Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. február 20. 13:12 Élet

Miért üljünk a repülés fekete hete után is nyugodtan repülőre?

Egy héten belül több mint háromszor annyian veszítették életüket repülőgép-szerencsétlenségben, mint tavaly egész évben. A statisztika nagyon rosszul hangzik, de a magyarázat épp ellenkezője annak, amire valószínűleg elsőre következtetnénk a számokból. A repülés történetében ugyanis soha olyan kevés életet nem követeltek a balesetek, mint 2017-ben.

Az előző esztendőben az Aviation Safety Network (ASN) adatai szerint tíz szerencsétlenségben összesen 44-en haltak meg. Arra az elmúlt években már volt példa, hogy 20 alatt maradt a halálos kimenetelű repülőgép-balesetek száma, de tíz volt a legkevesebb, amit egy év alatt regisztráltak. Ahogy a 44 áldozat is, az ő számuk sem volt még száz alatt soha. Sőt, 20-25 évvel ezelőtt az sem számított ritkának, ha a balesetek száma is évi száz felett volt.

Idén azonban a statisztika sajnos nem javul tovább, miután február közepén két utasszállító is lezuhant. A Szaratovszkije Avialinyii orosz légitársaság február 11-én, Moszkva közelében földbe csapódó AN-148-as típusú gépén 71-en utaztak, míg a hét nappal később balesetet szenvedő Aseman Airline járatán 66-an ültek. A katasztrófákat egyetlen utas sem élte túl.

Az ASN vezet egy statisztikát arról, hogy az elmúlt öt év átlagához képest az adott esztendőben időarányosan hány baleset történt. Eszerint az év ezen szakaszában a két szerencsétlenség átlagosnak tekinthető, de a közel 140 halálos áldozat az előző fél évtized fényében kiugróan magas.

A hosszú távú trendek alapján azonban a katasztrófák száma folyamatosan csökken, még úgy is, hogy egyre többen repülnek.

Bár a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint 2015-2016-ban volt némi visszaesés, 2017-ben így is nagyjából 170 milliárd dollárral magasabb bevételt hozott a légitársaságoknak az utasforgalom, mint tizenegy évvel korábban, ami közel 50 százalékos növekedés.

 

Magyarul egyre több járatra jut egyre kevesebb baleset. Már az elmúlt tíz évben is sokat javult a helyzet, ennél hosszabb távon azonban kifejezetten látványos. Míg a 70-es években 3-4 katasztrófa jutott egymillió repülésre, az elmúlt időszakban már kevesebb, mint 0,4.

Az ASN adatai szerint egyébként a legtöbb szerencsétlenség – a járatok száma alapján nem meglepő módon – az Egyesült Államokban történt: az USA-ban több mint 10 ezren veszítették életüket légi katasztrófában. Bár a top 25 lista akkor lenne igazán szemléletes, ha a repülések számát is figyelembe venné, azért így is le lehet vonni belőle következtetéseket. Viszonylag sok dél-amerikai ország szerepel például a rangsorban (Kolumbia például a negyedik), és ha nem is nagy számban, de felkerültek rá afrikai államok is.

 

A repülőgéptípusok szerint is vezetnek statisztikákat, ami alapján a legtöbb balesetet a Boeing 737-esek szenvedték, ám a szimpla adat itt is csalóka, hiszen ez minden idők legnépszerűbb utasszállítója. Ötször annyit gyártottak belőle, mint a második helyen álló Boeing 727-ből, és közel ötvenszer annyit, mint a listára szintén felkerülő TU-104-ből.

 

Élet halálos baleset légi közlekedés repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2019. július 16. 14:12 Élet

Lehet, hogy sokkal kevesebbet kellene mosnunk a ruhákat

Ha nem feltétlenül muszáj, ne mosd ki, javasolja egy brit divattervező. Tartósabbak lesznek a ruhák, és a környezetet sem terheljük fölöslegesen.

Torontáli Zoltán
2019. július 15. 14:48 Élet

Még Koppenhágát is megosztotta az e-roller invázió, pedig ott tényleg rengeteg bicikliút van

Nagyon sok a baleset és az ittas vezetés, az autósok és a gyalogosok sincsenek hozzászokva rollerekhez, mégis van egy réteg, amely szerint ez a legjobb közlekedési eszköz.

Torontáli Zoltán
2019. július 15. 11:17 Élet

Akaratlanul is mérgező elegyet sikerült gyúrni a YouTube ajánlórendszeréből

Amikor elkezdték fejleszteni a mesterséges intelligencia rendszereket, nem gondoltak a káros következményekre, pedig van belőle rendesen.

Fontos

Avatar Fabók Bálint
2019. július 15. 07:20 Vállalat

Sok cég felől aggasztó hírek érkeznek, pedig látszólag minden rendben van a magyar autóiparral

Az utóbbi hónapokban számos magyar autóipari beszállító és gyártó kezdte megérezni a globális autóipar lassulását, aminek következtében olyasmik történnek az iparágban, amikre évek óta nem volt precedens.

Jandó Zoltán
2019. július 10. 15:24 Vállalat

Kirakták Andy Vajna embereit a vezetésből, és költözik is a TV2 anyacége

Átvette a TV2 vezetését, és megvásárolta a Lánchíd Rádiót és a Heti Választ is Alcsútdoboz fideszes alpolgármestere. Utóbbi két cég a Mészáros-birodalom egyik központjába költözött.

Jandó Zoltán Fabók Bálint
2019. július 10. 06:43 Vállalat

A legmagasabb szinten dönthettek Mészáros Lőrincék 40 milliárdos üzletéről

Egyelőre az sem egyértelmű, honnan lesz pénz a mostani felvásárlásra, de a 4iG további akvizíciókat tervez Magyarországon és a régióban.