Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. július 15. 14:48 Élet

Még Koppenhágát is megosztotta az e-roller invázió, pedig ott tényleg rengeteg bicikliút van

Fél évvel azután, hogy a dán fővárosban is megjelentek az elektromos rollerek, a The Guardian munkatársa meglehetősen ellentmondásos helyzetről számolt be a helyszínről. A világ (Amszterdam után) második leginkább biciklis városában naponta összesen 1,4 millió kilométert bicikliznek a lakosok, és a helyiek között mindössze 3 százalék azoknak az aránya, akik nem tekernek mindennap legalább egyszer.

Koppenhágában híresen jó a kerékpáros infrastruktúra, így elvileg ez lehetne az a város, amely leginkább képes befogadni az újonnan megjelent közlekedési eszközt, az e-rollert. Ennek ellenére látványosan kétfelé oszlik az emberek véleménye, vagy imádja valaki az e-rollert, vagy utálja.

Az utakon jelenleg még csak 7 ezer e-roller közlekedik, ami elenyésző szám a biciklikhez képest, az adatok szerint azonban az orvosi ellátást igénylő sérülések száma a két közlekedési eszköznél majdnem megegyezik. Rolleres balesetből naponta átlagosan kettőt regisztrálnak a városban, biciklisből pedig évente 800 történik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDühbe gurul a város?Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

A rollereknél (egyelőre) nem csak a balesetek aránya kiugróan magas, hanem az ittas vezetésé is. A riportban megszólaló rendőr azt mondja, a belvárosi éjszakai ellenőrzéseknél előfordul, hogy minden egymás után megállított rolleres ittas, ami az autóknál vagy biciklinél soha nincs így. Ennek az lehet az oka, hogy az éjszakai szórakozóhelyekről rollerrel tűnik a legjobbnak hazamenni, mert olcsó, nem kell rá várni, mint a tömegközlekedésre, de még erőt sem kell kifejteni a haladáshoz, mint a biciklin.

Sem az autósok, sem a gyalogosok nem szoktak még hozzá a váratlanul akár 20 km/h-val felbukkanó e-rollerekhez, előbbiek könnyen elütik őket, utóbbiakat pedig könnyen elütik a rolleresek.

A rollermegosztó cégek azt mondják, nagyon komolyan veszik a biztonsági figyelmeztetéseket, az applikációikban tippeket adnak a használatra. A közvéleményt mégis annyira megosztja a rollerhasználat, hogy az ellenzők egyszerűen bedobják az útjukba kerülő otthagyott rollereket a kukákba, de sok eszköz landol a csatornák mélyén is.

A konfliktusok egyik fő forrása, hogy a rollereket a használati zónán belül bárhol ott lehet hagyni, és gyakran útban vannak a lakosoknak. A svéd Voi ezért azt tervezi, hogy parkolóhelyeket jelöl meg azokban a városokban, ahol a szolgáltatása elérhető, és extra használati lehetőséggel fogja díjazni azokat, akik ott rakják le a rollerjeiket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA gyalogosoknak elege lett a járdán szlalomozó elektromos rollerekbőlSan Francisco szabályozni akarja a megosztásos közlekedési eszközök használatát, mert kezdenek káoszba fulladni az utcái.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet baleset e-roller ittas vezetés Koppenhága roller Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. június 11. 17:01 Élet, Pénz

Az Adria és a Balaton közötti döntést is átbillentheti a 400 forint felé közelítő euróárfolyam

Ha nem fordul a trend, vagy nem lép közbe a jegybank, akkor a balatoni szállásadók és lángosozók dörzsölhetik a tenyerüket.

Torontáli Zoltán
2024. június 4. 13:04 Adat, Élet

Áruk helyett élményeket veszünk, és ez most jól jön a gazdaságnak

Az ipar gyengélkedését a szolgáltatószektor ellensúlyozza, vélhetően a kormány örömére.

Torontáli Zoltán
2024. június 3. 15:06 Adat, Élet

Nem a több munkaóra biztosítja a nagyobb gazdasági teljesítményt

Magasabb egy főre jutó GDP-hez jellemzően kevesebb munkaóra társul az unióban, de az összefüggés persze nem ok-okozati, hanem valószínűleg szerkezeti.

Fontos

Stubnya Bence
2024. június 17. 05:45 Közélet

A gazdasági helyzet eddig Magyar Pétert segítette, 2026-ig viszont már inkább a Fideszt fogja

A gazdaság gyengélkedése rontotta a kormánypárt mostani eredményét, a Tisza párt eredményét pedig javíthatta. 2026-ig ez a hatás fokozatosan átfordul majd.

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Hidi János Kovács Márton
2024. június 16. 05:42 Tech, Világ

Felgyorsítható a zöld átmenet, vagy bukni fogjuk a klímacélokat?

A jó trend már kialakult, de nincs elég beruházás ahhoz, hogy elérjük a párizsi klímakonferencián kitűzött klímacélt. Miben lehet mégis bízni?