Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. július 15. 14:48 Élet

Még Koppenhágát is megosztotta az e-roller invázió, pedig ott tényleg rengeteg bicikliút van

Fél évvel azután, hogy a dán fővárosban is megjelentek az elektromos rollerek, a The Guardian munkatársa meglehetősen ellentmondásos helyzetről számolt be a helyszínről. A világ (Amszterdam után) második leginkább biciklis városában naponta összesen 1,4 millió kilométert bicikliznek a lakosok, és a helyiek között mindössze 3 százalék azoknak az aránya, akik nem tekernek mindennap legalább egyszer.

Koppenhágában híresen jó a kerékpáros infrastruktúra, így elvileg ez lehetne az a város, amely leginkább képes befogadni az újonnan megjelent közlekedési eszközt, az e-rollert. Ennek ellenére látványosan kétfelé oszlik az emberek véleménye, vagy imádja valaki az e-rollert, vagy utálja.

Az utakon jelenleg még csak 7 ezer e-roller közlekedik, ami elenyésző szám a biciklikhez képest, az adatok szerint azonban az orvosi ellátást igénylő sérülések száma a két közlekedési eszköznél majdnem megegyezik. Rolleres balesetből naponta átlagosan kettőt regisztrálnak a városban, biciklisből pedig évente 800 történik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDühbe gurul a város?Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

A rollereknél (egyelőre) nem csak a balesetek aránya kiugróan magas, hanem az ittas vezetésé is. A riportban megszólaló rendőr azt mondja, a belvárosi éjszakai ellenőrzéseknél előfordul, hogy minden egymás után megállított rolleres ittas, ami az autóknál vagy biciklinél soha nincs így. Ennek az lehet az oka, hogy az éjszakai szórakozóhelyekről rollerrel tűnik a legjobbnak hazamenni, mert olcsó, nem kell rá várni, mint a tömegközlekedésre, de még erőt sem kell kifejteni a haladáshoz, mint a biciklin.

Sem az autósok, sem a gyalogosok nem szoktak még hozzá a váratlanul akár 20 km/h-val felbukkanó e-rollerekhez, előbbiek könnyen elütik őket, utóbbiakat pedig könnyen elütik a rolleresek.

A rollermegosztó cégek azt mondják, nagyon komolyan veszik a biztonsági figyelmeztetéseket, az applikációikban tippeket adnak a használatra. A közvéleményt mégis annyira megosztja a rollerhasználat, hogy az ellenzők egyszerűen bedobják az útjukba kerülő otthagyott rollereket a kukákba, de sok eszköz landol a csatornák mélyén is.

A konfliktusok egyik fő forrása, hogy a rollereket a használati zónán belül bárhol ott lehet hagyni, és gyakran útban vannak a lakosoknak. A svéd Voi ezért azt tervezi, hogy parkolóhelyeket jelöl meg azokban a városokban, ahol a szolgáltatása elérhető, és extra használati lehetőséggel fogja díjazni azokat, akik ott rakják le a rollerjeiket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA gyalogosoknak elege lett a járdán szlalomozó elektromos rollerekbőlSan Francisco szabályozni akarja a megosztásos közlekedési eszközök használatát, mert kezdenek káoszba fulladni az utcái.

Élet baleset e-roller ittas vezetés Koppenhága roller Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2019. november 14. 11:33 Élet

A Wizz Air-vezér nekiment a nyugat-európaiaknak és a Lufthansának

Váradi József szerint a hagyományos légitársaságok üzleti modelljét jogosabb fenntarthatósági alapon kritizálni, mint a fapadosokét. A nyugati kritikusok pedig képmutatóak.

Avatar
2019. november 13. 17:15 Élet

Volt, amikor Magyarország nem kicsinek, hanem nagyhatalomnak képzelte magát

A nemzethalál réme és a nagyhatalmiság délibábja között csapongott a magyarok önértékelési zavara.

Avatar
2019. november 12. 15:12 Élet

Magyarország kis ország?

Megkérdeztük Dragomán Györgyöt, Somogyi Zoltánt és Ungváry Krisztiánt, hogy mi jut eszébe arról, hogy Magyarország kis ország. A következő napokban az ő írásaik jelennek meg.

Fontos

Bucsky Péter
2019. november 13. 06:48 Közélet

Budapesti behajtási díj helyett megcsinálta a kormány a kihajtási díjat

Annyit keres a kormány a fővárosi és agglomerációs autókon, amit a főváros a dugódíjból tervezne beszedni. Utóbbitól mégis félnek.

Jandó Zoltán
2019. november 12. 11:44 Adat

Magyar orvosok ezrei, nővérek tízezrei hagyják el a pályát vagy az országot

Az orvos és nővérhiányt bevándorlókkal sem tudjuk kezelni, és nem azért mert erre ne lenne igény, hanem mert a nővérek például szinte mindenhol jobban keresnek.

Fabók Bálint
2019. november 12. 06:51 Élet

Megnéztem két szelektív hulladékkezelőt, és alig hittem el, amit láttam

Hiába szelektálunk gondosan, a műanyaghulladék csak néhány típusa hasznosul újra. A joghurtos pohár, a zacskó vagy az ételhordó doboz sem ilyen.