Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. május 30. 09:51 Közélet, Vállalat

Eltűnt a NER első igazi szimbóluma, de még így is termeli a milliárdokat

Már nem Közgép néven fut Simicska Lajos cégbirodalmának egykori zászlóshajója, de a cég így is nagyobb árbevételt ért el, mint a megelőző hét évben bármikor. A tavaly év végén átkeresztelt társaság anyacége, a NER-milliárdos Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt pedig közel 21 milliárdos profitot csinált.

Mi történt? 2023 zsinórban a második olyan év volt, amikor csökkent az ország egyik legnagyobb építőipari vállalatának, a Duna Aszfalt Zrt.-nek az árbevétele. A kormány kedvenc autópálya-építőjét persze nincs miért sajnálni: a forgalom csak egy hajszállal maradt el a 2022-estől, a cég profitja pedig közel duplájára ugrott.

  • A korábbi Fidesz-pénztárnok, Simicska Lajos bukása után meglóduló Duna Aszfalt mostanra hatalmas cégcsoporttá vált: közel két tucat másik vállalkozásban van tulajdonrésze, köztük számos külföldi vállalkozásban is.
  • A Duna Aszfalt és Szíjj László közösen tulajdonolják Simicska cégbirodalmának egykori központi cégét, a Közgépet is. Egész pontosan csak az egykori Közgépet. A NER első igazi szimbólumává váló, a csúcson 100 milliárd feletti árbevételt és 13 milliárdos profitot szállító vállalkozást ugyanis átnevezték, és tavaly november óta már Duna NRG néven fut.

Számokban: a Duna Aszfalt árbevétele 214,6 milliárd forint volt. Ez mindössze 400 millióval kevesebb, mint tavaly, a 2021-es rekordtól azonban közel 40 milliárd forinttal marad el. A vállalat nyeresége ugyanakkor a tavalyi és a tavaly előtti szintnél is magasabb volt, és megközelítette a 21 milliárdot.

  • A profit csak azért nem rekord, mert 2020-ban 26 milliárd feletti adózott eredményt ért el a vállalat. Ez volt az az év, amikor a külügyminiszter, Szijjártó Péter is megfordult cég tulajdonosa, Szíjj László jachtján.
  • A szebb napokat is látott Közgép a Duna Aszfalthoz képest évek óta visszafogott teljesítményt nyújt. A vállalat azonban 2023-ban így is 20 milliárd feletti árbevételt hozott össze, amire Simicska Lajos 2015-ös bukása óta nem volt példa.

Felülnézet: a szinte kizárólag állami megrendelésekből élő Duna Aszfalt a 2014 és 2023 közötti tíz évben 170 milliárdnyi nyereséget termelt, amiből 60 milliárdot ki is fizetett tulajdonosának osztalékként.

  • Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Szíjj László az erre szakosodott listák szerint jelenleg a hatodik leggazdagabb magyar, vagyonát 220 és 300 milliárd forint közé becsülik. A tiszakécskei milliárdos 2015-ig a top 100-ban sem szerepelt, abban az évben 23 milliárdos vagyonnal debütált az első százban.
  • A Duna Aszfalt beszámolója szerint az összes építési bevétel 98 százaléka „közlekedésépítésből” származik, márpedig ilyen projekteknél szinte mindig az állam vagy valamilyen önkormányzat a megrendelő. Az apadó árbevételben így szerepet játszhatnak a hazai költségvetés problémái és az uniós pénzek hiánya is.

Mi várható? A Duna Aszfalt jó ideje külföldön is aktív, ám eddig nem sok babér termett a cégnek Magyarország határain túl. A NER-es vállalatok a külföldi terjeszkedéseknél mindig ugyanazzal a problémával küzdenek: mivel itthon nem igazán kell versenyben megmérettetni magukat, a hatékonyságuk nem éri el a külföldi konkurensekét, és így a tényleges versenyben alulmaradnak.

  • Tavaly új lendületet kapott ugyanakkor a Duna Aszfaltnak az az afrikai projektje, amelyről itthon először a G7 számolt be. Az idei éves jelentésben külön ki is emelték a Kongói Demokratikus Köztársaságban található Kasomeno és a zambiai Mwenda település közötti út kivitelezését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÍgy lesz az állami tenderekből milliárdos luxusjachtEgy vállalkozás néhány éve állami megbízásokból mesés profitot kezdett termelni, de a pénz jelentős része végül annak a Szíjj Lászlónak a közelébe került, akinek az elmúlt hetekben többször is elhangzott a neve zsarolással megszerzett cégekkel egy mondatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzíjj László akkor is keres az állami tenderen, amikor veszítJogilag nem lehet belekötni abba, ahogy a Duna Aszfalt átvette egy óriásberuházás jelentős részét a közbeszerzést elnyerő vállalattól, de a gyakorlat nagyon sok kérdést felvet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLázár János arról beszélt, hogy kitömték pénzzel Mészáros Lőrincet, megmutatjuk, hogyanMészáros Lőrinc és Szíjj László két legfontosabb vállalatának saját tőkéje úgy nőtt durván a nyolcvanszorosára 12 év alatt, hogy közben 130 milliárdot kivettek a cégekből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdos kényszerpályára állította magát a kormány Mészárosék koncessziós autópályáivalÉves szinten százmilliárdos kiadás az államnak, hogy a koncesszió keretében már muszáj kifizetnie a jobb minőségű autópályák árát Mészárosnak és Szijjnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAfrikai partnereket keres a 144 milliárdos útépítéshez a Duna AszfaltSzíjj László cége egy szerencsés rokoni kapcsolatnak is köszönhetően építkezhet a világ egyik legkorruptabb országában, a Kongói DK-ban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat Duna Aszfalt építőipar jacht Közgép Szíjj László Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. június 17. 14:31 Közélet

Nem szavaztak többen a Fideszre plusz önkormányzati források reményében

A választási eredmények alapján nem igazán érdekelte a szavazókat, hogy kevesebb forráshoz jutott a településük. Ettől nem szavaztak sem többen, sem kevesebben a Fideszre.

Jandó Zoltán
2024. június 17. 10:11 Adat, Közélet

Iskolázottabb szavazóit veszíthette el az ellenzék

Nagyobbat esett az ellenzéki pártok szavazataránya azokon a településeken, ahol a lakosságon belül magasabb a legalább érettségivel rendelkezők aránya.

Stubnya Bence
2024. június 17. 05:45 Közélet

A gazdasági helyzet eddig Magyar Pétert segítette, 2026-ig viszont már inkább a Fideszt fogja

A gazdaság gyengélkedése rontotta a kormánypárt mostani eredményét, a Tisza párt eredményét pedig javíthatta. 2026-ig ez a hatás fokozatosan átfordul majd.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 05:03 Élet, Pénz

Egyre bátrabban szabotálják a kártyás fizetést éttermek és kis üzletek

Ez akkor szokott történni, amikor érzik, hogy a vásárlók is partnerek, de arra is utalhat, hogy nő a gazdaságon belül a szürke zóna.

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Hidi János Kovács Márton
2024. június 16. 05:42 Tech, Világ

Felgyorsítható a zöld átmenet, vagy bukni fogjuk a klímacélokat?

A jó trend már kialakult, de nincs elég beruházás ahhoz, hogy elérjük a párizsi klímakonferencián kitűzött klímacélt. Miben lehet mégis bízni?