Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. augusztus 10. 14:32 Közélet

Próbáltuk kiszámolni, mennyi lehet a Rose d’Or törlesztője, de nem bírta a rendszer

Szerdán derült ki, hogy a Mészáros Lőrinchez köthető Euroleasing Zrt. a tulajdonosa annak a Rose d’Or nevű luxusjachtnak, amelynek fedélzetén lefotózták a nyaralását töltő felcsúti milliárdost és feleségét. Az Euroleasing egy pénzügyi vállalkozás, amely ugyan hiteleket is nyújt, de a fő profilja – ahogy ez a nevéből is kiderül – az úgynevezett lízing. A vállalat szűk három éve hajókkal is foglalkozik, nem meglepő módon azonban nem olyanokkal, mint a Rose d’Or. 

Se nem bérlet, se nem hitel

A lízing nagyon leegyszerűsítve egy olyan pénzügyi konstrukció, amely valahol félúton található a hitelből történő vásárlás és a bérlés között. A hitelnél ugye az történik, hogy valaki felveszi a kölcsönt, majd abból megvásárolja a kiszemelt ingatlant vagy ingóságot. Utóbbi a tulajdonába kerül, cserébe részletekben törleszti a hitelt a bank felé. A bérlésnél ezzel szemben az adott ingóság vagy ingatlan nem kerül a bérlő tulajdonában, csak használja azt, és ezért bérleti díjat fizet.

A lízingnél ez a kettő keveredik. A lízingcég (a lízingbe adó) megvásárol valamilyen ingatlant, vagy ingóságot. A megvett eszköz a pénzügyi vállalkozás tulajdonában marad, de nem ő használja, hanem az úgynevezett lízingbe vevő, amely ezért egy a hitelhez nagyon hasonló törlesztőrészletet fizet. A kölcsöntől ez alapvetően abban különbözik, hogy a futamidő végén a vagyontárgy jellemzően a lízingbe vevő tulajdonába kerül*Erre különböző konstrukciók vannak, a zárt végű pénzügyi lízing esetében a futamidő végén a lízingelt eszköz az utolsó lízingdíj megfizetésével automatikusan a lízingbe vevő tulajdonába kerül, nyílt végű pénzügyi lízingnél a lízingbe vevőnek joga van kijelölni a leendő tulajdonost, míg az operatív lízingnél a lízingbe adó marad a tulaj., azaz az egész ügylet kifutása olyan, mint egy hitelé. A törlesztőrészlet így természetesen kamatot is tartalmaz, azaz a lízingbe vevő nagyobb összeget fizet a tényleges vételárnál, és ebből származik a lízingcég haszna.

A Rose d’Or belső tere; Fotó: sanlorenzoyacht.com

Ezért szerepel a Rose d’Or hivatalos iratain tulajdonosként az Euroleasing. Ez azonban – amint a fentiekből is kiderült – csak egy technikai tulajdonlás: a szuperjacht hasznait az élvezheti, aki lízingbe vette a hajót a pénzügyi vállalkozástól, és a használat évi 7,5 millió dollárra (2,6 milliárd forintra) becsült költségeit, illetve a kockázatokat is neki kell viselnie.

Havi 400 milliós törlesztő

Az azonban rejtély, hogy ki ez. A lízingbe vevő kilétét az Euroleasing banktitokra hivatkozva nem árulta el a G7-nek, és az elérhető adatbázisokban sem találtuk meg. Bár több száz – elsősorban Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető – cég, illetve magántőkealap esetében néztük meg, hogy van-e a közjegyzővel hitelesített, bejegyzett lízingjük, ezeknél nem volt nagyösszegű, az Euroleasinggel kötött szerződésre utaló bejegyzés. Egyetlen Mészáros-cégnél találtunk olyan lízingmegállapodást, amelyet az elmúlt hetekben írtak alá az Euroleasinggel, de  

a Vál-Völgye Pékség Kft. nem szuperjachtot, csak egy Teslát lízingel a pénzügyi cégtől.

Ez egyébként nem annyira meglepő, hiszen az Euroleasing elsősorban gépjárművekkel foglalkozik. Leginkább autókkal, de 2020 óta hajókat is lízingelnek. Más kérdés, hogy tájékoztatójuk szerint ezzel a termékükkel nem luxusjachtok, hanem

„elsősorban a belföldi vizekre, azon belül is kiemelten a Balatonra telepített, új és használt vitorlás- és elektromos hajók finanszírozása”

volt a céljuk.

Mindenesetre külön hajólízing kalkulátor is van az oldalukon, amely megmutatja, hogy meghatározott önrész és futamidő mellett milyen törlesztőrészletre számíthat, aki ilyen konstrukcióban vásárolna. Megpróbáltuk kiszámoltatni a kalkulátorral, hogy mennyit kellene havonta fizetni egy 26-27 milliárdos jacht után, szakmai oldalakon ennyire becsülik ugyanis a Rose d’Or árát. A művelet azonban sajnos nem sikerült, ugyanis a vételárnál legfeljebb kilenc számjegyet lehet megadni, azaz egymilliárd feletti tranzakciókat nem támogat a rendszer. Sőt, az Euroleasing tájékoztatójából az is kiderül, hogy hajóknál a maximálisan finanszírozható összeg 100 millió forint.

A kalkulátorral azonban így is elég sok mindent ki lehet deríteni. Először is a minimális önerő 30 százalék, így ha a Rose d’Or esetében is ez volt az irányadó, és a becsült értéke helytálló, akkor a vételárból nagyjából 8 milliárd forintot a lízingbe vevőnek kellett állnia. Emellett ha két-három nagyságrenddel csökkentjük az árat, akkor törlesztőrészletet is lehet számolni. Egy 26-27 milliós hajónál, az önrész feletti 18-19 milliós lízingre havi durván 410 ezer forintot kell fizetni. Ebből

a Rose d’Or-ra logikusan 410 milliós havi díj adódik.

Ez nagyságrendileg valószínűleg jó becslés lehet, de szinte biztos, hogy nem pontos. Az Euroleasing elsősorban vitorlás és elektromos hajókkal foglalkozik, még a kisebb motoros hajóknál is egyedi elbírálás alapján döntenek. Egy ilyen értékű jachtnál pedig ez fokozottan igaz.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet euroleasing jacht luxusjacht Mészáros Lőrinc Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.