Nagyon úgy tűnik, hogy minél kevesebben járnak a Felcsút meccsére, annál jobb a csapatot üzemeltető cégnek, jelenleg ugyanis minden nézőn nagyjából hatszáz forintot bukik a társaság. A Puskás Futball Club Kft. kedden tette közzé 2017-es üzleti évről szóló beszámolóját. Bár ebben azt nem közölték, hogy mennyit kerestek a belépők értékesítésén, az azonban kiderült, hogy a parkoltatás, és jegyértékesítés munkadíja közel 31 millió forintba került a társaságnak.
Mivel az összeg a hazai labdarúgócsapatok jegyárbevételéhez viszonyítva elég magasnak tűnt, ezért utánanéztünk a dolognak, és a jegyárak, és a nézőszám alapján kiszámoltuk, volt-e egyáltalán ennyi bevétele a szurkolókból az együttesnek. A válasz az, hogy nem.
A Puskás FC tavaly 19 bajnoki mérkőzést játszott otthon, amelyekre átlagosan 1187-en voltak kíváncsiak. Ez összesen 22544 helyszíni nézőt jelent. Az egyszerűség kedvéért számoljunk azzal, hogy mindenki váltott belépőt, és hogy a hivatalos nézőbecslések nem torzítanak felfelé. A legtöbben, 3127-en a Fradi elleni őszi meccsükre mentek ki a Pancho arénába, a tavaszi – még másodosztályban játszott – összecsapásokon azonban egy-két kivételtől eltekintve ezer alatt maradt a nézőszám.
A Puskás meccseire a teljes árú jegy ezer forint, a Vál-völgyi lakosoknak azonban csak 800, a diákoknak és a nyugdíjasoknak pedig 500 forintot kell fizetniük, míg a 14 év alattiak ingyen mehetnek ki a mérkőzésekre. Ráadásul, ha valaki elővételben vagy online vásárol még ebből is kap 200 forint kedvezményt, a bérletesek pedig nagyjából 30 százalékot spórolhatnak.
Ez azt jelenti, hogy az elméleti maximum, amit a bajnoki jegyeken kereshetett a Puskás 22,5 millió forint, a tényleges azonban biztosan elmarad ettől. Ez viszonylag reális, de inkább optimista modellel számolva a valós bevétel 17,6 millió forint körül lehetett*500 fix hazai szurkolóval számoltunk, akiknek 10 százaléka bérletes, 10 százaléka ingyen megy be, 20 százaléka pedig diák, míg a többiek Vál-völgyi lakosok. Az egyes meccsekre kilátogató többi szurkoló közül 10 százalék szintén helyi lakos, aki csak arra a meccsre megy ki (alkalmi néző), 10 százalék diák, 60 százalék teljes árú jegyet vesz, 20 százalék pedig online kedvezménnyel vásárol..
Ehhez jöhetett volna még hozzá például a kupamérkőzések jegyeladásaiból származó bevétel, ilyen azonban nem volt, mert 2017-ben – annak ellenére, hogy az idei szezonban a döntőig menetelt a Puskás FC – az összes kupameccsét idegenben játszotta a Felcsút. Becslésünk nagyon optimista, ezt jól mutatja, hogy 2013-ban, a legutóbbi évben amikor még tevékenységek szerint bontásban is beszámolt bevételeiről a cég, mindössze 2 millió szerepelt a jegyértékesítés soron*Az az év annyiban hasonlított az ideire, hogy a tavaszi szezont szintén a másodosztályban játszotta le a csapat, ősszel azonban már az élvonalban szerepelt. Ekkor azonban még 16 csapatos volt az élvonal, és nem adták még át a Pacho arénát..
A Puskás FC Kft. azonban a ráfizetéses nézők ellenére is kifejezetten jó évet zárt. Árbevétele a 2006-os 2,2 milliárdot is meghaladta jó 15 százalékkal, igaz, a ráfordítások ennél is nagyobb mértékben nőttek, így az egy évvel korábbi 800 milliós profit tavaly 202 millióra olvadt.
Elsősorban a bérköltségek ugrottak meg nagyon a csapatnál, ami nem meglepő, hiszen elég sok légióssal dolgoznak. A személyi jellegű ráfordítások 2017-ben már az 1,5 milliárdot is meghaladták szemben a 2016-os 850 millióval. Ennyi pénzből egyébként 92 embert foglalkoztat a cég, ami fejenként 1,1 milliós átlagos havi bérköltséget jelent. Ebben azonban természetesen nem csak a futballisták vannak benne.
Pénz
Fontos