Hírlevél feliratkozás
Szőnyi Dávid Virovácz Péter
2023. június 9. 15:46 Közélet, Pénz

Habár nem úgy tűnik, de végül mindenkinek jobb lesz a szigorú költségvetés

(A szerzők az ING Bank elemzői. A Zéróosztó a G7 elemzői szeglete.)

Tavaly decemberben az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának ülésén Matolcsy György jegybankelnök élesen kritizálta a kormány gazdaságpolitikáját, mely felkavarta az állóvizet a gazdaságpolitika két ága között. Majd idén márciusban az Országgyűlés előtt újabb kormánykritikus beszéd hangzott el a jegybankelnöktől. Ezt követően viszont a májusi kamatdöntő ülést követő sajtótájékoztatón már hallhattunk pozitív visszajelzéseket a fiskális politikára vonatkozóan. De vajon mi változott fél év alatt?

A 2024-es költségvetés volt a perdöntő, és talán az új Konvergenciaprogram, hiszen a Költségvetési Tanács tagjaként Matolcsy már láthatta a jövő évi büdzsé számait az MNB május 24-i sajtótájékoztatója előtt. Emiatt emelte ki, hogy a költségvetés egy konszolidációs pályára vált a korábbi fenntarthatatlan pályáról. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy Magyarország nagyon rosszul teljesített az infláció terén, ahol három fontos tényezőt emelt ki az infláció elszállása mögött. Az egyik az importált infláció, a másik az ársapkák bevezetése, a harmadik pedig a „2021 és 2022-es magas, túlzottan magas, kiugróan magas, szükségtelen magas államháztartási deficit”.

A magas szó négyszeri megismétlése hallatán érezhetjük, hogy a jegybankelnököt valóban aggasztja az elmúlt évek magas költségvetési hiánya, de látva a 2024-es költségvetés számait a hangnem immár sokkal konstruktívabbá vált. Így már saját elmondása szerint: „összhangba kerülhet a monetáris politika és a költségvetési politika intézkedése”. Mindezt persze azért jegyzi meg, mert a 2024-es költségvetés a 2023-as költségvetéshez képest ismét szigorúbb lett, hiszen a hiánycél az idei évi 3,9-ről jövőre 2,9 százalékra módosul. 

A költségvetési fegyelem pedig valóban elengedhetetlen lesz az infláció leszorítása érdekében, így érthető a jegybankelnök pozitív vélekedése. 

Ugyanis annak ellenére, hogy az idei év végére az áremelkedés üteme egyszámjegyűre csökken, az igazán nehéz munkát a 3 százalékos középtávú célhoz való leszorítás adja.

Ehhez pedig szükség lesz arra, hogy a szigorú alapállású monetáris politika mellé szigorúbb fiskális politika is párosuljon, amire azonban 2017 óta nem igazán volt példa.

A világjárvány előtt az infláció közel sem jelentett akkora kihívást, sem lokálisan, sem globálisan, mint amekkorát napjainkban jelent. Sőt, az elmúlt évtized jegybanki szempontból sokkal inkább a mesterséges keresletélénkítésről szólt, mintsem az infláció elleni komoly küzdelemről. Már csak azért is, mert mindeközben a költségvetést – legalábbis 2016-ig – szorosan fogták a deficit és az államadósság lefaragása érdekében, vagyis a növekedési katalizátor szerepét nem tudta a fiskális politika betölteni.

A korább inflációs helyzetet jól szemlélteti az MNB által 2015-ben bevezetett inflációs toleranciasávból való felfelé kilépés, melyre először 2020. első két hónapjában volt példa. Ezután a Covid-19 okozta problémák (ellátási láncok szétszakadása, a nyersanyagárak meredek emelkedése) hatására a magyar infláció 2021. áprilisában ismét felfelé lépett ki a sávból. A helyzetet tovább súlyosbította az orosz-ukrán háború kitörése és annak gazdasági következménye, ami találkozott a magyar kormány keresletélénkítő gazdaságpolitikájának már a gazdasági alapfolyamatokat átható eredményével. Ugyanis a Covid-válság hatására felszabadult a költségvetés a béklyók alól (de nem csak itthon, egész Európában). A többi pedig már (egy még most is íródó) történelem. Így jött tehát létre a tökéletes vihar, a polikrízis, amelynek hatására az inflációs célsávból való kilépés egy hosszan tartó jelenséggé avanzsált. Számításaink szerint pedig csak 2024 utolsó negyedévében térhetünk vissza a toleranciasávba.

