Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. május 4. 04:34 Közélet

Pont a hátrányos helyzetű iskolákba kellenének a legjobb tanárok

Három oktatással foglalkozó szakember, egy soltvadkerti tanár, egy orvosi egyetemre készülő diák és egy nagy cég felzárkóztatási programjának felelőse beszélgettek a szegényebb kistelepülések iskoláiról és a lányok természettudományos érdeklődésének fenntartásáról. Pontosabban beszélgettek volna, ugyanis a másfél órás szakmai fórum végére inkább a magyar közoktatás általános helyzetéről rajzolt fel plasztikus képet Németh Szilvia oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezetője, Szalay Luca egyetemi adjunktus, kémia szakmódszertan oktató, Dudásné Kovács Erika általános iskolai tanár, Németh Liza Szófia, a debreceni Tóth Árpád Gimnázium tanulója és Simon Péter, a Raiffeisen Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója, a HBLF Romaster program mentora. A fórumot a természettudományos oktatás megújításán és a tanári hivatás általános megbecsülésének növelésén dolgozó Szabó Szabolcs Alapítvány szervezte meg.

Kistelepülési pótlék, finn mintára

A magyar iskolák innovativitásának kérdése rögtön, pontosan az első percben vezetett el a pedagógushiány témájához. A T-Tudok Zrt. saját reprezentatív kutatása alapján a természettudományos és matematika szaktanárokból van a legnagyobb hiány országosan, de aggasztó a helyzet más pozíciókban is.

Ez azt eredményezi, hogy vagy nem szaktanár, vagy olyan óraadó tanítja ezeket a tantárgyakat, aki még három másik iskolába is jár.

A természettudomány oktatása viszont akkor lehet igazán eredményes, ha élményalapú, amit éppen az innováció, tanári kreativitás, a rokon tantárgyakat tanító tanárok közötti együttműködés tenne lehetővé. Erre viszont nem marad lehetősége a tanárnak ilyen viszonyok között, mert már az alapvető funkciókat is csak kiegészítő megoldásokkal lehet biztosítani.

A Szabó Szabolcs Alapítvány mobil kémialabor programja pont ezt az élményalapú oktatást igyekszik elvinni kistelepülési iskolákba. A soltvadkerti iskolában tanító, de a kémialabor-programban is részt vevő Dudásné Kovács Erika a környező kistelepüléseken azt tapasztalta, hogy a tanárok kevesen vannak és idősek. Volt olyan is, hogy egy idegen nyelv szakos tanárnak kellett magára vállalnia a kémiatanítást, és bár szívét-lelkét beleadta, az mégsem ugyanaz. Egy szaktanár képes kompenzálni az iskola szegényes felszerelésbeli ellátottságát, viszont ha meg is van a felszerelés, de nem szakos tanár tanítja a kémiát, az nehéz helyzetet eredményez.

Holott éppen a hátrányos helyzetű iskolákba kellenének a legjobb tanárok,

világított rá a rendszer egyik ellentmondására Simon Péter. Az oktatáskutatók szerint pontosan ezért kellenének plusz ösztönzők a rendszerbe, például finn mintára: ha egy kezdő tanár Lappföldre megy tanítani, többszörös bért kap érte.

Németh Judit szerint azért léteznek a magyar rendszerben is hasonló extra ösztönzők, főként EU-s forrásokból, de azok csak időszakosak, nem lehet rájuk építeni hosszú távon. További probléma, hogy az EU-s forrásokból finanszírozott továbbképzések nem mindig tudnak helyi szinten hatékony eszközöket adni a tanárok kezébe, és a tanárok sem tudják lefordítani a tanultakat a gyakorlatba. 

A T-Tudok Zrt. Európai Bizottság megbízásából készített kutatásából az is egyértelműen kiderült nemrég, hogy a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók a kistelepülési iskolákban felülreprezentáltak.

