Tavaly nyáron a német szövetségi kormány megduplázta az elektromos (és plug-in hibrid) autókra igénybe vehető támogatások összegét, elsősorban azért, mert az addigi számokkal nem volt elégedett. Ettől az intézkedéstől viszont berobbant a piac.
A Die Welt kikérte a 2020 és 2021 júniusa közötti összesített állami támogatási adatokat, és kiderült, hogy az állam 12 hónap alatt közel 1,9 milliárd euró (azaz mai árfolyamon 675 milliárd forint) támogatást adott a vásárlóknak.
Ugyanezen időszak alatt a Németországban bejegyzett új elektromos hajtású autók száma 632 ezerrel nőtt (így egy új autóra durván 1 millió forintnak megfelelő támogatás jutott, de mivel nem minden autót vesznek támogatással, ez nem a valós e-autós, hanem az összpiaci átlag).
A német utakon futó e-autók száma a lap szerint várhatóan még júliusban eléri az 1 milliót, ám a kormány terveihez képest ez alapos csúszás: már tavaly év végére szerették volna elérni ezt a célértéket.
A megemelt támogatási rendszernek két célja van, egyrészt keresletet generál az autóiparnak, amelyben természetesen a német gyártók különösen erősek, másrészt pedig segíthet a hosszabb távú környezetvédelmi célok elérésében.
A számítások egyébként abból a szempontból tökéletesen bejöttek, hogy az első fél évben a német e-autó piacot négy német márka vezette, sorrendben a Volkswagen, a Mercedes, a BMW és az Audi. Az első nem német gyártó csak az ötödik helyen álló Renault, ha viszont kivesszük a statisztikákból a plug-in hibrideket, és csak a tisztán elektromos autókat nézzük, akkor a Tesla áll a második helyen.
A lap által megszólaltatott szakértő szerint a gyors felfutás nem lesz tartható, mert olyan mértékű kereslet lesz az e-autókra, amelyet a gyártók nem tudnak majd kielégíteni, és emiatt az értékesítés üteme lassulni fog.
Világ
Fontos