Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. augusztus 6. 13:08 Adat

A magyar iskolákban a fordítottja történik annak, mint ami az ország javát szolgálná

A friss kompetenciamérési adatok a nyolcadikosok gyengülő szövegértési képességein túl a felzárkózással és az integrációval kapcsolatos, a magyar közoktatási rendszernek régóta felróható hiányosságokkal kapcsolatban is kedvezőtlen fejleményekről árulkodnak. Pedig tavaly a 2021-es adatokat elemezve még arra reményteli következtetésre jutott a Belügyminisztérium, hogy

javult az iskolák hátránykompenzáló képessége.

Az otthoni könyvek számától kezdve a szülők iskolai végzettségén keresztül a számítógéppel való ellátottságig számos szocioökonómiai tényezőt együttesen kifejező családiháttér (CSH)-index és a kompetenciapontszámok közötti összefüggés ugyanis jellemzően erősebbé vált tavaly – kivételt e tekintetben épp a nyolcadikosok jelentenek, akik szövegértési tudása sosem látott szintre esett egy éve.

A CSH-index egy egységnyi növekedésével együtt járó átlagos kompetenciapontszám-változás egyaránt 117 pont volt a tizedikesek körében, a matematika és a szövegértés területén is. Másként fogalmazva: ha összehasonlítunk két tizedikest, akik CSH-indexei között éppen egy egységnyi a különbség, a jobban szituált fiatal számolási és olvasási eredményei várhatóan 117 ponttal lesznek jobbak a szerényebb hátterű társához képest.

Ekkora különbségre a mérés történetében nem volt még példa, és látványos a legfelsőbb, már középiskolai évfolyam elszakadása is e tekintetben a hatodikosoktól és a nyolcadikosoktól, a tizedikeseknél tehát kiváltképpen számít a tanulók teljesítményében a családi hátterük.

A hatodikosok legfrissebb eredményei is arra mutatnak rá, hogy az iskolák tavaly kevésbé tudták ellensúlyozni a családi háttér okozta különbségeket az egy évvel korábbi szinthez képest. A legfiatalabb vizsgált évfolyamon adódó különbségek azonban még 2022-ben is jellemzően elmaradtak a 2010-es években mért szintektől, tehát az elmúlt 12 évben a hatodikosok körében csökkent a jobb és rosszabb hátterű gyerekek képességei közötti különbség.

A nyolcadikosokra nézve a teljes vizsgált időtávon inkább a stagnálás jellemző. A matematika területén már többször regisztrált a tavalyihoz hasonló különbségeket az Oktatási Hivatal az elmúlt évtizedben, ám a szövegértést tekintve az egységnyi CSH-index növekedéshez köthető pontszámváltozás 2022-ben az utoljára 2010-ben látott szintre süllyedt, míg a köztes években mindvégig élesebb eltérések mutatkoztak a különböző hátterű nyolcadikosok szövegértésében.

A fenti ábra fontos tanulsága továbbá, hogy

épp a legidősebb, vagyis a közoktatásban legtöbb évet eltöltő csoportban befolyásolja a legerősebben a családi háttér a képességeket

– sikeresen integráló iskolarendszerben épp e jelenség fordítottját várhatjuk, a felzárkóztatás jóvoltából az évek múltán az otthoni körülmények háttérbe szorulnának. Ez a jelenség nem új keletű, nagyjából tíz éve alakult ki, amikor már hatályos volt az erősen központosító, a tanulók helyett inkább az iskolák közötti különbségek mérséklését célzó köznevelési törvény.

Miért baj ez? Ahogy előző témába vágó cikkünkben írtuk, ha egy ország az oktatás segítségével meg tudja találni a hátrányos helyzetű családi környezetből származó tehetségeket, és ők ki tudnak bontakozni, akkor a munkájukból, eredményeikből később az egész ország profitál. És persze nem csak a kiemelkedő tehetségekről van szó, hanem arról, hogy minél kevesebben kerüljenek ki az általános iskolákból funkcionális analfabétaként, rájuk ugyanis legfeljebb segédmunka-alapú társadalmat lehet építeni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kompetenciamérés siralmas eredményének okai összetettebbek annál, mint amivel a kormány ezt magyarázzaÉles területi egyenlőtlenségek mutatkoznak a magyar nyolcadikosok szövegértési kompetenciáiban, hiába a közoktatás egyik fontos funkciója az integráció.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAhova születsz, ott is maradsz – a magyar közoktatási rendszer egyik nagy kudarcaA balkáni szint felé csúszó magyar közoktatás egyik legnagyobb problémája, hogy nem képes kiegyenlítő hatást gyakorolni a társadalmi-gazdasági különbségekre.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat felzárkóztatás kompetenciamérés közoktatás oktatási egyenlőtlenség Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2025. május 13. 15:33 Adat, Közélet

Nem tetszik a Fradinak, hogy több fiatal magyar focistát kell játszatnia

Az MLSZ azt szeretné, hogy a klubok ne a kiöregedő légiósokra. alapozzanak, miközben irdatlan közpénz folyik az utánpótlásba.

Váczi István
2025. május 13. 13:42 Adat, Vállalat

Könnyebben találhat magyar dolgozókat egy kínai autógyár Pécsen, mint a BYD Szegeden

Nem tett le a kormány a pécsi autógyártásról, de nem világos, miért lenne jó, ha még erősebben függene a szektor szerencséjétől a magyar gazdaság.

Torontáli Zoltán
2025. május 12. 10:23 Adat

Nem Magyarországra jönnek a magasan képzett szakemberek

Németország mellett több kelet-európai tagállam is vonzza a szakembereket, de Magyarország nem.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. május 15. 12:56 Közélet, Vállalat

Akár NER-es lenyúlások előtt is teret nyithat a nagytakarítási törvény

A pongyola tervezet szerint szinte minden exportőrt és külföldről vásároló céget is szankcionálni lehet, ha Lánczi Tamásék úgy döntenek.

Gergely Péter
2025. május 15. 09:33 Pénz

Egyre olcsóbbak a személyi kölcsönök nagy testvérei

Egyre kedvezőbb a szabad felhasználású jelzáloghitelek árazása, de változatlanul csak kiegészítő termékek a lakossági finanszírozásban.

Torontáli Zoltán
2025. május 14. 14:42 Vállalat

Olyan lassú a Demján 1+1, hogy idén már biztos nem pörgeti fel a gazdaságot

Valószínű, hogy az esetek többségében még egy évvel a program kihirdetése után sem érkeznek meg az új gépek a cégekhez, így a gazdaságot sem élénkítik.