Októberben 40 százalékkal voltak drágábbak az élelmiszerek itthon, mint egy éve – ezen belül a kakaó ára 20 százalékot nőtt. Az idén, ahogy szinte az összes élelmiszernél, a csokimikulások esetében is jelentősen nőttek a gyártáshoz felhasznált alapanyagok árai, különösen a kakaóbabé, illetve a cukoré. Előbbire egyébként a világ számos térségében pusztító aszály is erősen hatott. Utánajártunk, mennyibe kerülnek a Mikulás-nap környékén tipikusan keresett édességek most négy áruházláncban.
Évente csaknem 8 millió csokimikulást vásárolunk Magyarországon a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara adatai szerint. A tejcsokoládés változatot szeretjük a legjobban, de az étcsokoládé is kezd magának utat törni. Évek óta tartó trend, hogy a fogyasztók a magasabb minőségű termékeket keresik, és a cukormentes változatok iránt is nő az igény.
Megnéztük, mennyibe kerülnek most a szélesebb választékot kínáló áruházláncoknál egyes jól ismert márkájú (Milka, Kinder, Boci) csokoládémikulások és más karácsonyi édességek, valamint pár bonbon és szintén potenciálisan a mikuláscsomagba kerülő csokoládészelet.
Összehasonlításunkban 31 termék árát rögzítettük személyesen az Auchan, az Interspar, a Penny és a Tesco egy-egy áruházában 2022. november 18-án. A vizsgált termékekből 19 szezonális karácsonyi, míg 12 egész évben kapható áru volt.
Fontos kiemelni, hogy ebben az összehasonlításban az említett napon felvett árak szerepelnek, amelyek azóta változhattak, és azt is, hogy a termékek online árai eltérhetnek a bolti áraktól.
Lényeges különbség az eddigi bevásárlásainkhoz képest, hogy most nem az egységárakat, hanem a darabárakat hasonlítottuk össze a karácsonyi termékek és a csokiszeletek kiszereléséhez alkalmazkodva. Mivel azonban minden boltban egyazon gyártó teljesen azonos termékeit kerestük*például 45 grammos Milka Mikulást vagy 150 grammos Raffaello desszertet, az áruházak adott karácsonyi termékre vagy csokoládéra, desszertre megállapított árai – a felvétel pillanatában – tökéletesen összehasonlíthatók.
Összességében nagy árversenyt tapasztaltunk ezen a téren is az áruházláncok között. A legolcsóbb (Auchan) és a második legolcsóbb (Interspar) kosara között 804 forint volt a különbség, a nyertestől a harmadik helyezett (Penny) hat százalékkal, 1826 forinttal maradt le. A Tesco árai voltak a legmagasabbak, a vizsgált 31 termék közül 24 esetben – csaknem 20 százalékkal, mintegy 6000 forinttal került többe itt a teljes kosár. Ennek többek között az is az oka, hogy a normál árakat néztük a bevásárláskor, nem pedig a terméken ugyanúgy feltüntetett, adott esetben jelentősen olcsóbb Clubcard árat, mert az már feltételhez, a kártya meglétéhez köti a kedvezmény igénybevételét, azaz nem jár mindenkinek automatikusan.
Bár kiszereléseikben jelentősen különböztek, összeállítottunk egy sorrendet az általunk vizsgált mikulásfigurák között is. A legolcsóbb mikulás a 29 grammos KitKat mikulás (279-339 forint) és a 45 grammos Milka (359-519 forint) volt, majd az 55 grammos Kinder mikulás következett (399-599 forint). Bevásárlásunk során a legdrágább a Kinder mikulás meglepetéssel (999-1159 forint) volt, utána a mézeskalácsos vagy az oreós Milka mikulás (869-1069 forint) következett.
Találtunk egy tavalyi árlistát, amelyen két idén is vizsgált mikulásfigura is szerepelt, az 55 grammos Kinder mikulás és a 45 grammos Milka mikulás – igaz csak az Auchan és a Tesco árai voltak feltüntetve. Ezek a csokifigurák lényegesen kevésbé drágultak egy év alatt, mint általában az élelmiszerek. Az Auchannál a Milka mikulás ára még 40 forinttal csökkent is (399-ről 359 forintra), míg a Kinderé 60 forinttal nőtt (419-ről 479 forintra). A Tescónál a Milka mikulás ára 20 forinttal (499-ről 519-re), a Kinder mikulásé 40 forinttal nőtt (559-ről 599 forintra).
Ha csak az egész évben kapható csokiszeleteket és bonbonokat nézzük, a legolcsóbb csokoládé összehasonlításunkban a Milka Waffelini volt, 139-149 forint között alakult az ára. A második a Kinder Country (159-175 forint között), amelytől nem sokkal maradt le a Nutella B-Ready (179-189 forint).
Próbaképp összeállítottunk egy olcsóbb mikuláscsomagot, a három legolcsóbb vizsgált csokiszeletből és a legolcsóbb mikulásfigurából, ez már 756-852 forintból kijön. De ha kicsit drágább dolgokat válogatunk össze egy ugyanilyen, négy terméket tartalmazó csomagba, könnyen 2000 forint közelébe ugorhat a számla, és akkor szaloncukrot még nem is raktunk bele.
Érdekes, hogy egyes termékek árai – a Tesco kivételével – forintra megegyeznek. Ilyenek a Lindt Excellence dark orange és 70 százalékos kakaótartalmú táblás csokoládék, minden vizsgált áruházban 1099 forintba kerülnek. A Milka Snowball nevű karácsonyi bonbonja is egyáras termék, 1199 forint. Mindössze 100 forint az eltérés a Milka márkájú szaloncukrok esetében, amik rendre 2399 vagy 2499 forintba kerülnek – ugyancsak a Tesco kivételével. Mi a marcipánost, a mogyoróst és az oreóst néztük, de tapasztalatunk szerint mindegyik íz ugyanannyiba kerül.
A termékek között a legnagyobb, 50 százalékos eltérést az 55 grammos Kinder mikulásnál találtuk. 38 százalék volt a különbség a legolcsóbb és a legdrágább Raffaello (150 gramm) desszertnél, míg a vizsgált Lindt táblás csokiknál 30 százalékos eltérést találtuk.
Végül itt vannak a bevásárlókosarak is. Látható, hogy a legolcsóbb és a legdrágább kosár között csaknem 6000 forint a különbség. Nem mindegy tehát ezúttal sem, hogy hol vásároljuk meg a csizmákba kerülő édességeket.
A cikk megjelenését az Auchan Magyarország támogatta.
Pénz
Fontos