Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. május 24. 07:38 Élet

A járvány vámszedői: tízezreket kérnek el egy pár száz méteres fuvarért

A Kárpátaljáról származó Bagu Krisztián három éve tanul az ukrán-magyar határ közelében fekvő Vásárosnaményon. A járvány miatt azonban bezárt az iskolája, emiatt márciusban hazautazott Kárpátaljára. A 18 éves tanuló két hónappal később, május közepén indult vissza Magyarországra, hogy levizsgázhasson az iskolájában. Az átjutás viszont valóságos kínszenvedés volt: hiába érkezett meg a csapi határhoz hajnali fél 5-re, csak több mint 14 órával később, este 7-re jutott át a határ túloldalára.


A járványveszély miatt az ukrán-magyar határon egyedül a Záhony és Csap közötti átkelő működik, amelyen kizárólag autóval lehet átmenni. Aki Krisztiánhoz hasonlóan nem rendelkezik autóval, csak komoly költségek és rengeteg várakozás árán juthat át. Bár a határ elvileg éjjel-nappal nyitva van, Krisztián és több általam elért kárpátaljai szerint az ukrán oldal valójában csak délelőtt 10-től nyit ki a Magyarországra utazók számára.

Krisztián így hiába érkezett meg már hajnalban a határra, az autós sor csak 10-kor indulhatott meg. Próbált bekérezkedni egy sorban álló autóba, de senki sem segített rajta. Három-négy óra sikertelen próbálkozás után arra jutott, hogy muszáj lesz fizetnie, ha át akar jutni. A határon rengeteg olyan kisbusz várakozik, amelyek az autóval nem rendelkező emberek kiszolgáltatottságát kihasználva valószínűtlenül drágán viszik át őket a határon.

Ukrán határőrök mérik egy belépő sofőr testhőmérsékletét a Csapnál lévő Tisza közúti határátkelőn februárban. Fotó: Nemes János/MTI

Krisztiántól 1000 hrivnyát (12 ezer forintot) kértek el a fuvarért. Ez hatalmas összegnek számít Kárpátalján, ahol nagyjából a magyarországi negyedét-ötödét, 40 ezer forintnyi hrivnyát lehet keresni egy helyi üzemben. A hétfős kisbuszban öten ültek, tehát a sofőr egy pár száz méteres fuvarral többet keresett, mint egy gyári munkás havi fizetése.

Az ukrán oldalon gyorsan átjutottak Krisztiánék, de a magyar oldal rendkívül lassan haladt. A két határállomás közötti mintegy 800 méteres utat három-négy óra alatt tették meg. „Nagyon lassan dolgozik a magyar határ, 30-40 perc volt egy autó átvizsgálása” – mondta Krisztián. A lassú áthaladást a járványhelyzet miatti korlátozások indokolják.

A magyar állampolgársággal is rendelkező kárpátaljaiaknak igazolniuk kell a tartózkodási helyüket, ahol a rájuk váró kéthetes karantént eltöltik*vagy Záhonyba vonulnak a művelődési házba saját költségen, a visszatérő ukrán vendégmunkásoknak pedig több más dokumentum mellett munkáltatójuktól és tartózkodási helyükről is igazolást kell felmutatni. Az adminisztrációt pedig jelentősen lassítja, hogy sokan csak a határon töltik ki a karanténnal kapcsolatos iratokat.

Krisztián végül át sem jutott a kisbusszal a magyar oldalon, mivel három órás araszolás után a sofőr a határállomás előtt leszállította őket.

„A fuvaros elvette a pénzt, kidobott minket és otthagyott a két határ között”

– mondta Krisztián. Ekkor ismét sikertelenül próbált bekérezkedni egy autóba egy-két órán át, végül az egyik magyar határőr megszánta őket, és segített nekik átjutni este 7-kor.

Krisztiánhoz hasonlóan rengeteg kárpátaljai magyart és ukránt érint a – járványhelyzet miatt részben érthetően – nehézkes átjutás. A járvány miatt tízezres létszámban tértek vissza magyarországi vendégmunkások Ukrajnába, akiknek a jelentős része próbál most visszajutni Magyarországra és Európa más országaiba dolgozni vagy – Krisztiánhoz hasonlóan – vizsgázni (erről itt írtunk bővebben). Az érintettek számát szemléltetni, hogy a határátkelős információkat megosztó legnagyobb Facebook-csoportnak 40 ezer tagja van.

