Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. október 28. 11:11 Adat

A nehézipart is verik környezetszennyezésben a városi terepjárók

Mostanában leginkább az elektromos és önvezető autók, illetve ezek környezeti hatásáról szóló vita tartja lázban az autóipart és iparág iránt érdeklődőket, közben viszont az elmúlt években a környezetkímélőnek nehezen nevezhető városi hobbiterepjárók (Sport Utility Vehicle – SUV) csendben letarolták a piacot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA SUV-ok letarolják a világot, aminek legnagyobb vesztese a világMinden harmadik eladott új autó utcai terepjáró, Kínában 50 százalékosra nőhet a részesedése a magas fogyasztású autóknak.

A legnagyobb 20 autógyártó az elektromos autók eladásainak megtízszereződésére számít 2030-ig, és 2018-ban a hagyományos belsőégésű motoros autók eladásai 2 százalékkal csökkentek, amire 2008 óta nem volt példa. A trend eddig idén is kitartott: Kínában az első félévben 14, Indiában pedig 10 százalékkal estek vissza a hagyományos kocsik eladásai.

De mire elég ez környezeti szempontból? Jelenleg a járművekbe tankoljuk a globális olajkínálat negyedét, tehát akár arra is számíthatnánk, hogy a hagyományos autók keresletének csökkenése a globális olajfelhasználást is csökkenti. Csakhogy a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) számításai alapján a hobbiterepjárók elteredéséből származó többletfogyasztás 2010 és 2018 között

ellensúlyozta azt a csökkenést, amit az elektromos autók elterjedéséből és a kisebb és közepes méretű autók motorjainak hatékonyság-növekedéséből származott.

Jelenleg a világon nagyjából 200 millió SUV van forgalomban, ami hatalmas növekedés 2010-hez képest, amikor még csak 35 millió volt ebből a kategóriából az utakon. A világon jelenleg az eladások negyven százalékát teszik ki a városi hobbiterepjárók. Az USA-ban az összes eladott autó fele, Európában a harmada volt ilyen fajta tavaly, de Indiában, Kínában és még Afrika urbanizálódó részein is nagyon népszerűek ezek az autók.

A városi terepjárók globális népszerűségének ára a szén-dioxid-kibocsátás növekedése. A SUV-ok olyan jelentős kibocsátónak számítanak, hogy 2010 óta csak az energetikai szektor előzte meg őket a globális szén-dioxid-kibocsátás növekedéséhez hozzájáruló tényezők között. Egész konkrétan 544 megatonna volt a hozzájárulásuk a globális szén-dioxid-kibocsátás növekedéséhez, több mint a nehéziparnak (ebbe beletartozik a vas-, az acél-, a cement- és az alumínimumipar is), a logisztikának és a légi közlekedésnek.

A városi terepjárók átlagosan negyedannyival fogyasztanak többet, mint a közepes méretű kocsik. Az IEA becslései alapján a SUV-ok elterjedése napi 3,3 millió hordónyi olajjal dobta meg a globális keresletet 2010 és 2018 között, az elektromos kocsik terjedése viszont csak napi 100 ezer, az energiahatékonyság javulása pedig csak 2 millió hordónyi olaj megspórolására volt elég naponta.

Ha a hobbiterepjárók a jelenlegihez hasonló tempóban fogynak, akkor 2040-ig napi 2 millió hordóval fognak hozzájárulni a globális olajkereslet növekedéséhez. Ez messze meghaladja azt a fogyasztáscsökkenést, ami az addigra forgalomba kerülő nagyjából 150 millió elektromos autó eredményezne.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat elektromos autó járműipar klímaváltozás suv szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Stubnya Bence
2025. március 26. 13:11 Adat, Vállalat

Új Samsung-üzem épül Gödön, felpörgött az év elején az európai villanyautó-piac

A villanyautók forgalma csaknem 30 százalékkal nőtt az EU-ban, a hibridek népszerűsége továbbra is kitart, ami segíthet a szenvedő magyar gyáraknak.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.