Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. február 20. 13:12 Élet

Miért üljünk a repülés fekete hete után is nyugodtan repülőre?

Egy héten belül több mint háromszor annyian veszítették életüket repülőgép-szerencsétlenségben, mint tavaly egész évben. A statisztika nagyon rosszul hangzik, de a magyarázat épp ellenkezője annak, amire valószínűleg elsőre következtetnénk a számokból. A repülés történetében ugyanis soha olyan kevés életet nem követeltek a balesetek, mint 2017-ben.

Az előző esztendőben az Aviation Safety Network (ASN) adatai szerint tíz szerencsétlenségben összesen 44-en haltak meg. Arra az elmúlt években már volt példa, hogy 20 alatt maradt a halálos kimenetelű repülőgép-balesetek száma, de tíz volt a legkevesebb, amit egy év alatt regisztráltak. Ahogy a 44 áldozat is, az ő számuk sem volt még száz alatt soha. Sőt, 20-25 évvel ezelőtt az sem számított ritkának, ha a balesetek száma is évi száz felett volt.

Idén azonban a statisztika sajnos nem javul tovább, miután február közepén két utasszállító is lezuhant. A Szaratovszkije Avialinyii orosz légitársaság február 11-én, Moszkva közelében földbe csapódó AN-148-as típusú gépén 71-en utaztak, míg a hét nappal később balesetet szenvedő Aseman Airline járatán 66-an ültek. A katasztrófákat egyetlen utas sem élte túl.

Az ASN vezet egy statisztikát arról, hogy az elmúlt öt év átlagához képest az adott esztendőben időarányosan hány baleset történt. Eszerint az év ezen szakaszában a két szerencsétlenség átlagosnak tekinthető, de a közel 140 halálos áldozat az előző fél évtized fényében kiugróan magas.

A hosszú távú trendek alapján azonban a katasztrófák száma folyamatosan csökken, még úgy is, hogy egyre többen repülnek.

Bár a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint 2015-2016-ban volt némi visszaesés, 2017-ben így is nagyjából 170 milliárd dollárral magasabb bevételt hozott a légitársaságoknak az utasforgalom, mint tizenegy évvel korábban, ami közel 50 százalékos növekedés.

 

Magyarul egyre több járatra jut egyre kevesebb baleset. Már az elmúlt tíz évben is sokat javult a helyzet, ennél hosszabb távon azonban kifejezetten látványos. Míg a 70-es években 3-4 katasztrófa jutott egymillió repülésre, az elmúlt időszakban már kevesebb, mint 0,4.

Az ASN adatai szerint egyébként a legtöbb szerencsétlenség – a járatok száma alapján nem meglepő módon – az Egyesült Államokban történt: az USA-ban több mint 10 ezren veszítették életüket légi katasztrófában. Bár a top 25 lista akkor lenne igazán szemléletes, ha a repülések számát is figyelembe venné, azért így is le lehet vonni belőle következtetéseket. Viszonylag sok dél-amerikai ország szerepel például a rangsorban (Kolumbia például a negyedik), és ha nem is nagy számban, de felkerültek rá afrikai államok is.

 

A repülőgéptípusok szerint is vezetnek statisztikákat, ami alapján a legtöbb balesetet a Boeing 737-esek szenvedték, ám a szimpla adat itt is csalóka, hiszen ez minden idők legnépszerűbb utasszállítója. Ötször annyit gyártottak belőle, mint a második helyen álló Boeing 727-ből, és közel ötvenszer annyit, mint a listára szintén felkerülő TU-104-ből.

 

Élet halálos baleset légi közlekedés repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2019. október 21. 06:55 Élet

Elköltöttek 17 milliárdot, de még mindig rákkeltő víz folyik a csapból

Az ország 85 településén tavaly elérte vagy meghaladta az ivóvíz arzéntartalma a határértéket, pedig 70-ben már rég lezárult a probléma megszüntetésére hivatott beruházás. Itt is felbukkannak az állami megrendelések sztárjai.

Stubnya Bence
2019. október 20. 07:16 Élet

Ha el akarjuk kerülni a klímakatasztrófát, nem nőhet a gazdaság úgy, ahogy eddig

A világ most csak a termelést zöldítené ki, de egyre többen gondolják úgy, hogy a fogyasztás visszafogása nélkül nem lehet elérni a klímacélokat. Antal Miklós ökológiai közgazdász magyarázza el, miért jó a nemnövekedés.

Fabók Bálint
2019. október 18. 13:21 Élet, Közélet

Elsőként Hódmezővásárhelyen lesz ingyenes a tömegközlekedés Magyarországon

Márki-Zay Péter egy Facebook-komment hatására tenné ingyenessé a szinte mindig üres buszok használatát, mivel a jegybevételek a költségek tizedét sem érik el.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. október 20. 16:56 Adat, Közélet

Térképre raktuk Berki Krisztián és Puzsér Róbert szavazótáborát

Budapest nagyon változatos város, ennek megfelelően a négy főpolgármester-jelölt legerősebb körzetei erősen különböznek egymástól. De ezek sokat elmondanak a szavazótáborukról.

Avatar
2019. október 19. 15:02 Tech

A kínaiak megvették a játékvilágot, és egyre jobban éreztetik hatalmukat

Kína csápjai most már a World of Warcraft Azerothjáig vagy a League of Legends Runeterra nevű világáig is elérnek.

Jandó Zoltán
2019. október 19. 07:29 Közélet

Verseny nélkül kaphatnak nagy munkákat Paks II telkén Mészáros Lőrinc cégei

Mészáros Lőrinc megszerzett egy céget, ami megnyert egy négy nappal később kiírt paksi közbeszerzést, majd még egyet, most pedig jöhet a harmadik és negyedik is.