Összességében tehát az elmúlt pár év egyértelműen a megengedő, sőt expanzív fiskális politikáról szólt, ami mindenáron támogatta a gazdasági növekedést. És talán nem is lett volna mindebből ekkora gond, csak aztán jöttek azok a fránya körülmények. A járvány és az azt követő eseménysorozatok következtében a világ átalakult és az infláció ismét uralja a gazdaságpolitikai viták zömét. A sokszor emlegetett három trend: a deglobalizáció, a dekarbonizáció és a demográfiai folyamatok (azaz a 3D infláció) csak tovább mélyítik a problémákat. Ugyanis mindhárom trendnek sokkal inkább árfelhajtó hatása lesz, így a kockázatok felfelé mutatnak. Ha már a demográfiánál tartunk, akkor meg kell említenünk a magyarországi munkaerőhiányt, ami véleményünk szerint már nemcsak egy ciklikus, hanem sokkal inkább egy strukturális jelenség. Ebből kifolyólag perzisztens felfelé mutató inflációs kockázatot rejt önmagában, tehát ezzel a faktorral is kalkulálni kell.

Ilyen globális trendek és lokális adottságok között a fiskális politikának szemléletet kell váltania.

Erre pedig nemcsak a jövőre ismét élesedő túlzottdeficit-eljárás veszélye miatt van szükség, hanem azért, hogy az inflációt valóban le lehessen szorítani a 3 százalékos célra. A közös cél érdekében pedig a gazdaságpolitika két ágának együtt kell működnie. Ebben a tekintetben Matolcsy György jegybankelnök bizakodva tekint előre, látva a 2024-es költségvetés 2,9 százalékos hiánycélt. Ami a jövő évi költségvetést illeti, a kiadási oldal rendkívül szerény mértékben csupán 0,3 százalékkal nő, ami nominálisan 75 milliárd forint többletköltést jelent a 2023-as költségvetés kiadási oldaláshoz képest. Ez lényegében a kiadások befagyasztása.

Ha pedig a következő évek hiánycéljait vizsgáljuk, akkor egyértelmű csökkenő tendenciát figyelhetünk meg. Ugyanis a kormány azzal tervez, hogy 2025-re további egy százalékpontot sikerül lefaragni a deficitből, majd 2027-ig további fél-fél százalékpontokat. Ráadásul, ha a költségvetési egyenleget két fő elemre bontjuk, a kamategyenlegre és a fennmaradó elsődleges egyenlegre, akkor még szembeötlőbb a változás. Mivel a kamatkiadások mértékére a fiskális politikának jóval kevesebb azonnali ráhatása van a monetáris politikánál, ezért a kormány a folyamatos deficitcsökkentést az elsődleges egyenleg pozitívvá tételével szeretné kivitelezni. Vagyis bár a kamatkiadások még jövőre is nőnek és egy ideig magasan is maradnak, ezzel párhuzamosan is javul a deficit.

Mindez jelentős változás: az elmúlt három évhez képest egyértelmű fiskális szigorra utal. Fontos kiemelni, hogy az elmúlt három évet leszámítva, azaz a világjárvány előtt folyamatosan sikerült biztosítania a kormánynak a pozitív elsődleges egyenleget, tehát ez nem is egy lehetetlen küldetés. Persze ennek mértéke nem volt teljesen konzisztens, mivel 2017 és 2019 között 0,2% és 0,3% között mozgott, míg a 2012 és 2016 közötti években 1,3% és 2,2% között ingadozott. Célszerű lenne tehát inkább a 2010-es évek közepén felmutatott eredményeket ismét megkísérelni, ami minden bizonnyal segíthet az infláció minél előbbi leszorításában.

Ugyanis a túlköltekező fiskális politikának inflációgerjesztő hatása van, melyről számtalan tanulmány és elemzés született. Csak éppen a 2008-2009-es válság és az azt követő költségvetési lazaság nem ezt bizonyította, így a veszélyt senki nem vette komolyan. A téma az elmúlt években a költségvetések és államadósságok és az infláció világszerte tapasztalható elszállása miatt pedig ismét fókuszba került. Többek között EKB, IMF és CEPR tanulmányok hada vizsgálja, hogy miért lett most a költségvetési lazaságból infláció és miért nem láthattuk ugyanezt a 2009-2009-es válságot követően. A lényeg, hogy a világ megváltozott, a fiskális multiplikátor erősebb, az inflációs összefüggések pedig újra működnek. Pontosan ezek azok a mozgatórugók, ami miatt a jegybank – a saját törvényben meghatározott céljának elérése érdekében – üdvözli a költségvetési szigor visszatérését.  

A Konvergenciaprogramban bemutatott kormányzati terv a hiánycél középtávú lefaragására egyelőre csak szándék. Persze a tervek számos elemével lehetne vitatkozni és a „hogyanokkal” is, de makroszinten nézve, pláne jegybanki szemüvegen keresztül, ez legalább egy lépés a jó irányba. Ugyanis a hosszútávon magasan ragadó inflációval végül mindenki csak veszít.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz 2024-es költségvetés matolcsy györgy mnb Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.