Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. június 2. 10:14 Vállalat, Világ

Az önvezető kamion hátrányba hozza a családi vállalkozásokat és a környezetbarát vasutat

A DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) német kutatóközpont és a Hamburgi Egyetem felmérést végzett a Berlin környéki német fuvarozók körében arról, hogy milyen várakozásaik vannak az önvezető kamionokkal szemben.

Az önvezető képességnek számos gazdasági és környezetvédelmi előnyét szokták hangsúlyozni, automata üzemmódban a kamionok kevesebb üzemanyag felhasználásával, adott esetben rövidebb útvonalon, megbízhatóbban érnek célba, és a sofőrökkel szemben soha nem fáradnak el, nem kell kötelező pihenőidőket tartaniuk.

A felmérés azonban három fontos, eddig sokkal kevésbé hangsúlyozott tényezőre világít rá.

  1. A fuvarozócégek az önvezetést szinte kizárólag azért tartják előnyösnek, mert évek óta súlyos sofőrhiány van, és az előrejelzések szerint ez így is marad. Az önvezető kamion nemcsak a sofőrök keresésének állandó terhét veszi le a cégek válláról, hanem hosszabb távon a teljes költség 30-40 százalékának megtakarítását is jelenti. Az adókkal és járulékokkal számolt személyi költség ugyanis a közúti árufuvarozás egyik legnagyobb költségeleme. Az önvezetés többi aspektusa azonban a cégeket nem nagyon hozza lázba.
  2. A vállalkozások nagy része (uniós mértékkel mérve) kis és közepes, jellemzően családi tulajdonban lévő cég, és ezek többsége nem tudja finanszírozni az önvezető technológiát. A piacon egyértelműen attól tartanak, hogy az önvezetéshez szükséges beruházásokat csak a nagy szereplők engedhetik meg maguknak, és a hosszú megtérülési idő miatt csak nekik éri meg belevágni. A német gazdaság gerincét adó kkv-szektorban nagyon erős a félelem attól, hogy az önvezetés tönkreteszi a kisebb cégeket, és olyan konszolidációt vált ki, amelynek végén csak nagy csoportok maradnak talpon. A fuvarozók már most jelezték, hogy ha a német állam meg akarja tartania a szektor jelenlegi szerkezetét, akkor erősen támogatni kell majd a családi vállalkozásokat.
  3. Az önvezetés (a nagy kezdeti befektetések megtérülése után) olcsóbbá teszi a kamionos fuvarozást, ezzel viszont elég nagy versenyelőnybe kerül a vasúttal szemben. Az önvezetés így a vasút jelentős visszaszorulását vetíti előre, ami azt jelenti, hogy az iparág a környezetszennyezőbb irányba mozdul el. Hiába fogyaszt kevesebb gázolajat egy önvezető kamion, mint egy ember által vezetett, ha piacot rabol a vasúttól, akkor összességében a károsanyag-kibocsátás nőni fog.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítaniA technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ áruszállítás felmérés fuvarozás kamion közút önvezetés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.