Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. június 16. 13:11 Pénz

Tombol az infláció, de három fontos területen már árcsökkenés indult el

Májusban tíz százalék fölé kúszott Magyarországon az infláció a KSH adatközlése szerint. Ezen belül az élelmiszerek inflációja csaknem 19, a tartós fogyasztási cikkek, tehát például az elektronikai eszközök, háztartási gépek, járművek, bútorok ára több mint 11 százalékkal drágult átlagosan, de a szolgáltatásokért is csaknem 7 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy évvel ezelőtt.

A Gazdasági Együttműködés és Fejlesztés Szervezete (OECD) múlt hét pénteken közölt előrejelzése szerint a munkaerőhiány miatt fennmaradó bérnyomás a magas élelmiszer- és energiaárakkal együtt az év végéig fenntarthatja a magas inflációt, ami az év egészében 10,3 százalék körül fog alakulni. A drágulás az előrejelzés szerint 2023-ban enyhülhet, az OECD előrejelzése szerint hét százalékra.

Az inflációt Magyarországon az év első felében a választások előtti kormányzati transzferek, nyugdíjkifizetések, adó-visszatérítések vagy például a fegyverpénz is fűtötte az olyan nemzetközi hatások mellett, mint amilyen például a félvezetőhiány, a szállítmányozás drágulása vagy az energiaárak emelkedése. A második félévben a jegybanki szigorítások és a költségvetési kiigazítás miatt az inflációt okozó belföldi tényezők szerepe visszaszorulhat (bár a jelek szerint az extraprofitadókat egyre több cég tervezi a fogyasztókra hárítani, aminek szintén inflatorikus hatása lehet).

Emiatt is fontos az, hogy az inflációt okozó nemzetközi folyamatok hogyan alakulnak. Habár a háború miatt az élelmiszer és az energia hosszabb távon is drága maradhat, az elmúlt időszakban több arra utaló jel is van, hogy néhány olyan területen, ami az inflációt meghatározza, az árcsökkenés irányába mutató trendek indultak be.

A Bloomberg témával foglalkozó cikke elsőként a félvezetők árának csökkenését emeli ki. A cikk szerint a chipek fajtáit széles körben lefedő, például laptopokban, háztartási eszközökben, LED-izzókban és orvosi eszközökben is használt félvezetők árait összegző index (inSpectrum Tech PC DRAM Contract Price) a 2018. júliusi csúcsértékének felére csökkent, tavaly májushoz képest pedig csaknem 20 százalékos csökkenést mutat.

Mindezt több iparágból is megerősítették. A Counterpoint Research nevű elemző cég áprilisi jelentése a félvezetőhiány okostelefon-, illetve számítógépgyártásban tapasztalt csökkenéséről számolt be, és az árak mérséklődését vetíti előre az év második felére. Emellett a járműiparban is a chiphiány enyhülését érzékelik.

Erről számoltak be a Mercedes-Benznél, a Daimlernél és a BMW-nél is, elárulva azt is, hogy már teljes kapacitáson tudnak termelni, tehát nem áll elő olyan helyzet, mint amikor tavaly akár hónapokon keresztül is csökkentett kapacitáson működtek az üzemek a hiány miatt. Az Audi Hungária a korábbiakhoz képest szintén javulásról számolt be, jelenleg hétfőtől péntekig tud termelni (ideális esetben hétvégén is mennek a szalagok). A győri vállalatnál arra számítanak, hogy az év végére már jelentősen enyhül a chiphiány, de szerintük teljesen még nem szűnik meg. Emellett érdemes azt is figyelembe venni – ahogy azt a Wall Street Journal cikke megjegyzi -, hogy habár önmagában jó hír a chiphiány enyhülése, az már nem annyira, hogy e mögött részben az áll, hogy az amerikai és kínai gazdaság lassulása miatt is csökken a chipek kereslete.

Szintén fontos tényezője a drágulásnak a tengeri szállítmányozás árának elszállása, de már itt is látszik a fordulat. A világ legnagyobb kikötői közötti díjakat összesítő Drewry World Container Index szerint ez 27 százalékkal lett olcsóbb átlagosan, mint 2021 szeptemberében, amikor a legdrágább volt a szállítmányozás az elmúlt években.

