Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. augusztus 20. 16:24 Közélet

A kormány következetes stratégiája a technikai csőd szélére lökte Budapestet

Az anyagi válságban lévő főváros úgy várja az iparűzési adó szeptemberi megérkezését, mint egy falat kenyeret, csakhogy ez a Magyar Államkincstárnak is alkalmat ad arra, hogy “inkasszózzon” olyan adótételeket, amelyek befizetését a főpolgármester elvileg megtagadta és amelyek jogszerűségét bíróságon megtámadta. Az Orbán-kormányok az elmúlt években – bőven a Tarlós-érában is – több szinten visszavágták az önkormányzatok felelősségi köreit és autonómiáját, pénzügyi mozgásterükkel együtt. 2021 óta azonban a kabinet magasabb fokozatba kapcsolt, a jogszabályi környezet kreatív és önkényes alakításával maximalizálta zsarolási potenciáját, szorosabbra húzta a fojtózsinórt az önkormányzatokon, de különösen a nagyobb városok és a főváros vezetésén. Ebben a helyzetben a főpolgármesternek minden, akár már megígért kormányzati millióért, milliárdért, az autonómia minden maradék centiméteréért – mint például egyes fővárosi színházigazgatók kinevezése – keményen meg kellett és kell harcolnia. A folyószámlán lévő összeg pedig még hetekig biztosan növekszik – a negatív tartományban. 

Mínusz 16 milliárd

Július közepén visszakézből, tartalmi vizsgálat nélkül elutasította a Fővárosi Törvényszék a budapesti önkormányzatnak a szolidaritási adó beszedését, pontosabban a Magyar Államkincstár levonási gyakorlatát megtámadó beadványát. A törvényszék arra hivatkozott, nincs hatásköre vizsgálni az Államkincstár eljárását, a döntés ellen a főváros augusztus 1-én adta be fellebbezését. Karácsonyék szerint a döntés mögött hibás jogértelmezés van, de a főpolgármester a közösségi médiában a bíróságok függetlenségének kérdését is felvetette.

Tekintve, hogy a befogadás elutasításához több mint egy hónap kellett, nem valószínű, hogy szeptember közepéig jogerős döntés születne, ha egyáltalán megkezdődne a per. Viszont az érdemi bírósági eljárás lehetőséget adna a bíróságnak arra, hogy elfogadja a főváros jogvédelemre vonatkozó beadványát – ez azt jelentené, hogy a per alatt nem kerülhetne sor a megtámadott intézkedésre, tehát a szolidaritási adó több mint 50 milliárdos tételének szeptemberi beszedésére. 

Ez azért fontos, mert az Államkincstár, a törvények betűjét és egyébként a szokásjogot is tartva már július 4-én egy 3,9 milliárdos összeget ilyen módon “inkasszózott”. Ami különösen fájdalmas volt a fővárosnak, mert júliusban már eljutott oda, hogy hitelből finanszírozza működését. A főváros válságműködésre váltott és 25 milliárd forintra emelte folyószámla-hitelkeretét, hogy elkerülje a likviditási gondokat – prioritás ugyanis, hogy a közszolgáltatásokhoz és bérekhez ne kelljen hozzányúlni.

Jelenleg a főváros 15,6 milliárd forintos mínuszban van, és pár hétig még biztosan pörög a számláló. Szeptember közepén érkezik meg a főváros számlájára az Államkincstáron keresztül Budapest költségvetésének egyik legnagyobb bevételi forrása, az iparűzési adó egyik nagyobb tétele. 

A főváros azért vitatja és támadja jogilag a “szolidaritási adót”, mert az összeg megemelésével számításaik szerint a főváros már kevesebb állami hozzájárulást kap a központi költségvetésből a törvényben előírt közfeladatai ellátására, mint amennyit különböző jogcímeken, például a szolidaritási adón keresztül be kell fizetnie az államnak. Ha ez így van, akkor nem teljesül az önkormányzati törvénynek az a kitétele, hogy az állam finanszírozza a közfeladatok ellátását.

Ilyen közfeladatból elég sok van, a bölcsődék működtetésétől a gyerekek étkeztetésén át kulturális támogatásokig hosszú a feladatlista. Ezeknek jó részét az állam normatív alapon finanszírozza, tehát a központi költségvetésben az önkormányzat méretétől függően egy főre jutó támogatási normatívákat határoz meg.

