Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2025. február 13. 13:35 Adat

Olyan mélyre csúszott a hazai autóipar, hogy könnyen felránthatja a BMW és a BYD új gyára

Jól látszik az autóipar vergődése a magyar ipar csökkenő termelési adatain, tavaly decemberben a legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés 22 százalékát adó járműgyártás volumene 21 százalékkal esett vissza az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A közúti gépjármű gyártása 30, a közúti jármű alkatrészeinek gyártása 17,5 százalékkal csökkent a KSH közleménye szerint.

  • Összességében 6,4 százalékkal maradt el a decemberi ipari termelés az egy évvel korábbitól, éves szinten pedig 4 százalékos volt a csökkenés 2023 és 2024 között. Ez a második egymást követő évben tapasztalt visszaesés, ugyanis 2023-ban 5,5 százalékkal zsugorodott a termelés a 2022-es szinthez képest.

Számokban: az autóipar decemberi visszaesése történelmi távlatban is súlyos. A közúti járműgyártás ágazatában (ide tartozik a komplett gépkocsik és az alkatrészeik gyártása is) összességében 23,1 százalékos volt a nyers visszaesés decemberben az egy évvel korábbi szinthez képest, aminél nagyobb csökkenés csak a 2009-es válság és a koronavírus-járvány időszakában fordult elő.

Tágabb kontextus: az akkumulátor, szárazelem gyártása 51 százalékkal esett vissza – a Magyarországon jórészt az elektromos autók gyártásához kötődő alágazatban nagyobb volt a visszaesés, mint a járműgyártásban; igaz, a szektor jelentősége egyelőre kisebb. (Az akkumulátorgyártást is magába foglaló villamos berendezés gyártása alág súlya 8,1 százalék a feldolgozóiparban.)

Miért fontos ez? Az autópiac globális problémái jócskán kihatnak az annak erősen kitett magyar ipar teljesítményére. Ez a függőség fokozódhat is idén és jövőre a BMW, a BYD, a CATL és a Mercedes gyárépítései miatt. A kormány ráadásul nagy reményeket fűz a termőre forduló autóipari óriásberuházások növekedési hatásához.

  • Ősszel kezdheti a BMW tisztán elektromos modelljeinek sorozatgyártását Magyarországon, ami „egy hatalmas lökést fog adni a magyar gazdaságnak, és hatalmas lökést ad Debrecennek és a térségnek” Szijjártó Péter szerint.
  • A CATL is idén tervezi a gyártás indítását debreceni üzemében.
  • Bár korábban csak jövőre várták, a cég szakértője szerint a BYD szegedi gyára is termelni kezd már idén októberben.

Mi várható? A rendelésállományok decemberi adatai sem kecsegtetnek fényes perspektívával, a feldolgozóipar összes új rendelésének volumene 14,6 százalékkal szűkült 2023 decemberéhez mérten. Az új belföldi rendelések 2,6, az új exportrendelések 15,7 százalékkal csökkentek. Az összes rendelésállomány december végén 14,3 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

  • Már a munkahelyeket is érinti Magyarországon a német autóipar válsága, és a magyar iparvállalatok továbbra is meglehetősen pesszimisták a kilátásokat illetően. Németországban romlott az üzleti klíma a feldolgozóiparban az év elején, és csökkenő rendelésállományról számoltak be az ágazati szereplők.
  • A mostani adattal azonban olyan alacsony a bázis, hogy ehhez képest egy év múlva még akkor is látványos növekedést láthatunk az új gyárak beindulása nyomán, ha nem lesz sokkal erősebb a felvevőpiac.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNégy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön elA kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar munkahelyeket is elérte a német autóipar válságaA ZF Hungária egri üzeméből 110 embert küldenek el. Ez az első nagyobb hazai leépítés, amit egyértelműen a német autóipar válsága okozott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autóipar ipari termelés recesszió rendelésállomány Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2025. április 12. 16:53 Adat

A 242 ezres átlagnyugdíj a magyar társadalom jövedelmi egyenlőtlenségeit is mutathatja

Az átlagnyugdíj jelentősen meghaladja azt az összeget, amit jellemzően kapnak az ellátottak. A legtöbben havi 180-200 ezer forintot kapnak kézhez.

Stubnya Bence
2025. április 11. 10:34 Adat, Pénz

Márciusban csaknem ötödével drágultak a fővárosi lakások, és ez már az enyhülés

Országosan több mint 10 százalékkal drágultak az ingatlanok az egy évvel korábbi szinthez képest, és a bérleti díjak emelkedése is lassul.

Hajdu Miklós
2025. április 10. 06:08 Adat, Közélet

Az egy lábon álló gazdaság doppingolásával fordul rá a választásokra a kormány

Példátlanul hosszú ideje a fogyasztás a magyar gazdaság egyetlen húzóereje, és a gazdaságpolitika ennek további erősítésére koncentrál.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 13. 13:21 Vállalat

„Általános az elkeseredettség” – legalább 800 ember maradhat munka nélkül Dunaújvárosban

Több mint 70 milliárdot költött az állam a megmentésére, mégis kétséges a Dunai Vasmű jövője. A cseh és román testvércégek helyzete sem biztatóbb.

Bukovszki András
2025. április 13. 06:07 Pénz

Olyan sokba kerül az államadósság-törlesztés, hogy kódolva van Magyarország lemaradása

Az EU-n belül hazánk költötte GDP-jéhez viszonyítva a legtöbbet kamatfizetésre az utóbbi években, ami aggasztó a növekedési kilátások szempontjából.

Gergely Péter
2025. április 12. 19:04 Pénz

Ismét hajtanak a betétesek pénzére a bankok

Több pénzintézet is versenyképes, az állampapír-hozamoknál magasabb lekötött betéti kamatokkal küzd a lakossági ügyfelek megtakarításaiért.