A Boeing 737 Maxokkal kapcsolatos hírek miatt talán meglepő lehet, de sokat javult a légi közlekedés baleseti statisztikája tavaly 2018-hoz képest.
A To70 nevű holland légi ipari tanácsadó cég gyűjtése szerint 2019-ben nagy utasszállító repülőgépekkel 86 baleset történt, amelyek közül nyolc járt halálos áldozatokkal, összesen 257-tel. Egy évvel korábban 160 – köztük 13 halálos – balesetet jegyeztek fel, az áldozatok száma pedig 534 volt – írja a Reuters.
Ez akkor egyébként hatalmas ugrás volt 2017-hez képest, amikor mindössze 13-an haltak meg. (Bár volt olyan statisztika, amely 44-re tette az áldozatok akkori számát.) Az az év azonban a mai formájában ismert repülés történetének legkevesebb áldozatot követelő éve volt, és lehetett sejteni, hogy egyszeri, lefelé kiugró értékről van szó. Nem is olyan régen, 2005-ben 1015-en haltak meg a légi közlekedéssel összefüggésben, pedig akkor még sokkal kevesebben repültek, mint manapság.
Visszatérve a tavalyi statisztikára, egymillió utazásra 0,18 haláleset jutott, amivel természetesen továbbra is a repülés számít a legbiztonságosabb közlekedési módnak. A statisztikába egyébként nemcsak a repülőgépeken tartózkodók számítanak bele, hanem azok is, akik a földön veszítették életüket, mondjuk egy házba csapódó gép miatt. A holland cég ugyanakkor csak az elvileg bárki számára elérhető járatokat vette figyelembe, így a magánrepülőgépeket, helikoptereket, teherszállító járatokat, katonai és kiképző repüléseket nem.
A legtöbb halálos áldozatot, 157-et tavaly az etióp nemzeti légitársaság 737 Maxának lezuhanása okozta, az eset után rendelték el a típus máig tartó repülési tilalmát. (A korábbi hasonló eset még 2018-ban történt Indonéziában.) Az ügy következményeibe végül Dennis Muilenburg Boeing-vezérigazgató is belebukott.
Májusban a moszkvai Seremetyevo repülőtéren 41-en haltak meg egy Szuhoj Superjet 100 kényszerleszállásakor, múlt héten pedig Almati közelében 12 áldozatot követelt a kazah Bek Air Fokker 100-asának balesete.
Világ
Fontos