Számokban: a Seagull egy közel 50 méteres hajó, amit 2020-ban gyártott a luxusjachtokra sepcializálódott olasz Benetti. A fedélzetén hét szoba és két medence áll a vendégek rendelkezésére.
A mostani ár aktuális árfolyamon 3,2 milliárd forinttal marad el az eredetitől. Valójában azonban nem bukik ennyit az eladó, a hazai fizetőeszköz ugyanis időközben jelentősen gyengült az euróhoz képest, így (az árfolyamhatást is figyelembe véve) a forintban kifejezett ár csak 2,3 milliárddal lett alacsonyabb.
Felülnézet: a Seagull eladása nem véletlenül nehézkes. A globális jachtpiac évek óta zsugorodik. Bár az ágazati szereplők bíznak benne, hogy fordulhat a trend, a gazdasági környezet továbbra sem túl kedvező.
A új jachtok piacán2021 volt a csúcsév, akkor több mint háromszáz 30 méternél hosszabb úgynevezett szuperjacht talált gazdára. Azóta azonban folyamatosan esnek az eladások. Tavaly a becslések szerint már csak 160 ilyen hajót értékesíthettek, ami nyolcéves mélypont (pdf).
A használt jachtok iránti kereslet is hasonló mértékben csökkent, aminek eredményeként megnyúltak az eladási idők. Ez nehezíti meg a Seagull értékesítését is.
A kereslet csökkenésének több oka van. Az európai gazdaság gyengélkedése mellett szerepet játszik benne az is, hogy a háború és a szankciók eredményeként a fontos vevőnek számító orosz oligarchák kiestek a piacról.
Az sem segít, hogy az ellátási láncok járványidőszak utáni megszakadása nagyon megnyújtotta a gyártási időt. Előfordul, hogy egy jachtra 3-4 évet kell várni tulajdonosának, így sokan csak a közelmúltban jutottak hozzá a 2020-2021-es rekordidőszakban rendelt hajójukhoz. Ráadásul az alapanyagok drágulása miatt az árak is jelentősen emelkedtek.