Ez az árszint még mindig jóval magasabb ugyan, mint az egy évvel ezelőtti, de a trendszerű csökkenés szintén hozzájárulhat az infláció globális csökkenéséhez az év második felében. Ez előbb-utóbb Magyarországon is érezhető lehet, hiszen a Magyarországra érkező kínai import szempontjából releváns alindexek, például a Sanghaj és Genova vagy Rotterdam közti díjakról árulkodó indexek is csökkenést mutatnak.

A harmadik – és egyben leginkább bizonytalan – tényező pedig az élelmiszerek árának növekedése mögött álló műtrágyadrágulás enyhülése. Ezzel kapcsolatban a Bloomberg cikke azt emeli ki, hogy az Egyesült Államokban a drágulás miatt visszaeső kereslet járult hozzá a nitrogénműtrágya-alapanyag, az ammónia árának 30 százalékos csökkenéséhez júniusban májushoz képest. Alexis Maxwell, a Green Markets elemzője a kereslet csökkenése mellett azt emelte ki, hogy az ár csökkenéséhez az európai földgázárak második negyedéves csökkenése is hozzájárult. (Igaz, az utóbbi pár napban az orosz szállítások visszafogása miatt ismét megugrott a tőzsdei gázár.)

A műtrágya árának hosszabb távú csökkenése mindenesetre meglehetősen bizonytalan, főleg mivel az Európai Unió például a műtrágyaimportjának harmadát oldotta meg orosz beszerzésből. Bár a szankciók a műtrágyára nem terjednek ki, az orosz műtrágyaexport idén 24 százalékkal csökkent. Emiatt egyébként titokban az amerikai kormány is arra bátorítja a háttérben az ágazatban dolgozó és a logisztikai vállalatokat, hogy vásároljanak és szállítsanak bátran Oroszországból élelmiszereket és különösen műtrágyákat, illetve azok alapanyagait.

Mindez együttesen afelé mutat egyes elemzők szerint, hogy habár még nem feltétlenül ért csúcsára az infláció minden országban, de vannak olyan jelek, amik az enyhülést vetítik előre. Magyarország esetében a földgázárak és ezzel összefüggésben a műtrágya árának alakulása lehet a legnagyobb bizonytalansági tényező, ami már csak azért is nagyon meghatározó, mert a jegybank májusra vonatkozó inflációs elemzése szerint az élelmiszerinfláció adta ki a 10 százalék feletti drágulás csaknem felét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMéréseink szerint 25 százalékra gyorsult az élelmiszerek inflációjaKorábbi várakozásainkra rácáfolt az élelmiszerek drágulása, továbbra is előre megy, nem hátra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég sokáig eszi a magyar fizetéseket a konténerkáoszA tengeri szállítmányozás díjai az év elején már csökkenésnek indultak a világban, de a magyar piac túl kicsi ahhoz, hogy ezt egyből megérezzük. Ráadásul még egyáltalán nem biztos, hogy vége a globális felfordulásának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA gázár már durvább, mint a bitcoin, és ennek mindannyian megfizetjük az árátAz energiahordozó áremelkedése Európa-szerte nehéz helyzetbe hozta a műtrágyagyártókat, nem kivétel ez alól a Nitrogénművek sem. Az eredmény az élelmiszerek további drágulása lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTitokban arra biztat cégeket az amerikai kormány, hogy üzleteljenek nyugodtan az oroszokkalAz orosz élelmiszerekre és műtrágyákra nem vonatkoznak szankciók, nyugati vállalatok mégis vonakodnak ezekkel kereskedni, ami súlyosbítja a világ élelmezési helyzetét.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz chiphiány élelmiszerárak infláció konténer műtrágya Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Avatar
2024. november 14. 10:36 Pénz

Futóhomokra épül az adócsökkentő dubajozás

Számos magyar vállalkozó akarja csökkenteni adóterhét Dubajon keresztül, ám az ezt szolgáló megoldások sokkal kockázatosabbak, mint azt a legtöbben hiszik.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.