Hírlevél feliratkozás
Jákói Zsófia
Egy fenntartható közlekedéssel, közlekedéspolitikával és innovatív technológiákkal foglalkozó szervezetnél dolgozik Brüsszelben, ahol európai uniós jogszabályokkal és kiemelt uniós projektekkel kapcsolatos tevékenységet lát el.

A csomagszállítás is a probléma része városainkban

2023. július 19. 19:09

A „Város és mobilitás” sorozatban arra keressük a választ, hogy milyen dilemmák sokasodnak és milyen megoldások kínálkoznak a 21. században a helyi, integrált közlekedésszervezésben Magyarországon.

A személy- és áruszállítás Európa üvegházhatású gázkibocsátásának csaknem negyedéért felelős. A közúti közlekedésben a nagyobb részt a személyszállítás kibocsátása teszi ki, de az áruszállítás is fontos tényező a városi légszennyezés okozói között.

Az Európai Unió több klímavállalási célt is megfogalmazott az elmúlt években: az Európai Parlament idén májusban támogatta az „Irány az 55%-csomag” megvalósítását, melynek  részeként személygépkocsik esetében 55, kisteherautók esetében pedig 50 százalék kibocsátáscsökkenést írnának elő 2030-ig. Már a jelenleg érvényben levő 40 százalékos kibocsátáscsökkentés is illuzórikusnak tűnik a következő hét évre, ha figyelembe vesszük, hogy az e-kisteherautók aránya mindössze 2,2 százalék volt az EU-ban 2020-ban.

Ehhez hozzávehetjük azt is, hogy a koronavírus-járvány felgyorsította az online kereskedelem térnyerését: számítások szerint az online vásárlásra való átállás a járvány következtében körülbelül öt évvel előrébb került.

Márpedig a megnövekedett online forgalom megnövekedett teherszállítási kibocsátást generál.

Tehát miközben egyre ambiziózusabbak a klímatervek, egyre több teherszállító kapacitásra van szükség, különösen a városokban. A nulla kibocsátású járművek aránya viszont nagyon alacsony, a legtöbb cég járműparkjában elvétve találhatók elektromos teherszállítók, és a legtöbb cég számára pénzügyileg nem is éri meg ezekre váltani.

A két ugyanabba az irányba ható – a fenntarthatóságot aláásó – tendenciát jól érzékelteti két adat:

  1. Mivel egyre több gépjármű van az európai utakon, 1990 és 2018 között összesen 31,8 százalékkal nőtt az európai közlekedés üvegház-kibocsátása.
  2. 2022-ben már az európai internethasználók 75 százaléka vásárolt interneten, a tíz évvel korábbi európai átlaghoz képest ez 20 százalékpontos növekedés – Magyarország egyébként messze az uniós átlag fölötti (43 százalékos) növekedést produkált.

Alacsony kibocsátás – zónák és behajtási díjak

Ami az eszközparkot illeti, a teherszállításban nyilvánvalóan meg kell újulnia a szolgáltatók flottáinak, amihez sok helyen állami támogatott programok vannak. Mellettük szerepet kaphatnak két-, három- vagy négykerekű – elektromos rásegítéses vagy anélküli – teherkerékpárok, amelyek jóval olcsóbbak, mint a kisteherautók, és méretüknek köszönhetően könnyebben beférnek a szűkebb utcákba is. Amellett, hogy fenntartható közlekedési alternatívákat kell kínálni,

olyan szabályokra is szükség van, amelyek közvetlenül csökkentik a városi levegő- és zajterhelést, és a vállalkozásokat is arra ösztönzik, hogy váltsanak klímabarát járművekre.

Nyugat-Európában egyre több nagyvárosban működnek alacsony károsanyag-kibocsátású zónák, ahol bizonyos személy- és tehergépkocsik behajtását korlátozzák. Általában a rendeletek elsősorban az európai szabványoknak nem megfelelő régi járműveket érintik. Gyakran a nagyobb járművekre, például kisteherautókra és nehéz tehergépjárművekre vonatkoznak a szigorúbb előírások. Van, ahol díjfizetéssel közlekedhetnek a zónában is az ilyen járművek, máshol behajtási díjjal sem. De a szabályozás Európa-szerte nagyon sokféle: vonatkozhat egy adott évnél korábban forgalomba helyezett dízel- és gázüzemű gépkocsira, vagy olyanokra, amelyeknek nincs megfelelő kipufogószűrőjük. Olaszországban minden autóra vonatkozik történelmi nevezetességek közelében. 2022-ben Európában összesen 320 aktív alacsony kibocsátású zóna működött. Londonban az egész város ilyen, illetve azon belül is van nulla kibocsátású zóna. Budapesten is szó volt ilyen övezetek bevezetéséről – de elnapolódott a kérdés 2030-ra. A behajtási díjak ügye Karácsony Gergely főpolgármestersége idején pedig lekerült a napirendről.

