Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 23. 11:11 Élet, Pénz

Azért nem netezhetsz a repülőn, mert a légitársaságok nem akarják

Miközben a világ nagy részén már netezhetnek az utasok a repülőgépeken, Európa lemaradásban van. Az Egyesült Államokban például már az számít különleges szituációnak, ha egy légitársaság járatán nem lehet internetezni.

Európában viszont még mindig csak néhány légi fuvarozó cég szerelte fel a hosszú távú járatait wifizésre alkalmas műszerrel. Ilyenek például a Budapestről is járatot indító Lufthansa, az Air France-KLM, Emirates és a Norwegian. A légitársaságok közül a német Lufthansa a legaktívabb, tavaly januárban jelentette be, hogy több száz gépén teszi elérhetővé az internetet. Igaz, a nethasználat pénzbe kerül, és nem is olcsó.

A legtöbb európai légitársaság ennek ellenére szkeptikus. A Ryanair a német dpa hírügynökségnek azt mondta, hogy túl drága lenne a fedélzeti wifik felszerelése, miközben a szolgáltatás színvonala sem elég jó. Az ír fapados légitársaság szerint utasaik amúgy is előre letöltik azokat a tartalmakat, amelyek az utazás alatt meg kívánnak tekinteni

A Condor légitársaság szerint is túl drága a technika kiépítése. A cég – amelyhez a Thomas Cook utazási iroda is tartozik – leginkább nyaraló utasokat szállít. Szerintük az állandó internetelérés leginkább az üzleti utasoknak fontos.

A legújabb felmérések szerint ugyanakkor az utasok 47 százaléka gondolja jó dolognak a fedélzeti internetet, amely hét százalékponttal magasabb érték, mint egy évvel korábban. Vagyis nemcsak az üzletembereknek lenne fontos az állandó internetelérés.

Becslések szerint a cégeknek 30 milliárd dolláros plusz bevétele származhat a következő 15 évben. Az amerikai példa is azt mutatja, hogy az utasok szívesen fizetnek plusz pénzt az internetért. Sőt, a Norwegian például a legdrágább repülőjegy mellé ingyen adja a netet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságokAz ülőhelyfoglalások és poggyászdíjak egyre nagyobb részét teszik ki a légitársaságok bevételeinek. A repülőjegy mellett az autó- és hotelbérlés is jól fial.

A fedélzeti wifi kipróbált technikának számít. A repülőgépekre egy speciális antennát kell felszerelni. Ez a műszer a repülés ideje alatt végig úgy pozicionálja magát, hogy folyamatosan kapcsolatba maradjon egy kommunikációs műholddal. Az utasok laptopja és telefonjai, illetve a földi szerverek között a műholdon keresztül bonyolódik le az adatforgalom.

Igaz, a régebbi gépeket át kell alakítani. A Lufthansa például budapesti központjában végzi ezeket az átalakításokat. De a magyar állam tulajdonában álló Aeroplex of Central Europe nevű cég is részt vesz a fedélzeti wifik beépítésében. (Szerettük volna a céget megkérdezni erről, de mivel állami tásaságról van szó, külön engedélyt kell kérni a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől. Ez a vállalat sajnos még arra kérdésünkre sem válaszolt, hogy mit akarnak a frissen megvásárolt, egykori Malév-székházzal kezdeni).

Az új gépekbe, mint az Airbus A380 és a Boing Dreamliner, eleve beépítik ezeket az eszközöket. A Deutsche Telekom, az Inmarsat műholgyártó, és a Nokia egy új technikát tesztel. E szerint nem műholdakon keresztül történne az átjátszás, hanem úgynevezett LTE-jeleken keresztül.

A műholdakat földi antennák helyetesítenék. Már most mintegy háromszáz ilyen antenna van Európában. A cégcsoport szerint sokkal olcsóbb lenne az LTE-technológiája, és gyorsabb is lenne a letöltés sebessége is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz Emirates internet légitársaságok Lufthansa Norwegian Ryanair wifi Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.