Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. szeptember 22. 12:55 Közélet

Senki nem tudja, ki fogja befejezni a 10 éve tervezett Budapest-Belgrád vasútvonalat

Megakadt a Budapest-Belgrád-vasútvonal építése: a pályaépítést végző V-Híd munkásai és gépei jórészt a győri fővonal felújításán dolgoznak, a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését vállaló kínai cégek nem tudják teljesíteni az európai szabványokat, felhagytak a munkával, és leállították a projekt finanszírozását is, írta meg a Telex.

Miért fontos ez? A kormány 2019-ben kezdte megkötni a beruházással kapcsolatos szerződéseket, és bár időről időre felmerült, hogy elúszik a magyar vasúttörténet legdrágább fejlesztése, még az idén nyáron is projekt előrehaladtáról – Ferencváros és Soroksár közötti szakasz építésének megkezdéséről – szóltak a hírek.

  • A kezdetektől kérdéses volt az európai ETCS-szabványoknak megfelelő berendezések telepítése, amelyekkel kapcsolatban leginkább Nyugat-Európában van tapasztalat – a Ferencváros és Székesfehérvár közötti vonalon a Siemens létesített az ETCS második szintje szerinti rendszert 2020-ban, igaz, az ettől várt sebességnövelés egyelőre nem történt meg.
  • A kínai technológiával csak lassabb vonatközlekedést lehet az Európai Unióban engedélyezni. Igaz, eleve kérdéses a Budapest-Belgrád vonal fejlesztésének megtérülése, így a sebességhatár alapvetően presztízskérdésnek tűnik, mivel érdemben a személyforgalmat érinti, a teherforgalmat nem.

Tágabb kontextus: a fejlemények mindenesetre rámutatnak a magyar vasúti beruházások esetlegességére. A nyugati országok 10-15 éves vasútfejlesztési stratégiák mentén szervezik a fejlesztéseket, aminek révén az ágazatban működő cégek kapacitásait több évre lekötik.

  • Nem csoda ennek tükrében, hogy a Budapestet Béccsel összekötő vasútvonal kritikus állapotúvá vált részeit rögtönzött megoldásként a Budapest és Belgrád közötti beruházáshoz szánt munkaerővel, gépparkkal és anyaggal javítja a MÁV.
  • Mészáros Lőrinc V-Hídja rugalmasnak tűnik az ellentételezéssel kapcsolatban is: egyelőre nem tudni mikor kaphat pénzt a 32 milliárd forintba kerülő munkáért a vasúti pályaépítő vállalkozás, az összeget Lázár János építési miniszter egyelőre nem tudta a MÁV rendelkezésére bocsátani.
  • Kína hozzáállása is kérdéses a Budapest-Belgrád-vonal fejlesztéséhez. Az eredeti terv szerint a görögországi Pireusz kínai tulajdonú kikötőjéig tartó vasútvonallal kapcsolatban előfordult már, hogy változott a távol-keleti ország hozzáállása. Figyelemre méltó, hogy Szerbia uniós támogatással folytatja a vasútjának modernizálását.

Mi várható? Kína további szerepét a beruházásban Orbán Viktor ősszel próbálhatja rendezni. Az eleve drága építkezés költségei közben tovább nőnek, a Szeged és Röszke közötti 14 kilométeres szakasz megújításának eddigi 45 milliárdos keretét tegnap egészítette ki további 5,4 milliárd forinttal a magyar állam. A pálya már készen van, de a biztosítóberendezések még hiányoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Budapest-Belgrád vasút Kína vasútbezárás vasútépítés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.