásával, ez ugyanis teljes ellentmondásban van a cégvezető kifelé hirdetett elképzeléseivel. Musk azt tette a Tesla missziójává, hogy az elektromos járműveivel letöri az olajhatalmakat. A tárgyalások a legjelentősebb olajexportáló ország vagyonalapja és Musk között már két éve zajlanak, miközben a Tesla minden egyes új termékének bemutatásakor elhangzott, hogy azok miképp segíti a fosszilis üzemanyagok háttérbe szorítását.
Sőt, júniusban Musk még a Tesla lehetséges szabotőreiként emlegette az olajvállalatokat, májusban pedig arról tweetelt, hogy az olajipar a hirdetéseivel befolyásolja a médiát, és ezért jelenik meg róla és a vállalatáról sok cikk negatív hangnemben. Ezt ráadásul olyannyira komolyan gondolta, hogy elejét is akarta venni egy weblap indításával, ahol a felhasználók értékelhetik az újságírókat (ez lett volna a pravduh.com, ami egyelőre nem működik). És még számos példát felhoz a Bloomberg összeállítása arra, hogy Musk az olajipar által feltüzelt propagandáról és az iparág Tesla elleni támadásairól évek óta rendszeresen beszél.
Közben pedig egyáltalán nem meglepő, hogy a Szaúd-Arábiához köthető alap*Saudi Public Investment Fund (PIF) már 2017-ben megkörnyékezte Musk-ot. Egyrészt az olajvállalatok régóta foglalkoznak az elektromos közlekedéssel, számtalan, a villanyautózáshoz elengedhetetlen fejlesztés köthető hozzájuk. Ilyen például a lítiumos akku, amit az Exxon egyik vegyésze talált fel, de akár a benzinkutakon létesülő akkutöltők is ide sorolhatók. Másrészt pedig a szaúdiak rég belátták, hogy nem támaszkodhatnak örökké az olajexportra, és igyekeznek a kitermelésből befolyó pénzeket a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos befektetésekbe forgatni. Ilyen lehet a Tesla is.
Ha létrejön az üzlet, akkor világ legnagyobb villanyautógyárában befolyást szerezne a világ egyik legnagyobb olajhatalma. Ez pont úgy hangzik, mintha Musk rémálma lett volna néhány hónapja. Úgy tűnik azonban, hogy ahogy élénkül a verseny az elektromos autók piacán a hagyományos autógyártók fokozódó részvételével, a Tesla vezetőjének újra kell gondolnia a meggyőződéseit.
Vállalat
Fontos