Sok munka, kevés pénz

Szalay Luca, az ELTE TTK Kémia Intézetének adjunktusa szerint a 2013-as osztatlan tanárképzés bevezetésétől kezdve elindult egy negatív trend, és mostanra a töredékére esett vissza a kémiatanár-utánpótlás. Szalay szerint mintegy 80 frissen végzett kémiatanárra lenne szükség évente, ennek felét adná az ELTE, ehhez képest az elmúlt években 10-20 közötti volt az elsőévesek száma, és ez a csökkenés lényegesen nagyobb, mint a diákok számának természetes, vagyis a népességfogyásból következő csökkenése.

Azonban az igazi probléma a lemorzsolódás: a végzettek hiába felkészült pedagógusok, ha a felük már el sem akarja kezdeni a tanítást közoktatási intézményben, és inkább megy a vegyiparba vagy kutyaiskolába tanítani. Az utóbbi is egy konkrét példa: bár az illető – Szalay Luca egyik diákja – mindig is tanár szeretett volna lenni, de most azt látja, hogy ezekből a bérekből sehogy sem fog megélni. További probléma a tapasztaltabb pedagógus mentorok hiánya, ők ugyanis átsegíthetnék az első akadályokon a fiatal tanárokat.

Németh Liza Szófia, a megyében jó hírű iskola tanulója a tananyag egyenlőtlen eloszlását és a fiatal tanárok hiányát emelte ki. Németh Szilvia oktatáskutató szerint a legtöbb tantárgynál hatalmas probléma, hogy a tantervi elvárások sokkal magasabbak, mint amit a hozzájuk rendelt óraszám indokolna.

A T-Tudok Zrt. kutatása szerint a kémiatanár-utánpótlásban tapasztalható lemorzsolódás nagyjából általánosan is igaz a pedagógusképzésre: a frissen végzett fiataloknak mintegy a fele marad csak a pályán, rengetegen el sem kezdenek tanítani. Németh három pontban foglalta össze a problémát: 

  • Túl sokat vár el a rendszer a pedagógusoktól, akik túlterheltek.
  • Nincs meg az anyagi elismerés, minimum 100 ezer forinttal szeretnének többet keresni már a kezdő pedagógusok is nettóban. 
  • A pálya szakmai autonómiája alacsony, nem tűnik egy független értelmiségi pályának.

A szakembereknek megoszlott a véleménye arról, hogy speciálisan a természettudomány területén belül a problémáknak legalább egy részét megoldaná-e az úgynevezett integratív tudományoktatás, vagyis a természettudományos tantárgyak beolvasztása egy nagy tantárgyba. Ez jó hatással lehet a gyerekek csökkenő érdeklődésére, ugyanakkor Szalay Luca szerint Magyarországon a koncepció a strukturális problémák, legfőképp a szaktanárhiány elfedését eredményezné.

Műszakis fiúk, olvasó lányok

Dudásné Kovács Erika azt tapasztalja egyébként a soltvadkerti iskolában, ahol tanít, hogy az általános iskolások imádnak kísérletezni – az érdeklődés később, a gimnáziumban apad el, ugyanis a kovalens kötést tényleg nehéz közel hozni a gyerekekhez, és az azonnal mumussá válik.

Ha valamelyik diákja mégis orvosi pályára készül, akkor arra a felvételire külön felkészíti szakkörökön és különórákon, miközben sokaknak már a heti egy-két óra is sok ugyanabból a tantárgyból.

Szalay Luca szerint a magyar kémiaoktatást az orvosi egyetemek felvételi követelményrendszere tartja lélegeztetőgépen, holott a természettudományos tantárgyak oktatásának csak az egyik célja a szakemberképzés, a másik az, hogy egyfajta általános kompetenciaként hozzájáruljon ahhoz, hogy felnőttként az emberek intelligens döntéseket hozzanak, illetve hozzá tudjanak szólni alapvető, a környezetünket, életünket is érintő fontos kérdésekhez.