Közös gondolkodás – integrált logisztika

Az alacsony kibocsátású zónák bevezetésén kívül szükség lenne logisztikai csomópontokra, amelyek a nagy tehergépjárművek célállomásaként szolgálhatnak. Ha meghonosodnak, a szállító cégeknek nem kell különböző városi szabályokat figyelembe venniük, és a zónába való belépésért sem kell fizetniük.

Az ilyen csomópontoknak nőhet a szerepük a közeljövőben.

Az uniós MOVE21 és a SYNCHROMODE-projektek célja, hogy európai városokat és környéküket intelligens, zéró kibocsátású mobilitási és logisztikai csomópontokká alakítsák át, ahol a teljes közlekedési hálózatot multimodális szempontból optimalizálnák. Ezek egyben kezelik a személy- és áruszállítást, és a big data segítségével fejlesztenek olyan megoldásokat, amelyek a köz- és magántereket és eszközöket rugalmasan hasznosítják a hatékonyabb térhasználat és a klímakáros gázok csökkentése érdekében. Egy egyszerű példával illusztrálva: a jövőben a tömegközlekedési járműveket is használnák áruszállításra olyan időpontokban, amikor nem használják olyan sokan az eredeti célra. Ilyen megoldások viszonylag egyszerűen hozzájárulhatnak ahhoz, hogy csökkentsük a járművek számát, miközben a logisztikai hatékonyság nem csökken.

A személyszállítás, az árufuvarozás és a logisztika korábban különálló módon működtek, ahol a szakpolitikák, az infrastruktúra, a járművek és az energiaforrások nem voltak összehangolva és egységesen értékelve. Nem volt fontos az adatok kölcsönös hozzáférhetősége, az interoperabilitás és a kulcsfontosságú szereplők közötti együttműködés, és ez meglátszott a városi csomópontok, szállítási kapacitások hatékonyságán.

A közlekedési rendszerek fenntarthatósága viszont megköveteli, hogy a személyszállítást és az áruszállítást ne kezeljék továbbra is elszigetelten és külön-külön.

Az ilyen típusú gondolkodásra jó példa a a városi curbside management. A curbside minden olyan közterület a városban, ami nem maga az autóút, így a járda, a különböző tömegközlekedési megállóhelyek, a külön kerékpárutak és a kijelölt parkolóhelyek is. Sok szereplő vetélkedik nap mint nap a parkolóhelyekért Budapesten is. A curbside management dinamikusan gondolkodik ezekről a terekről és térközökről: nagyon szimpatikus az olyan parkolók ötlete, ami napszaknak megfelelően változtatja funkcióját, ahogy a belinkelt ábrán is látszik*54. oldal.

A futárok megadóztatása

Barcelonában a nagy futárszolgáltatók megadóztatásával kívánnak belenyúlni a piaci folyamatokba. A városi tanács az úgynevezett Amazon-adó bevezetését tervezi, hogy szabályozza az e-kereskedelmi cégek közterület-használatát. Az adó csak a minimum egymillió euró éves árbevétellel rendelkezőkre vonatkozik. Az adó ösztönzi azt is, hogy a cégek inkább gyűjtőpontok létesítésébe fektessenek, melyekre nem vonatkozik a fizetési kötelezettség. A másik cél az, hogy segítsék a helyi kisbolti kiskereskedelmet, amely erősen megsínyli az online kereskedelem térnyerését.

Az adó nem érinti a kis, független kézbesítő cégeket sem, amelyek saját járműparkkal rendelkeznek, és nem vonatkozik a vállalkozások közötti termékszállításra. Ami pedig a nem is olyan távoli jövőt illeti: sikeres kísérletek vannak már robotok és önvezető járművek alkalmazására is a városi futárszolgálatban.

Látható, hogy minden szereplő megoldásokon gondolkodik, melyek segítik a kibocsátási cél elérését, ugyanakkor hatékonyabban látják el a kikerülhetetlen logisztikai feladatokat.

A G7 Holnap „Város és mobilitás” sorozatának szerkesztője Bogár Zsolt és Simon Andrea.

G7 Holnap

Lukács András
2023. augusztus 22. 17:01 Élet

A lényegről kellene beszélni akkor is, amikor a közlekedésről beszélünk

A létünket veszélyeztető klíma- és környezeti válsághoz való alkalmazkodáshoz a városi közlekedést is alapvetően át kell alakítani.

Bogár Zsolt
2023. augusztus 9. 16:23 Élet

Varázsolj kis cilinderből nagy nyulat!

Klímasemlegesség, e-mobilitás, kapacitásszegény infastruktúra - ezek a városi közlekedés problémái.

Vargha Márton
2023. július 25. 16:22 Élet

Klubtagságival lehessen közlekedni a városban!

A sofőr nélküli autók korában a város nyújtotta szolgáltatássá alakulhat a közlekedés, amelyért használatarányos klubtagsági díjat kell fizetni. Bár mindez távolinak tűnhet, ideje lenne rá felkészülni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.