Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 24. 14:06 Vállalat

Hiába tűnik úgy, hogy a villanyautóké a jövő, még mindig nagyon bizonytalan az iparág üzletileg

Bármennyire is sok jele van annak, hogy az elektromos járművek gyártása jelenti az autóipar jövőjét, a kifejezetten a villanyautók gyártására specializálódott nagyobb cégek pénzügyi eredményei egyelőre aligha támasztják alá ezt a víziót. A Teslánál például ritkaságszámba mennek a nyereséggel zárt negyedévek, az elmúlt 15 évben összesen nagyjából ötmilliárd dollár veszteséget hozott össze az amerikai vállalat.

Ezzel nincs egyedül az ágazatban, a Tesla kínai kihívójaként a 2014-ben piacra lépett Nio négy év alatt termelt ennyi veszteséget, ami

napi 3,4 millió dolláros bukást jelent.

Ráadásul a sanghaji cég idei adatai még súlyosabb veszteségekről árulkodnak a Bloomberg beszámolója szerint.

A Niót a kínai Elon Muskként is emlegetett William Li alapította, és az üzletember ötlete mögé a legnagyobb kínai technológiai vállalatok álltak be befektetőként, például a Tencent, a Baidu és a Lenovo. Hiába bíztak azonban az ország óriási e-autó-piacában (a világ minden második villanyautóját ott adják el), végül is a tervezett költségkeretek túllépése, a gyenge értékesítési adatok és a visszahívási akciók határozták meg a cég működését. A cég szerencsétlen sorsa tehát jól példázza azokat az elemzői véleményeket, amelyek szerint

Kínában az elektromos autók dübörgő piaca csak egy mesterségesen túlfújt buborék, ami mára a kipukkadás határára jutott.

A 2010-es évek közepén az élénk keresletet ugyanis leginkább az alternatív hajtású autók vásárlására adott jelentős állami támogatások idézték elő. Ezeket azonban a kormány 2017-ben elkezdte leépíteni, ami meg is látszik a gépkocsieladások számán, azok ugyanis 2018 második felétől kezdve rendre elmaradtak az előző évi adatoktól.

A Niót egyelőre a befektetők életben tartják, a cég azonban így is kénytelen volt 14 százalékos létszámcsökkentést végrehajtani, miközben az eladott járművei több mint 20 százalékát vissza kellett hívnia.

A történetet Európából nézve különösen aggasztó lehet, hogy a kontinens nagy múltú autógyárai is egyre kiszolgáltatottabbak a kínai autópiacnak, illetve az elektromos autók még meglehetősen bizonytalanul alakuló szektorának. Többek között a Volkswagen és a Mercedes egyértelműen kinyilvánította a közelmúltban, hogy az elektromos hajtásláncai fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, aminek hátterében persze nemcsak a kínai piaci igények állnak, hanem például a szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIjedten figyelik a német VW-munkások az átállást az elektromos autókraA Volkswagen pont egy olyan gyárát választotta az elektromos autógyártásra való áttérés első állomásaként, aminek környezete teljesen kiszolgáltatott az üzem működésének.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar elektromos autó Kína válság Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.