Vagyis, ha eljutna bíróságra az ügy, akkor az eljárás során elvileg választ kapnak a következő kérdésre: a magyar törvények tényleg megengedik-e azt, hogy a kormány akár plafon nélkül emeljen egy általa kiszabott különadót, úgy, hogy ettől függetlenül közben teljesítettnek veszi a költségvetés egyéb sorain a közfeladatokra járó, akár egyre csökkenő normatívák kiutalását?

Kormányzati szorításban

A “szolidaritási adónak” nevezett tétel befizetésére 2017-óta kötelezi a kormány az önkormányzatokat adóerő-képességtől függően, így elsősorban a tehetősebb, egy főre vetítve több iparűzési adót beszedő önkormányzatokat, így Budapestet, de hasonló cipőben jár Győr vagy Székesfehérvár is. Célja elvileg egyfajta újraelosztás lenne, és a kormány azt is kommunikálja, hogy a beszedett forrásokat átirányítja szegényebb önkormányzatokhoz. Ennek egyébként megvolt az előzménye, mert a magyar állami-önkormányzati rendszerben már 1998-tól működött egy hasonló elven működő forrásátcsoportosítás.

Csakhogy a 2017-ben átalakított, majd 2021-től még jobban átszabott rendszerben már nem látszik, hogy a beszedett összegek hogyan is jutnak el a szegényebb önkormányzatokhoz, erre semmi sem köti a kormányt. Vagyis míg a kormány vitatható módon megsarcolja a nagyobb költségvetéssel működő önkormányzatokat, addig a befolyt összegeket átláthatatlan szempontok alapján arra költi, amire és amikor akarja – nem az önkormányzatok és települések sikere dönt arról, hogy egy településnek mennyi forrása van, hanem a kormány. 

A “szolidáris hozzájárulás” plafonját lényegében eltörölte a kormány, átalakította a számítási kulcsokat, és a koronavírus járvány után megháromszorozta a beszedett pénzt, azt hangoztatva, hogy végtére is az iparűzési adók növekedése a nemzetgazdaság szép teljesítményének köszönhető.

Az alábbi ábra érzékelteti ugyanakkor, hogy a fővárosi vállalkozások hova fizetik be adóikat, és ezek hogyan viszonyulnak egymáshoz. 

 

Az egésszel Budapest és az olyan nagyvárások jártak a legrosszabbul, mint Győr. Ahogy arra korábban egy győri független önkormányzati képviselő felhívta a figyelmet: “nagyjából az Auditól érkező adóbevételt, az iparűzési adó kb. 40 százalékát el is viszi a szolidaritási hozzájárulás”. Budapest szolidaritási adó formájában 2019-ben még 10, 2021-ben már 30, idén akár több mint 50 milliárd forintot fizethet be, és jövőre az összeg még több lehet. Négy év alatt ez több mint 130 milliárd forint “elvonás” a főváros bevételeiből. 

Az alábbi ábrán az látható, hogy a 2021-es új számítási rendszer melyik önkormányzatokat nagyságrendileg arányaiban milyen mértékben sújtotta.

 

Tény, hogy Budapest iparűzésiadó-bevétele számszerűleg emelkedik, előbb elérte, majd meghaladta a koronavírus előtti szintet. 2022-ben és feltehetően 2023-ban rekord magas lesz az iparűzési bevétel, az idei fővárosi költségvetés-tervezet több mint 270 milliárdos éves összeget prognosztizált.

Tehát az egyre nagyobb bevételekből von magához egyre nagyobb szeletet az állam. Ez önmagában még nem vágta volna haza a főváros költségvetését, bár nehéz helyzetbe hozta, hiszen az adóbevételek növekedése mellett természetesen Budapest költségei is nőttek, és nagyobb mértékben.

