Jól látszik az autóipar vergődése a magyar ipar csökkenő termelési adatain, tavaly decemberben a legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés 22 százalékát adó járműgyártás volumene 21 százalékkal esett vissza az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A közúti gépjármű gyártása 30, a közúti jármű alkatrészeinek gyártása 17,5 százalékkal csökkent a KSH közleménye szerint.
Számokban: az autóipar decemberi visszaesése történelmi távlatban is súlyos. A közúti járműgyártás ágazatában (ide tartozik a komplett gépkocsik és az alkatrészeik gyártása is) összességében 23,1 százalékos volt a nyers visszaesés decemberben az egy évvel korábbi szinthez képest, aminél nagyobb csökkenés csak a 2009-es válság és a koronavírus-járvány időszakában fordult elő.
Tágabb kontextus: az akkumulátor, szárazelem gyártása 51 százalékkal esett vissza – a Magyarországon jórészt az elektromos autók gyártásához kötődő alágazatban nagyobb volt a visszaesés, mint a járműgyártásban; igaz, a szektor jelentősége egyelőre kisebb. (Az akkumulátorgyártást is magába foglaló villamos berendezés gyártása alág súlya 8,1 százalék a feldolgozóiparban.)
Miért fontos ez? Az autópiac globális problémái jócskán kihatnak az annak erősen kitett magyar ipar teljesítményére. Ez a függőség fokozódhat is idén és jövőre a BMW, a BYD, a CATL és a Mercedes gyárépítései miatt. A kormány ráadásul nagy reményeket fűz a termőre forduló autóipari óriásberuházások növekedési hatásához.
Mi várható? A rendelésállományok decemberi adatai sem kecsegtetnek fényes perspektívával, a feldolgozóipar összes új rendelésének volumene 14,6 százalékkal szűkült 2023 decemberéhez mérten. Az új belföldi rendelések 2,6, az új exportrendelések 15,7 százalékkal csökkentek. Az összes rendelésállomány december végén 14,3 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.
Adat
Fontos