Mostanában leginkább az elektromos és önvezető autók, illetve ezek környezeti hatásáról szóló vita tartja lázban az autóipart és iparág iránt érdeklődőket, közben viszont az elmúlt években a környezetkímélőnek nehezen nevezhető városi hobbiterepjárók (Sport Utility Vehicle – SUV) csendben letarolták a piacot.
A legnagyobb 20 autógyártó az elektromos autók eladásainak megtízszereződésére számít 2030-ig, és 2018-ban a hagyományos belsőégésű motoros autók eladásai 2 százalékkal csökkentek, amire 2008 óta nem volt példa. A trend eddig idén is kitartott: Kínában az első félévben 14, Indiában pedig 10 százalékkal estek vissza a hagyományos kocsik eladásai.
De mire elég ez környezeti szempontból? Jelenleg a járművekbe tankoljuk a globális olajkínálat negyedét, tehát akár arra is számíthatnánk, hogy a hagyományos autók keresletének csökkenése a globális olajfelhasználást is csökkenti. Csakhogy a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) számításai alapján a hobbiterepjárók elteredéséből származó többletfogyasztás 2010 és 2018 között
ellensúlyozta azt a csökkenést, amit az elektromos autók elterjedéséből és a kisebb és közepes méretű autók motorjainak hatékonyság-növekedéséből származott.
Jelenleg a világon nagyjából 200 millió SUV van forgalomban, ami hatalmas növekedés 2010-hez képest, amikor még csak 35 millió volt ebből a kategóriából az utakon. A világon jelenleg az eladások negyven százalékát teszik ki a városi hobbiterepjárók. Az USA-ban az összes eladott autó fele, Európában a harmada volt ilyen fajta tavaly, de Indiában, Kínában és még Afrika urbanizálódó részein is nagyon népszerűek ezek az autók.
A városi terepjárók globális népszerűségének ára a szén-dioxid-kibocsátás növekedése. A SUV-ok olyan jelentős kibocsátónak számítanak, hogy 2010 óta csak az energetikai szektor előzte meg őket a globális szén-dioxid-kibocsátás növekedéséhez hozzájáruló tényezők között. Egész konkrétan 544 megatonna volt a hozzájárulásuk a globális szén-dioxid-kibocsátás növekedéséhez, több mint a nehéziparnak (ebbe beletartozik a vas-, az acél-, a cement- és az alumínimumipar is), a logisztikának és a légi közlekedésnek.
A városi terepjárók átlagosan negyedannyival fogyasztanak többet, mint a közepes méretű kocsik. Az IEA becslései alapján a SUV-ok elterjedése napi 3,3 millió hordónyi olajjal dobta meg a globális keresletet 2010 és 2018 között, az elektromos kocsik terjedése viszont csak napi 100 ezer, az energiahatékonyság javulása pedig csak 2 millió hordónyi olaj megspórolására volt elég naponta.
Ha a hobbiterepjárók a jelenlegihez hasonló tempóban fogynak, akkor 2040-ig napi 2 millió hordóval fognak hozzájárulni a globális olajkereslet növekedéséhez. Ez messze meghaladja azt a fogyasztáscsökkenést, ami az addigra forgalomba kerülő nagyjából 150 millió elektromos autó eredményezne.
Adat
Fontos