Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. október 7. 13:16 Világ

Percenként 11 millió dollárral támogatják a kormányok a Föld élhetetlenné válását

Percenként körülbelül 11 millió dollárnyi állami támogatást kapott az olajipar globálisan tavaly a Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund – IMF) elemzése alapján – írja a The Guardian.

A nemzetközi szervezet friss jelentése szerint 2020-ban a szén, olaj és földgáz égetését nagyjából 5,9 milliárd dollárral támogatták az államok. Egyetlen olyan ország sem volt a világon, ahol az üzemanyagok árát kizárólag a piaci kínálatuk és keresletük határozta volna meg, valamint az égetésükkor (felhasználásukkor) keletkező környezeti károk is beépültek volna az árazásukba.

Az üzemanyagárakat csökkentő tényezők közül a közvetlen támogatások 8, az adókedvezmények 6 százalékot tettek ki, 42 százalékban azért voltak olcsóbbak az üzemanyagok, mert a szennyezőknek nem kell megfizetniük a légszennyezés költségeit, emellett pedig 29 százalékot tett ki a hőhullámok és a felmelegedés más következményeinek „ingyenessége”.

A jelentés szerint a szénár a vizsgált esetek 99 százalékában volt legalább 50 százalékkal a valódi – piaci és negatív hatásokat tükröző –  ár alatt, a dízel esetében ez az arány 52, a földgáznál pedig 47 százalék volt. A támogatások kétharmadát öt ország, Kína, az USA, Oroszország, India és Japán adta. Ha a támogatások rendszere nem változik, az összegük 2025-re 6,4 milliárd dollárra nő a valutalap számításai szerint.

A fosszilis üzemanyagok állami támogatása nagyon komoly probléma, hiszen a kibocsátások gyors csökkentése lenne a cél a nemzetközi klímavédelmi egyezmények alapján. Az IMF elemzői szerint

a támogatások eltörlése nagyjából harmadával csökkentené a globális szén-dioxid-kibocsátást.

Ez már önmagában jelentős lépés lenne abba az irányba, hogy a felmelegedés ne lépje át a 1,5 Celsius-fokot az iparosodás előtti szinthez képest.

Ian Parry, a jelentés vezető szerzője szerint egyes kormányok azért nem hajlandóak hozzányúlni a támogatásokhoz, mert azt gondolják, hogy ezzel ártanak a szegényebb rétegeknek. Valójában azonban a támogatásokból származó előnyök nagyobb mértékben kedveznek a tehetősebbeknek, ezért hatékonyabb lenne célzottan a szegényebbeknek adni.

Emellett a szén-dioxid-árazás kiterjesztése lenne igazán fontos. Jelenleg a világban 50 ország köteleződött el a nettó zéró kibocsátás elérése mellett 2050-ig, és nagyjából hatvan szén-dioxid-árazási rendszer működik világszerte. Ez Parry szerint biztató, de valójában még csak a felszínt kapargatjuk, és nagyon sok munka lenne még ezen a területen.

A G20-országok 2009-ben a „nem hatékony” üzemanyag-támogatások kivezetését 2016-os céldátummal jelölték ki, a G7-országok pedig 2025-re akarják ugyanezt megvalósítani. A jelentés alapján eddig kevés előrelépés történt az ügyben. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy épülnek az új olajfinomítók, mintha nem lenne klímaváltozásSemmiképpen sem lesz könnyű elérni 2050-re a klímasemlegességet, de ha új finomítókat építünk, a régieket pedig nem korszerűsítjük, akkor nem is fog sikerülni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk12 ezer milliárd forinttal tolják meg a környezetszennyezést az európai országokMásra is lehetne költeni ezt a hatalmas pénzt, mint a leginkább környezetkárosító közlekedési forma támogatására.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ állami támogatás árazás fosszilis energiahordozó szén-dioxid kibocsátás támogatás üvegház üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.