Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 26. 18:27 Közélet, Vállalat

Elúszni látszik a NER eddigi legnagyobb kifektetése

A Škoda Transportation Group váltja a Ganz-Mavagot a gyorsvonatok gyártásában évtizedes tapasztalatokkal rendelkező Talgo eladó tulajdonrészének esélyes megvásárlójaként. A Škoda szakmai befektetőként csatlakozik a spanyol nemzeti pénzügyi csoport, a CriteriaCaixa mellé, amit a spanyol kormány is üdvözöl.

Miért fontos ez? A Ganz-Mavag Europe Zrt. április elején nyújtotta be a Talgo részvényeinek megvásárlására vonatkozó hivatalos jóváhagyási kérelmét a spanyol kormánynak, ám ekkorra már Óscar Puente spanyol közlekedési miniszter kijelentette, hogy mindent megtesznek a magyar tulajdonszerzés megakadályozásáért.

  • Az állam hitellel is segíthetett volna a felvásárlásban a tavaly év végén a kifejezetten erre a projektre létrehozott Ganz-Mavag Europe-nak; a Vodafone kivásárlásához hasonló konstrukcióra készülhetett a magyar fél a 24.hu cikke szerint: a finanszírozását túlnyomó részben az állam oldhatta volna meg a megszerzett tulajdon magánkézbe kerülése mellett.

Előzmények: februárban még a Ganz-Mavag Invest Zrt. által birtokolt Dunakeszi Járműjavító Kft. tett felvásárlási ajánlatot a Talgóra, ez a cég korábban orosz tulajdonban is állt. A spanyol kormány egyik aggálya a magyar ajánlattal kapcsolatban, hogy amögött orosz befolyás is állhat. A magyar vásárlási szándék tavaly november óta ismert.

Tágabb kontextus: a plzeňi székhelyű Škoda Transportation Group tömegközlekedési eszközök gyártásával foglalkozik, kínálatában a motorvonatoktól a villamosokon át a trolibuszokig számos járműtípus megtalálható. A vállalatot 85,7 százalékban a PPF-csoport birtokolja, és nem összekeverendő a Mladá Boleslavban működő Škoda Autóval.

  • A PPF-é a magyarországi Yettel mobilszolgáltató is a térség országaiban működő bankok, médiavállalatok, kereskedelmi cégek mellett. A cégcsoport tulajdonosa a cseh Kellner család, alapítója a helikopterbalesetben három éve elhunyt Petr Kellner, Közép-Kelet-Európa egykori leggazdagabb embere.
  • A Škoda Transportation 2022-es árbevétele közel 18,8 milliárd korona (311 milliárd forint) volt, kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye pedig 1,2 milliárd korona (20 milliárd forint).
  • A trolik és villamosok elektromos hajtásláncát gyártó lengyel Cegelec vállalatot májusban vásárolta meg a cseh cég.

Alulnézet: az európai vasúti jármű gyártói piac konszolidálódik, mivel egyre komplexebb és tőkeigényesebb feladat a vasúti járműgyártás. A Dunakeszi Járműjavítót szerette volna a kormány új járművek gyártására alkalmassá tenni, de ehhez nincs meg a szaktudás és a tapasztalat.

  • A Ganz-Mavag a jelek szerint nem szalonképes vevő az európai piacon, mivel a mögötte álló magántőkealap tulajdonosi szerkezete nem átlátható, önmagában pedig sem termékei, sem vasútgyártási szakemberei nincsenek.

Háttér: bár a magyar vevőjelölt tulajdonosi háttere homályos, az említett információk alapján szinte biztos, hogy az állam mellett a kormány támogatását bíró NER-tőke van mögötte. Ha megvalósul, a 619 millió eurós vételárral (közel 240 milliárd forint) ez lehetett volna a NER legnagyobb volumenű „kifektetése”, azaz külföldi cégvásárlása.

  • A kifektetést Orbán Viktor szorgalmazza, és eddig olyan lépései valósultak meg, mint a 4iG – óriási állami segítséggel végrehajtott – balkáni és izraeli terjeszkedése, valamint Mészáros Lőrinc csoportjának horvátországi és boszniai felvásárlásai.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Dunakeszi Járműjavító vásárolná fel a nagysebességű vonatokat gyártó TalgótAz üzletre épp akkor kerülhet sor, amikor egy nagy volumenű vonatbeszerzési tenderre is van esély.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKapóra jöhet a kormánynak a spanyol vasútgyártó magyar felvásárlása, ha újra nekifutna az IC-korszerűsítésnekEgy meg nem nevezett magyar cégcsoport 40 százalékos részesedést szerezhet a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKi volt Petr Kellner, a leggazdagabb közép-kelet-európai?A rendszerváltás utáni kuponos privatizációval alapozta meg a vagyonát, majd szédületes befektetői karriert futott be a pénzügyi szektorban a magánéletét végig szigorúan védő, 56 évesen elhunyt milliárdos.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat felvásárlás kifektetés ner Spanyolország talgo vonat Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.