Január 10-én a Főpolgármesteri Hivatal kiírt egy közbeszerzést, amellyel egyetlen személyautót szeretett volna vásárolni. A leírás szerint egy plug-in hibrid, benzin és elektromos meghajtású személygépjárműről volt szó, szürke színben. A kért felszerelési lista egy olyan autóra utalt, amely nem fapados ugyan, de luxus nincs benne, inkább alsó hangon van felszerelve a ma szokásos, gyakorlatilag már alapból járó extrákkal.
A kért méretek azonban arról árulkodtak, hogy a kiíró nem tartotta elég nagynak a kompakt méretet (ez az, amit a legnépszerűbb márkák közül például a Skoda Octavia, a VW Golf vagy az Opel Astra képvisel), hanem ennél legalább eggyel nagyobb osztályt szeretett volna. Az előbbi vonalon maradva ez körülbelül a Skoda Superb, VW Passat vagy Opel Insignia méretének felel meg, de a választékot nyilván korlátozta, hogy plug-in hibrid verziót kellett volna szállítani. A garanciális feltétel legalább két év volt, kilométer-korlátozás nélkül.
Megkérdeztük a hivatalt, hogy kinek szeretnék ezt az autót venni, mert a kiírásból arra gondoltunk, hogy akár ez is lehet Karácsony Gergely főpolgármester új hivatali autója. Megkérdeztük azt is, hogy mi indokolja az autó méretét, ki és mire fogja használni, Budapesten is autózni fognak vele, vagy csak vidéki utakra lenne rá szükség, és mekkora üzemanyagkeret jár hozzá.
A hivatal cikkünk elkészítéséig, azaz éppen egy hétig nem válaszolt a kérdésekre, csak ígéretünk van arra, hogy ez megtörténik. Ha így lesz, cikkünket kiegészítjük, annak ellenére is, hogy egy hét várakozás arra volt elég, hogy a tender eredménytelenül záruljon.
A közbeszerzési adatbázis szerint csak a Toyota Sakura Kft. adott ajánlatot, de 9,3 millió forintért egy olyan modellt kínált, amelynek tengelytávja, környezetvédelmi osztályának adata és a fényszórómosója nem volt megfelelő, ezért elbukott. A kiírásban egyébként a tengelytáv 2650-2850 milliméter közé volt belőve.
A Toyota Sakura az ajánlat tartalmát mindenféle indoklás nélkül üzleti titoknak minősítette volna, de mivel egy ilyen beszerzés nem lehet titkos, már ezért is elbukott volna.
A történetnek azonban nincs vége, mert az eljárást újraindítják.
Időközben megkérdeztünk néhány európai fővárost, hogy náluk milyen autóval járnak a főpolgármesterek. Számos helyről nem kaptunk semmilyen választ, így az alábbiak semmiképpen sem tekinthetők reprezentatívnak.
Helsinkiből két órán belül közölték, hogy a város első embere, Jan Vapaavouri gyalog megy, ha a városközpontban van dolga, de ha vidékre kell mennie, akkor egy Tesla áll a garázsában, ugyanakkor a vonatot is előnyben részesíti, ha tudja, illetve repülőre ül.
Stockholm polgármestere, Anna König Jerlmyr taxizik, autóval csak akkor megy, ha a biztonságiak viszik, mert olyan helyre megy, ahol ez előírás. Vidéki útjaira mindig vonattal megy, repülőre kizárólag akkor ül, ha a vonat nem fér bele az idejébe.
A prágai polgármester szóvivője nem felejtette el felhívni a figyelmünket arra, hogy a jelenlegi városvezető elődje ugyan szinte mindenhova autóval ment, Zdenek Hrib, a mostani polgármester viszont már mindent megtesz a közösségi közlekedési eszközök használata érdekében. De ha ez nem megy, akkor egy Skoda Superbet használ.
Élet
Fontos