Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. május 30. 09:51 Közélet, Vállalat

Eltűnt a NER első igazi szimbóluma, de még így is termeli a milliárdokat

Már nem Közgép néven fut Simicska Lajos cégbirodalmának egykori zászlóshajója, de a cég így is nagyobb árbevételt ért el, mint a megelőző hét évben bármikor. A tavaly év végén átkeresztelt társaság anyacége, a NER-milliárdos Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt pedig közel 21 milliárdos profitot csinált.

Mi történt? 2023 zsinórban a második olyan év volt, amikor csökkent az ország egyik legnagyobb építőipari vállalatának, a Duna Aszfalt Zrt.-nek az árbevétele. A kormány kedvenc autópálya-építőjét persze nincs miért sajnálni: a forgalom csak egy hajszállal maradt el a 2022-estől, a cég profitja pedig közel duplájára ugrott.

  • A korábbi Fidesz-pénztárnok, Simicska Lajos bukása után meglóduló Duna Aszfalt mostanra hatalmas cégcsoporttá vált: közel két tucat másik vállalkozásban van tulajdonrésze, köztük számos külföldi vállalkozásban is.
  • A Duna Aszfalt és Szíjj László közösen tulajdonolják Simicska cégbirodalmának egykori központi cégét, a Közgépet is. Egész pontosan csak az egykori Közgépet. A NER első igazi szimbólumává váló, a csúcson 100 milliárd feletti árbevételt és 13 milliárdos profitot szállító vállalkozást ugyanis átnevezték, és tavaly november óta már Duna NRG néven fut.

Számokban: a Duna Aszfalt árbevétele 214,6 milliárd forint volt. Ez mindössze 400 millióval kevesebb, mint tavaly, a 2021-es rekordtól azonban közel 40 milliárd forinttal marad el. A vállalat nyeresége ugyanakkor a tavalyi és a tavaly előtti szintnél is magasabb volt, és megközelítette a 21 milliárdot.

  • A profit csak azért nem rekord, mert 2020-ban 26 milliárd feletti adózott eredményt ért el a vállalat. Ez volt az az év, amikor a külügyminiszter, Szijjártó Péter is megfordult cég tulajdonosa, Szíjj László jachtján.
  • A szebb napokat is látott Közgép a Duna Aszfalthoz képest évek óta visszafogott teljesítményt nyújt. A vállalat azonban 2023-ban így is 20 milliárd feletti árbevételt hozott össze, amire Simicska Lajos 2015-ös bukása óta nem volt példa.

Felülnézet: a szinte kizárólag állami megrendelésekből élő Duna Aszfalt a 2014 és 2023 közötti tíz évben 170 milliárdnyi nyereséget termelt, amiből 60 milliárdot ki is fizetett tulajdonosának osztalékként.

  • Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Szíjj László az erre szakosodott listák szerint jelenleg a hatodik leggazdagabb magyar, vagyonát 220 és 300 milliárd forint közé becsülik. A tiszakécskei milliárdos 2015-ig a top 100-ban sem szerepelt, abban az évben 23 milliárdos vagyonnal debütált az első százban.
  • A Duna Aszfalt beszámolója szerint az összes építési bevétel 98 százaléka „közlekedésépítésből” származik, márpedig ilyen projekteknél szinte mindig az állam vagy valamilyen önkormányzat a megrendelő. Az apadó árbevételben így szerepet játszhatnak a hazai költségvetés problémái és az uniós pénzek hiánya is.

Mi várható? A Duna Aszfalt jó ideje külföldön is aktív, ám eddig nem sok babér termett a cégnek Magyarország határain túl. A NER-es vállalatok a külföldi terjeszkedéseknél mindig ugyanazzal a problémával küzdenek: mivel itthon nem igazán kell versenyben megmérettetni magukat, a hatékonyságuk nem éri el a külföldi konkurensekét, és így a tényleges versenyben alulmaradnak.

  • Tavaly új lendületet kapott ugyanakkor a Duna Aszfaltnak az az afrikai projektje, amelyről itthon először a G7 számolt be. Az idei éves jelentésben külön ki is emelték a Kongói Demokratikus Köztársaságban található Kasomeno és a zambiai Mwenda település közötti út kivitelezését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÍgy lesz az állami tenderekből milliárdos luxusjachtEgy vállalkozás néhány éve állami megbízásokból mesés profitot kezdett termelni, de a pénz jelentős része végül annak a Szíjj Lászlónak a közelébe került, akinek az elmúlt hetekben többször is elhangzott a neve zsarolással megszerzett cégekkel egy mondatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzíjj László akkor is keres az állami tenderen, amikor veszítJogilag nem lehet belekötni abba, ahogy a Duna Aszfalt átvette egy óriásberuházás jelentős részét a közbeszerzést elnyerő vállalattól, de a gyakorlat nagyon sok kérdést felvet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLázár János arról beszélt, hogy kitömték pénzzel Mészáros Lőrincet, megmutatjuk, hogyanMészáros Lőrinc és Szíjj László két legfontosabb vállalatának saját tőkéje úgy nőtt durván a nyolcvanszorosára 12 év alatt, hogy közben 130 milliárdot kivettek a cégekből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdos kényszerpályára állította magát a kormány Mészárosék koncessziós autópályáivalÉves szinten százmilliárdos kiadás az államnak, hogy a koncesszió keretében már muszáj kifizetnie a jobb minőségű autópályák árát Mészárosnak és Szijjnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAfrikai partnereket keres a 144 milliárdos útépítéshez a Duna AszfaltSzíjj László cége egy szerencsés rokoni kapcsolatnak is köszönhetően építkezhet a világ egyik legkorruptabb országában, a Kongói DK-ban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat Duna Aszfalt építőipar jacht Közgép Szíjj László Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.