Mivel a közfeladtok ellátásra szánt normatív támogatások nem vagy alig növekedtek az elmúlt években, a feladatok elvégzése viszont egyre többe került, az adott jogcímen a központi költségvetési forrásból utalt normatív összegek egyre kisebb százalékát tették ki a főváros által az adott feladatra elköltött összegeknek. Két szemléletes példa:

  • míg 2019-ben a főváros 80 milliárdot, addig 2022-ben már 116 milliárd forintot költött a közösségi közlekedés üzemeltetésére, miközben erre a célra a kormány változatlanul 12 milliárd forintot ad csupán évente;
  • a gyermekétkeztetésre vagy a közvilágítás üzemeltetésére fordított összegeknek csak mintegy 30 százaléka jön normatív állami támogatásból, a 70 százalékot a főváros állja.

A koronavírus-járvány ráadásul különösen súlyosan érintette az önkormányzatokat, a védekezés többletkiadást, a kormány intézkedései bevételkiesést jelentettek: így például nemcsak a parkolási díjak jelentős részétől estek el, de a kormány magához vonta a gépjárműadót is. Ez utóbbi önmagában egyszeri 31 milliárdos elvonást jelentett. Ezek az elvonások is arányosan leginkább a fővárosi kerületeket sújtották. 

Felélt tartalék és beruházásstop

Mindehhez hozzájön, hogy már a járvány előtt, sőt Tarlós István főpolgármestersége idején sem volt megnyugtató a főváros költségvetése, a krónikus alulfinanszírozottságot valójában a fideszes főpolgármesternek sem sikerült kezelnie, a költségvetés-tervezetek tátongó lyukait évről évre, hónapról hónapra kellett kezelni. Karácsony győzelme után a kormány újabb és újabb frontokat nyitott a fővárossal szemben, majd a koronavírus-járvány, a gazdasági visszaesés, a rezsiköltségugrás és az inflációs környezet már két vállra fektette a főváros finanszírozását, Budapest 2020 és 2023 között lényegében felélte tartalékait.

Röviden tehát:

  • ezekben az években a kormány a normatív támogatást nem vagy alig emelte,
  • az emelkedő bevételekből egyre többet vont el,
  • az infláció pedig megette a főváros bevételeit,
  • miközben a központi költségvetés adóbevételei az inflációt meghaladó mértékben nőttek.

A főváros számítása szerint 2023-ra Budapest többet fizet be adók és elvonások formájában a központi költségvetésbe, mint amennyi támogatást kap onnan, ráadásul a mérleg nem is csak pár százalékkal billen a negatív tartományba. Karácsony a Magyar Narancsnak adott interjújában a helyzetről azt mondta, bár az önkormányzati törvény szerint nem lehetnének év végére mínuszban, ezt ő nem tudja megígérni.

Stadion CT-ért

Jellemző egyébként a főváros és a kormány viszonyára, hogy Karácsonynak az atlétikai világbajnokság megnyitójától való távolmaradással kellett fenyegetőznie ahhoz, hogy a kormány legalább részben betartsa ígéretét – azt, amit a főpolgármesternek az atlétikai stadion projektjének átengedéséért cserébe tett.

Eszerint a kormány 50 milliárd forinttal járul hozzá Budapest várólista-csökkentő MR-CT-programjához, de a kormány még 30 milliárddal adós. Most éppen Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter 2 milliárd forintot ígért meg.

Nem véletlen tehát, hogy a válságműködés és spórolás mellett jogi úton támadják a szolidaritási adó bő több mint 50 milliárdos tételét, ami a főváros éves működési költségeinek durván egyhatoda – és talán az sem, hogy a 2024. júniusi önkormányzati választás előtti év őszére kerül a kormány és főváros viszonya az abszolút mélypontra. A gyakorlatban egyébként a bírósági védelem nem a tétel befizetésétől mentesíteni a fővárost – az történne, hogy szeptember közepén az iparűzésiadó-tételekből nem kerülne levonásra. Más kérdés, hogy pervesztés esetén az összeget be kell fizetni.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA fideszes településeknek is fájhat az önkormányzati megszorításFőleg a települések adottságaitól függ, hogy mennyire sújtják a kormányzati elvonások, amelyek várható mértékét az összes város és falu esetében térképre vittük.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA budapestiekre már eddig is aránytalanul kevés önkormányzati forrás jutott, de még ebből is elvesz a kormányEgyre inkább a kormányzati önkény dönti el, hogy mely településekre mosolyog rá a szerencse.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet autonómia főváros karácsony gergely szolidarítási hozzájárulás válságkezelés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.