Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. február 20. 13:12 Élet

Miért üljünk a repülés fekete hete után is nyugodtan repülőre?

Egy héten belül több mint háromszor annyian veszítették életüket repülőgép-szerencsétlenségben, mint tavaly egész évben. A statisztika nagyon rosszul hangzik, de a magyarázat épp ellenkezője annak, amire valószínűleg elsőre következtetnénk a számokból. A repülés történetében ugyanis soha olyan kevés életet nem követeltek a balesetek, mint 2017-ben.

Az előző esztendőben az Aviation Safety Network (ASN) adatai szerint tíz szerencsétlenségben összesen 44-en haltak meg. Arra az elmúlt években már volt példa, hogy 20 alatt maradt a halálos kimenetelű repülőgép-balesetek száma, de tíz volt a legkevesebb, amit egy év alatt regisztráltak. Ahogy a 44 áldozat is, az ő számuk sem volt még száz alatt soha. Sőt, 20-25 évvel ezelőtt az sem számított ritkának, ha a balesetek száma is évi száz felett volt.

Idén azonban a statisztika sajnos nem javul tovább, miután február közepén két utasszállító is lezuhant. A Szaratovszkije Avialinyii orosz légitársaság február 11-én, Moszkva közelében földbe csapódó AN-148-as típusú gépén 71-en utaztak, míg a hét nappal később balesetet szenvedő Aseman Airline járatán 66-an ültek. A katasztrófákat egyetlen utas sem élte túl.

Az ASN vezet egy statisztikát arról, hogy az elmúlt öt év átlagához képest az adott esztendőben időarányosan hány baleset történt. Eszerint az év ezen szakaszában a két szerencsétlenség átlagosnak tekinthető, de a közel 140 halálos áldozat az előző fél évtized fényében kiugróan magas.

A hosszú távú trendek alapján azonban a katasztrófák száma folyamatosan csökken, még úgy is, hogy egyre többen repülnek.

Bár a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint 2015-2016-ban volt némi visszaesés, 2017-ben így is nagyjából 170 milliárd dollárral magasabb bevételt hozott a légitársaságoknak az utasforgalom, mint tizenegy évvel korábban, ami közel 50 százalékos növekedés.

 

Magyarul egyre több járatra jut egyre kevesebb baleset. Már az elmúlt tíz évben is sokat javult a helyzet, ennél hosszabb távon azonban kifejezetten látványos. Míg a 70-es években 3-4 katasztrófa jutott egymillió repülésre, az elmúlt időszakban már kevesebb, mint 0,4.

Az ASN adatai szerint egyébként a legtöbb szerencsétlenség – a járatok száma alapján nem meglepő módon – az Egyesült Államokban történt: az USA-ban több mint 10 ezren veszítették életüket légi katasztrófában. Bár a top 25 lista akkor lenne igazán szemléletes, ha a repülések számát is figyelembe venné, azért így is le lehet vonni belőle következtetéseket. Viszonylag sok dél-amerikai ország szerepel például a rangsorban (Kolumbia például a negyedik), és ha nem is nagy számban, de felkerültek rá afrikai államok is.

 

A repülőgéptípusok szerint is vezetnek statisztikákat, ami alapján a legtöbb balesetet a Boeing 737-esek szenvedték, ám a szimpla adat itt is csalóka, hiszen ez minden idők legnépszerűbb utasszállítója. Ötször annyit gyártottak belőle, mint a második helyen álló Boeing 727-ből, és közel ötvenszer annyit, mint a listára szintén felkerülő TU-104-ből.

 

Élet halálos baleset légi közlekedés repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2019. június 20. 10:52 Élet, Tech

Trükkösen büntetnék az elektromos biciklik sufnituningját

A Bosch olyan szoftvert fejleszt a motorjaihoz, amely azonnal büntet minden gyanús tuningot.

Torontáli Zoltán
2019. június 19. 12:21 Adat, Élet

Hiába nő a GDP, a magyaroknál szinte mindenki több értékhez jut hozzá az unióban

Feleannyi árut és szolgáltatást veszünk, mint a listavezető németek, a románok előznek minket, a horvátok a nyakunkon vannak.

Váczi István
2019. június 16. 12:18 Élet

Agyba ültetett csipekkel turbózzák fel a memóriát

Az Egyesült Államokban olyan eszközöket fejlesztettek ki, amelyek többé-kevésbé képesek az emlékezőtehetséget helyreállítani súlyos agysérülés után.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. június 17. 06:50 Vállalat

Szinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építői

Összeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.

Hajdu Miklós
2019. június 16. 16:57 Adat

Most jön a neheze, ha Magyarország is tenni akar a klímakatasztrófa ellen

Bár az üvegházhatású gázok kibocsátását összességében sikerült visszafogni hazánkban és az EU-ban is, vannak olyan ágazatok, amelyek egyre jobban szennyezik a levegőt.

Fabók Bálint
2019. június 14. 06:41 Élet, Közélet

Visszaélések ellen hirdetett harcot a kormány, leszámolás lett belőle

Hiába ígérte a kormány, hogy a nem csaló színházak nem járnak rosszul a tao-rendszer megszüntetésével, durván bezuhant a legtöbb független színház állami támogatása.