Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. december 18. 12:34 Világ

A 200-300 méter már snassz, egyre több szuper-felhőkarcolót építenek

Kétarcú évet zárnak a felhőkarcoló-építők a világban: kevesebb 200 méternél magasabb épület készül el idén, mint tavaly, a külön alkategóriát képviselő 300 méter feletti ligában viszont növekedést mérnek.

A statisztika első részéért teljes egészében Kína felelős, ami persze nem csoda annak fényében, hogy 2013 és 2018 között minden évben több felhőkarcoló készült el Kínában, mint a világ összes többi részén együttvéve. A Council on Tall Buildings and Urban Habitat*amely a felhőkarcolók építésével, magasságuk hitelesítésével, illetve a fenntartható városi építészettel foglalkozik nevű szervezet jelentése szerint – amelyet a CNN idéz – idén 56 darab 200 méternél magasabb épületet fejeztek be Kínában, ami 38 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Az ország súlya miatt pedig hiába nőtt máshol az átadások száma, a globális statisztika 14 százalékos visszaesést mutat.

A jelenség nem vezethető vissza egyetlen okra, különösen azért nem, mert egy felhőkarcoló előkészítése és megépítése több évet vesz igénybe, azaz például az amerikai-kínai kereskedelmi háborúra aligha lehet fogni a dolgot. A kínai gazdaság lassulása és a túlzott eladósodás elleni fellépés azonban már jó pár éve tart, vagyis ezek valószínűleg szerepet játszanak, hiszen az ilyen nagy projektek általában jelentős részben hitelből valósulnak meg, a várható kihasználtságot pedig nyilván befolyásolja a gazdaság állapota. Az idén átadott legmagasabb, 530 méteres kínai épület például Tiencsinben van, ahol az irodák 44 százaléka bérlőre vár a CBRE adatai szerint. Budapesten ez a mutató még a 6 százalékot sem éri el.

Azért Kínán belül is van olyan város, amely szembemegy a trenddel: Sencsenben 15 felhőkarcolót fejeztek be, amivel kényelmesen megelőzte Dubajt (kilenc) és New Yorkot (nyolc). A világon idén átadott felhőkarcolók közül majdnem minden nyolcadik sencseni.

Más földrészeken szintén csipkedték magukat az építők. Afrika legmagasabb épülete lett az algíri nagymecset, amelynek minarete 265 méteres, a johannesburgi Leonardo felhőkarcoló pedig 228 méteres. Az európai rekordot a szentpétervári Lahta Center döntötte meg (462 méter), a brazíliait pedig a Balneário Camboriúban felépült Infinity Coast Tower (235 méter).

Az is érdekes, hogy a 300 méter feletti szuper-felhőkarcolóknál növekedés volt, 26 átadással, a már említett városok mellett például Kuvaitvárosban, Kuala Lumpurban és Puszanban vettek használatba ilyen épületet. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy – a kisebb, általában szinte kizárólag csak irodaként használt felhőkarcolókkal szemben – ezekben az épületekben az irodák mellett szállodát és lakásokat is kialakítanak. Ez pedig segít csökkenteni a fejlesztők kockázatát, mert ezek a szektorok ritkán kerülnek egyszerre válságba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA leggazdagabb szlovák most tör be igazán BudapestreA rejtőzködő Ivan Chrenko cége az EU legmagasabb felhőkarcolóját építi, a legkeményebb versenybe is beleáll, és Budapesten is belevágott egy óriási fejlesztésbe.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ felhőkarcoló Kína New York sencsen szentpétervár Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.