Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. szeptember 22. 12:55 Közélet

Senki nem tudja, ki fogja befejezni a 10 éve tervezett Budapest-Belgrád vasútvonalat

Megakadt a Budapest-Belgrád-vasútvonal építése: a pályaépítést végző V-Híd munkásai és gépei jórészt a győri fővonal felújításán dolgoznak, a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését vállaló kínai cégek nem tudják teljesíteni az európai szabványokat, felhagytak a munkával, és leállították a projekt finanszírozását is, írta meg a Telex.

Miért fontos ez? A kormány 2019-ben kezdte megkötni a beruházással kapcsolatos szerződéseket, és bár időről időre felmerült, hogy elúszik a magyar vasúttörténet legdrágább fejlesztése, még az idén nyáron is projekt előrehaladtáról – Ferencváros és Soroksár közötti szakasz építésének megkezdéséről – szóltak a hírek.

  • A kezdetektől kérdéses volt az európai ETCS-szabványoknak megfelelő berendezések telepítése, amelyekkel kapcsolatban leginkább Nyugat-Európában van tapasztalat – a Ferencváros és Székesfehérvár közötti vonalon a Siemens létesített az ETCS második szintje szerinti rendszert 2020-ban, igaz, az ettől várt sebességnövelés egyelőre nem történt meg.
  • A kínai technológiával csak lassabb vonatközlekedést lehet az Európai Unióban engedélyezni. Igaz, eleve kérdéses a Budapest-Belgrád vonal fejlesztésének megtérülése, így a sebességhatár alapvetően presztízskérdésnek tűnik, mivel érdemben a személyforgalmat érinti, a teherforgalmat nem.

Tágabb kontextus: a fejlemények mindenesetre rámutatnak a magyar vasúti beruházások esetlegességére. A nyugati országok 10-15 éves vasútfejlesztési stratégiák mentén szervezik a fejlesztéseket, aminek révén az ágazatban működő cégek kapacitásait több évre lekötik.

  • Nem csoda ennek tükrében, hogy a Budapestet Béccsel összekötő vasútvonal kritikus állapotúvá vált részeit rögtönzött megoldásként a Budapest és Belgrád közötti beruházáshoz szánt munkaerővel, gépparkkal és anyaggal javítja a MÁV.
  • Mészáros Lőrinc V-Hídja rugalmasnak tűnik az ellentételezéssel kapcsolatban is: egyelőre nem tudni mikor kaphat pénzt a 32 milliárd forintba kerülő munkáért a vasúti pályaépítő vállalkozás, az összeget Lázár János építési miniszter egyelőre nem tudta a MÁV rendelkezésére bocsátani.
  • Kína hozzáállása is kérdéses a Budapest-Belgrád-vonal fejlesztéséhez. Az eredeti terv szerint a görögországi Pireusz kínai tulajdonú kikötőjéig tartó vasútvonallal kapcsolatban előfordult már, hogy változott a távol-keleti ország hozzáállása. Figyelemre méltó, hogy Szerbia uniós támogatással folytatja a vasútjának modernizálását.

Mi várható? Kína további szerepét a beruházásban Orbán Viktor ősszel próbálhatja rendezni. Az eleve drága építkezés költségei közben tovább nőnek, a Szeged és Röszke közötti 14 kilométeres szakasz megújításának eddigi 45 milliárdos keretét tegnap egészítette ki további 5,4 milliárd forinttal a magyar állam. A pálya már készen van, de a biztosítóberendezések még hiányoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Budapest-Belgrád vasút Kína vasútbezárás vasútépítés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2025. július 11. 09:06 Közélet

270 milliárdot osztogat el idén a kormány, és ez még csak a bemelegítés

Egyre gyűlnek a választás előtti hangulatjavítás céljából bedobott tételek, jövőre az ezer milliárdot is bőven meghaladja majd a számla.

Bucsky Péter
2025. július 10. 06:00 Közélet, Vállalat

Külföldi hitelek miatt akadt el az állam és Tiborcz István nagy vasúti üzlete

A jelek szerint túl nagy lendülettel adták el Lázárék a GYSEV Cargót Tiborcznak, miután kicsavarták az irányítást az osztrák tulajdonostárs kezéből.

Stubnya Bence
2025. július 9. 06:04 Adat, Közélet

Kilenc hónapja az élre várták a magyar gazdaságot, miért néz ki most mégis az utolsó hely?

Tavaly még nemcsak a kormány, hanem az elemzők többsége is 3 százalék körüli növekedést várt idénre. Aztán jött a Trump-tornádó, és beindult a negatív spirál.

Fontos

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Vámosi Ágoston
2025. július 10. 10:38 Világ

Hiába a Trump-barátság, 35 százalékos amerikai vámot kap a nyakába Szerbia

Ezt írta levelében Donald Trump, pedig a fia háromszor is járt Szerbiában az elmúlt évben, Belgrádban pedig a tervek szerint Trump-torony épül.

Vámosi Ágoston
2025. július 9. 14:48 Adat

Ötször gyorsabbnak érzékeljük az inflációt a valósnál, és ez elég sok problémát okoz

Nehéz dolga van a gazdaságpolitikának, ha ekkora a különbség, de a tartósan stabil forintárfolyam például segíthet csökkenteni az eltérést.