Németh Szilvia a Közgazdaságtudományi Intézet friss kutatására hivatkozva elmondta: a lányok és fiúk énképe eltérő paraméterekre épül, így más pedagógiai módszerekkel kellene őket motiválni. A fiúk szívesebben vállalnak kockázatot, és nagyobb bennük a versengés iránti igény. Németh szerint mindez elsősorban a pedagógusok és a pedagógia számára támaszt kihívásokat: az a felelősségünk, hogy a természettudományok iránt érdeklődő lányokban ezt fenntartsuk, a fiúkat pedig segítsük a szövegértési kompetenciák fejlesztésében. A szakemberek ugyanakkor egyetértettek abban, hogy nem a nemi alapú kompetenciakülönbségek jelentik a magyar oktatás legnagyobb problémáját.

A társadalmi mobilitás hiánya

A magyar iskolarendszerben lévő, nemzetközi szinten is kiemelkedően erős társadalmi szelekció – vagyis a társadalmi egyenlőtlenség újratermelése, sőt felerősítése – a fiúkat és lányokat ugyanis egyformán sújtja. A szakemberek ezért elsősorban a szabad iskolaválasztást tették felelőssé: azok a családok, akik megtehetik, megkeresik a legjobb iskolát a közelben, ami onnantól a gyereket csak még jobban felemeli. Aki viszont nem teheti ezt meg meg, az kiszorul a jó oktatásból és elveszik. Számos más európai országban, például Finnországban ezért nincs szabad iskolaválasztás. A problémára megoldás lehet a szabad iskolaválasztás és a körzetesítés 20 éves időtartamokban történő váltogatása, vagy az, ha az elitiskoláknak kötelező kvóta alapján fel kellene venniük hátrányos helyzetű gyereket. Ezek a próbálkozások Szalay Luca szerint valahogy mindig elhalnak, mert mesterségesek, és nem a rendszeren belülről jövő megoldások. 

Az egyébként orvosi pályára készülő Németh Liza Szófia szerint nem kellene nagy dolgokra gondolni a diákok érdeklődésével kapcsolatban: ha a tanár lelkesen, friss, a gyerekekhez közel álló szemlélettel jön tanítani, az már nagyon sokat jelent. Ezt a pluszt pedig sokszor pont a fiatal pedagógusok tudnák bevinni a rendszerbe: Szalay Lucát egy bükkaljai kistelepülésen éppen egy ilyen lelkes pedagógus „fogott kézen”, és máris jött a szakkör, a kémia verseny, a kémia tagozat, majd a fővárosi egyetem. Ma már minimális az esély egy ilyen útra, és ez nagy baj, mert az, aki ettől most elesik, boldog ember lehetett volna, mondja. Hiszen tehetségek nemcsak a városok közepére születnek.

A beszélgetésen röviden szóba került az is, hogy bár a versenyszférából egyre többen lobbiznak a politikai döntéshozóknál az oktatás fejlesztéséért, ennek egyelőre kevés a hatása. Vannak figyelemre méltó kezdeményezések, de a magyar oktatás problémáját nem a cégeknek kellene megoldani, a politika viszont nincs erre rákényszerítve: a kutatókat kitermelik az elitiskolák, és inkább őket próbálják itt tartani vagy hazahozni, ahelyett, hogy felhoznák az alacsonyabb szinten teljesítő, főleg kis- és közepes települési iskolahálózatot.  

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„A szívem szakad meg, de erre kényszerít a rendszer” – felemészti a tanárokat az elértéktelenedő fizetésA kormány kizárta a tanárokat a magyar gazdaság és bérek fejlődéséből, jövőre emelés nélkül a magyar közoktatásban dolgozók közel ötöde kereshet a szakmunkás minimálbérnek megfelelő összeget. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz elmúlt évek adatsorai egyértelműen a magyar oktatás lassú összeomlását jelzikAz oktatási rendszer komoly problémája a tanárhiány, ráadásul egyre nagyobb a különbség a pályakezdők és nyugdíjba vonulók száma között.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet közoktatás oktatás oktatási egyenlőtlenség tanár bérek tanárhiány tanárképzés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.