Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 27. 15:46 Világ

Az adósság növekedésével együtt a durva pénzbehajtás is felpörög Kínában

Nyugati elemzők és közgazdászok régóta aggódnak a kínai adósságállomány növekedése miatt, és bár eddig elmaradtak a sokuk által jósolt gyászos következmények, maga az alapfolyamat vitathatatlan. Csak a háztartási hitelállomány 4,6 ezer milliárd dollárral nőtt 2015 és 2019 között, ami mindössze 500 milliárddal marad el attól, amennyi hitelt az amerikai fogyasztók felvettek a 2008-as válság előtti hasonlóan hosszú időszakban. Kína persze sokkal népesebb ország, a gazdaságok mérete viszont összemérhető, azaz mindenképpen figyelemre méltó összegről van szó.

Jelentős különbség viszont, hogy míg az Egyesült Államokban jó ideje létezik a magáncsőd intézménye, Kínában ilyen nincs. Idén Sencsenben álltak neki erre vonatkozó városi szabályozást készíteni, elsőként az országban. A bíróságok ettől még rutinszerűen tárgyalnak hitelezők és adósok közötti pereket, de jelenleg csak az előbbiek nyújthatnak be keresetet.

Ahogy az Economist írja, erre az adósságállomány növekedésén kívül most azért irányul nagyobb figyelem, mert a kínai közösségi médiában elszaporodtak az agresszív behajtásokról szóló tartalmak. Azok még a szerencsésebbek közé tartoznak, akiket csak telefonon zaklatnak sűrűn, hogy törlesszenek, mert akadnak olyanok is, akik nem ússzák meg pofonok és hajtépés nélkül. Vannak olyan behajtók, akik a nagyobb hatás kedvéért rendőrnek adják ki magukat, és az sem példa nélküli, hogy miután megszerezték az adós családtagjainak, barátainak elérhetőségét, őket zaklatva igyekeznek fokozni a nyomást.

A Sencsenben és néhány további városban várhatóan életbe lépő szabályok az ilyen módszereket igyekeznek visszaszorítani. A jegybank novemberben életbe lépett irányelvei is azt a célt szolgálják, hogy a bankok ne bízzák túl erőszakos módszerekkel dolgozó vállalkozókra a lejárt követelések behajtását. A legnagyobb problémák azonban eleve nem a pénzintézeteknél vannak, hiszen náluk a nemfizetési arány csak 5 százalék körüli, miközben az online és kis összegű hitelezőknél ez idén már 30 százalék fölé emelkedett. Rájuk nem vonatkozik a jegybanki iránymutatás, noha eleve inkább ők bíznak meg olyan kis behajtó cégeket, amelyek nem válogatnak az eszközökben, nemcsak súrolva, hanem át is lépve a törvényesség határát. Azaz egy ideig még biztosan lesz utánpótlása a behajtós videóknak a kínai közösségi oldalakon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKína más idősíkba került, de még nem világos, hogy ez a múlt vagy a jövőKínában V-alakú kilábalás követi a koronavírus-válságot, bár a szkeptikus elemzők szerint az ország éppen bebetonozza szerkezeti egyensúlytalanságait.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ adósság Kína zaklatás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.