Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 30. 18:03 Vállalat

Nem sok minden maradt a patinás cseh légitársaságból

Amikor legutóbb írtunk a hányattatott sorsú cseh nemzeti légitársaságról, még volt halvány remény, hogy megússza a csődöt, azóta azonban ez bekövetkezett, és már csak az a kérdés, hogy mi marad meg a cég romjain.

Nem sok: a CSA-nak már mindössze két repülőgépe van, abból is csak az egyik saját, a másik lízingelt. A vállalat egyik tulajdonosa pedig tegnap arról nyilatkozott a cseh sajtónak, hogy a dolgozók létszámát száz körülire kell csökkenteni. Ez az év elején még 430 körül volt, igaz, a részmunkaidősökkel és a gyermekükkel otthon lévőkkel együtt, most pedig már nincs sokkal a megcélzott 90-100 fő fölött az aktív állomány.

A prágai bíróság március elején minősítette a vállalatot fizetésképtelennek, a hitelezők júniusban határoznak arról, hogy adjanak-e még esélyt a folytatásnak. A cég tartozásállománya körülbelül 1,8 milliárd korona (25 milliárd forint), amelyből egymilliárdot a megvett, de le nem repült jegyek értéke tesz ki.

Jiří Šimáně, aki a CSA anyavállalatának, a Smartwingsnek az igazgatósági elnöke, úgy látja, hogy a hagyományos gyűjtő-elosztó (átszállásos) rendszert üzemeltető nemzeti légitársaság modellje csak egy-két éves távlatban lehet ismét életképes, az inkább chartereket üzemeltető Smartwings viszont egészségesebb üzleti szempontból.

A 71 éves üzletember elmondta, hogy a CSA jövője a hitelezőktől függ, de már elkészült az üzleti terv arra az esetre, ha tovább működhet. Eszerint elsősorban a Prágából Párizsba, Amszterdamba, Moszkvába, Kijevbe és Stockholmba repülő járatokat tartanák meg. A finanszírozást segítheti, hogy a társaságnak sok fel nem használt szén-dioxid-kibocsátási kvótája van, amelynek értékesítéséből akár 200 millió korona bevétel is származhat.

A csehszlovák légitársaság jogutódjaként a CSA – a cég cseh Wikipedia-oldala szerint – a világ ötödik legrégebbi, ma is működő légitársasága. (Csak a KLM, az Avianca, a Qantas és az Aeroflot előzi meg.) Kis mérete miatt azonban régóta kétséges a fenntartható működése, a 3 milliós utasszámot 2012 óta nem tudta elérni. A nemzeti légitársaságot is magában foglaló Smartwings-csoportnak tavaly 1,8 millió utasa volt, ami 81,5 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA csehek nagyon közel kerültek a Malév-szindrómáhozA patinás nemzeti légitársaság, a CSA már csak akkor szállhat le Prágában, ha előre fizet, a csőd valószínűnek tűnik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat CSA Csehország csőd légitársaság Prága Smartwings Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.