Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. október 31. 15:29 Élet

Közel 15 ezer magyar halt meg a szennyezett levegő miatt

A légszennyezettség miatt évente több mint félmillió ember hal meg Európában – derül ki az Európai Környezetvédelmi Ügynökség pár napja bemutatott jelentéséből. A legnagyobb veszélyt a finompor, a talajközeli ózon és a nitrogén-dioxid jelenti, ezek légzési panaszokat, szív- és érrendszeri megbetegedéseket, rákot okoznak, súlyosabbá teszik a már meglévő betegséget és csökkentik a várható élettartamot.

A kutatók szerint bár némileg csökkent a légszennyezettség mértéke a korábbiakhoz képest, 2015-ben még mindig 442 ezer idő előtti haláleset következett be a finomszemcsés anyagok*szemcseméretük kisebb mint 2,5 mikrométer, ezek a legveszélyesebbek, mert mélyen bekerülhetnek a tüdőbe miatti légszennyezettség következtében. A nitrogén-dioxid mintegy 76 ezer ember korai halálát okozta, a talajközeli ózon pedig 16 400 halálesetet okozott 2015-ben a jelentés szerint.

A magyar adatok szokás szerint elszomorítóak önmagukban és európai összevetésben is. A 2015-ös adatok szerint idehaza a talajközeli ózon miatt 530-an, a nitrogén-dioxid miatt 1300-an, a finomszemcsés anyagok miatt 12 800-an haltak meg idő előtt.*Becslésről és kerekített értékekről van szó.

Összesen tehát 14 630 idő előtti haláleset miatt volt okolható a légszennyezettség Magyarországon.

A kutatók azt is kiszámolták, hogy mennyi életévet veszítünk el a rossz levegő miatt. Ez is egy fontos mutató, hiszen nem mindegy, hogy valaki 35 vagy 60 éves korában hal bele a szövődményekbe, miközben mindegyik idő előtti halálnak számít. Eszerint 2015-ben a talajközeli ózon 6000, a nitrogén-dioxid 14 300, a finomszemcsés anyagok 139 300 évet vettek el a magyarok életéből.

Az összehasonlíthatóság kedvéért a kutatók azt is kiszámolták, hogy százezer lakosra vetítve mennyi életévet vesznek el ezek az anyagok. A legnagyobb gyilkosnak számító szálló pornál*Egyszerűbben így is szokták nevezni a finomszemcsés anyagokat, itt konkrétan a 2,5 mikrométernél kisebb szemcseméretű részecskékről van szó. az a szomorú tény, hogy az Európai Unión belül csak Bulgáriában rosszabb a helyzet, mint idehaza. Ha pedig az összes vizsgált európai országot nézzük, akkor is csak Macedónia, Koszovó és Szerbia kerül még elénk ezen a fekete listán.

 

A szennyeződés legfőbb forrása a jelentés szerint a közlekedés, az energiatermelés, a mezőgazdaság, az ipar és a magánháztartások. Legalább annyi jó hír van, hogy 1990 óta felére csökkent az idő előtti halálesetek száma Európában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem csak öl, butít is a szennyezett levegőA légszennyezettség csökkenti az intelligenciát, különösen a nyelvi és számolási képességeket, így gazdasági értelemben is jelentős károkat okoz.

Élet halálozás légszennyezettség nitrogén-dioxid ózon szálló por Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2019. május 17. 06:41 Élet

Inkább emberként bánnak a dolgozókkal, csak ne kelljen felvenni senkit

A munkaerőhiány jelentős változásokra sarkallta a cégeket. Elkezdett számítani, hogy mit akarnak az alkalmazottak, és a HR-szakma is átalakult.

Váczi István
2019. május 15. 12:18 Élet

Apasági szabadságra mentek, és rájöttek, hogy nem akarnak több gyereket

Népszerű a 12 éve bevezetett apasági szabadság Spanyolországban, de csökkentette a tervezett gyermekszámot a férfiak esetében.

Fabók Bálint
2019. május 12. 07:23 Élet

Akkor tehetünk a legegyszerűbben a klímaváltozás ellen, ha átalakítjuk az étrendünket. De hogyan?

Mennyire ártalmas a marhahús a klímának? Mi van a sajtokkal? Milyen tenyésztett halat enni ökológiai szempontból? Néhány tanács a klímát féltőknek.

Fontos

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.