Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. augusztus 26. 10:56 Világ

Megvan az egymillió kilométeres Merci, amivel még taxiznak a Közel-Keleten? Ugyanez lesz a napelemekkel

Ahogy a fejlett világban a házi és ipari méretű napelemes rendszerek széles körben elterjednek, egyre többet kell azzal is foglalkoznunk, hogy mi lesz a sorsuk az életciklusuk végén. Egy napelem alsó hangon is legalább 25-30 évig jól használható, ha közben nem történik vele különösebb probléma, de vannak már ennél hosszabb ideje használatban lévő panelek is szép számmal.

A gyártók általában azt vállalják, hogy a napelem 20-30 év múlva is a kezdeti teljesítményének egy bizonyos százalékát, például legalább a 80 százalékát meg fogja termelni, vagyis a tipikus forgatókönyv nem az, hogy a panel használhatatlanná válik, hanem az, hogy a teljesítménye csökken. Ennek pedig többnyire az az oka, hogy az évtizedek alatt az időjárás viszontagságai kikezdik, például enyhén deformálhatják az alakját.

Lassan elérkezünk oda, hogy a fejlett világban a teljesítménycsökkenés, vagy az újabb, modernebb berendezésekre való csere igénye miatt tömeges méretben selejtezik ki azokat a paneleket, amelyek a fenti logika szerint egyáltalán nem rosszak, csak már nem hozzák az eredeti teljesítményüket.

Sokat lehet ma már olvasni arról, hogy a leszerelés után nagy problémát fog okozni, ha ezeket a magas technológiával készített, de tulajdonképpen elektromos berendezéseket hulladékként kezelik. A napelem számos olyan értékes összetevőt tartalmaz, amelyet érdemes (és környezetvédelmi szempontból egyenesen kötelező lenne) újrahasznosítani, csakhogy pillanatnyilag még ezzel is az a probléma, mint általánosságban az újrahasznosítással: sok esetben túl drága és bonyolult a folyamat, vagyis üzletileg nem éri meg.

Ráadásul még ha szimplán környezetvédelmi szempontból nézzük, az újrahasznosításnál akkor is jobb megoldás a végső lehetőségig való használat. Ez nemcsak azért lenne jobb, mert csak végső esetben lenne a termékből hulladék, hanem azért is, mert nem keletkezne idő előtt új vásárlói igény arra, hogy újabb napelemeket gyártsanak a régiek helyett, azaz szűkülne a gyártókapacitás, és ezzel a gyártáshoz kapcsolódó ipari károsanyag-kibocsátás is.

A helyzet nagyon hasonló az autókhoz, ahol környezetvédelmi szempontból szintén az lenne kívánatos, ha egy jármű a végsőkig menne. A számok ugyanis azt mutatják, hogy hiába bocsát ki kevesebb káros anyagot egy új autó, a legyártását is beleszámítva rosszabbul járunk vele, mintha a régit nyúzzuk tovább. A fejlett világban azonban ennek ellenére is jóval a reális futási lehetőségek előtt cserélik az autóikat az emberek – és ehhez hasonlóra lehet majd számítani a napelemeknél és a háztartási akkumulátoroknál is, csak jóval hosszabb ciklusokkal.

Az autóknál egyébként a hulladék (roncsautó) mellett a végsőkig való használatnak is jól kialakult rendszere van, elég arra gondolni, hogy például egy Németországban újonnan üzembe helyezett kocsi 6-10 évesen már Magyarországra kerülhet, majd pár év múlva akár innen is tovább mehet olyan országokba, ahol azt még használni tudják/akarják. Ez az egymillió kilométert futott közel-keleti taxis Mercedesek tipikus esete. (Míg össz-környezetvédelmi szempontból ez jobb megoldás, mintha az autó azonnal a roncstelepre menne, a teljes képhez hozzátartozik, hogy ez a folyamat a károsanyag-kibocsátás keleti irányba való folyamatos áthelyezése, ami viszont egy másik, lokális probléma.)

A Bloomberg riportos elemekkel tűzdelt friss írása azt mutatja be, hogy jó eséllyel ugyanez a napelemekkel is meg fog történni, illetve a folyamat már el is kezdődött. Ami egy amerikai háztartásnak már nem megfelelő, az egy afrikainak nagy fejlődés, ott egy-egy használt napelem táblát jól ki tudnak használni.

A cikkben megszólaló kereskedők 10 milliósra becsülik a jelenleg elérhető használt napelemek számát, egyikük például azt mondta, nemrég Texas államból hozott el több százezer, viharban megsérült panelt, amelynek vevője lehet akár egy pakisztáni gazdálkodó, aki a kút szivattyúját működteti vele, vagy egy libanoni hotel, amely állandóan a vezetékes áram kimaradásaival küzd. Ráadásul ebben a folyamatban az autókkal ellentétben nem a károsanyag-kibocsátást, hanem a megújuló energiahasználatot helyezik ki a fejlődő világba, a problémát majd inkább az jelentheti, hogy az ott végleg tönkrement paneleket ki fogja feldolgozni/újrahasznosítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRossz levegőjű roncsteleppé válunk, de akkor is kell egy hely, ahol az öregebb autók 20 éves korukig mehetnekMegmentjük Nyugat-Európát, amikor a levetett öreg autóit megvesszük. A Földnek az a jó, ha nem vesz mindenki új autót.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ hulladék kereskedelem napelem újrahasznosítás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.