Hazautazó vendégmunkások a záhonyi határnál március 30-án. Balázs Attila/MTI

Ilyen például Zsolt is, aki sok más kárpátaljaihoz hasonlóan építőmunkásként dolgozik Magyarországon. Ő is azért ment haza március közepén, hogy a Kárpátalján élő családjával legyen a járvány alatt. A pénz miatt most már visszatérne Magyarországra, de az adminisztráció rendkívül bonyolult. A őt alkalmazó magyar cég több mint egy hete nyújtotta be a beutazási kérelemhez szükséges papírokat a magyar rendőrségnek, de Zsolt szerint még nem kaptak választ. Saját autóval készül az átlépésre, de így is jókora sorral számolhat.

„Ma például nincs sok ember a határon, 10 órakor nagyjából 50 autó volt, de így is legalább 4-5 óra átjutni a határon”

– mondta a határ forgalmáról egy férfi, aki fuvarokat szervez a két oldal között. Szerinte az elmúlt hetekben gyakran előfordul, hogy 6-7 órát kell várakozni a határon. Azt mondta, a bekérezkedés amiatt is működik ritkán, mert az egy autóban ülőknek ugyanarra a helyre kell utazniuk. Az autóval nem rendelkezőknek pedig meghatározóan szűkíti a lehetőségeit, hogy a járvány miatt a tömegközlekedés egész Ukrajnában leállt. Értelemszerűen vasúti közlekedés sincs a két ország között, így sokaknak nem marad más, mint a méregdrága kisbuszok.

„Rengetegen akarnak gyalogosan átmenni a határon. A fuvarok ára 30 eurótól (10 500 forint) kezdődik, de olyat is hallottam, hogy 150 dollárt (48 ezer forintot) kértek el valakitől” – mondta egy megkérdezett, aki önkéntesen segíti a határon átkelőket. A határátkelős csoportban hozzászóló is azt írta, hogy 20-30 ezer forintnyi összeget kértek el tőle a pár száz méteres útért. Szerinte amiatt ilyen magas a tarifa, mert a fuvarozóknak Ukrajnába visszatérve két hétre karanténba kell vonulniuk. A kisbuszok pedig azért dobják ki a két határ között az átutazókat, mert igazolások nélkül át sem tudnának menni a magyar oldalon.

Ukrajnába csak ukrán útlevéllel vagy személyivel lehet bejutni, ez viszont egyszerűbb, mivel a megkérdezettek szerint önkormányzati buszokkal 600 forintnyi hrivnyáért áthozzák azokat Ukrajnába, akik átléptek a magyar oldalon. Azt viszont egyik megkérdezett sem tudta, hogy Magyarország felé miért nem lehet igénybe venni ezeket a buszokat.

Ezekkel az önkormányzati buszokkal tudnak hazajutni a Magyarországról érkező átkelők. Fotó: Balázs Attila/MTI

Többen beszéltek egyébként arról is, hogy már a hazajutás is nehézkes volt az ukrajnai vendégmunkásoknak. Több százezren dolgoznak a magyar mellett német, lengyel, cseh, szlovák vagy éppen olasz gyárakban. Egy cseh gyárban akár 280 ezer forintnyi koronát is össze lehet szedni egy viszonylag könnyű gyári munkával. A járványtól való félelem, a gyárak leállása vagy a család miatt milliós nagyságrendben tértek haza vendégmunkások Ukrajnába márciusban.

Egy csehországi gyárban dolgozó kárpátaljai azt mondta, hogy a hatalmas igény miatt jelentősen növekedtek a távolsági buszok árai. Míg korábban Csehországból 20-25 ezer forintnyi koronából haza tudott utazni, márciusban 60-90 ezer forintra nőttek az árak. „Amelyik busz ki tudott jönni, minden pénzt megpróbált összeszedni” – mondta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz elszakított, állásukat elvesztő magyar migránsokUkrajnai vendégmunkások tízezrei tértek haza a járvány miatt. Soknak kellett döntenie a pénz és a család között az ingázás ellehetetlenülése miatt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Kárpátalja Ukrajna vendégmunkás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.