Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 9. 12:37 Vállalat

Ijedten figyelik a német VW-munkások az átállást az elektromos autókra

Az elmúlt két-három évben egymást érték a Volkswagen bejelentései az elektromos autók gyártásáról. A német cég azt ígérte, hogy a 2020-as évekre megfizethető és nagy hatótávolságú villanyautókat dob majd piacra, a belsőégésű motorral hajtott modelleket pedig fokozatosan visszaszorítja. Egyre inkább úgy néz ki tehát, hogy a világ egyik legjelentősebb autógyára szinte mindent feltesz a e-autózásra. Ezeket a terveket azonban lassan valóra is kellene váltani, ezért az utóbbi hetekben körvonalazódni kezdett, hogy hogyan képzeli ezt a VW a gyakorlatban.

Nemrég kiderült például, hogy a Volkswagen a zwickau-i gyárát állítja át először teljesen az elektromos autók gyártására. A Bloomberg beszámolója szerint a szükséges átalakítások már jelentős részben lezajlottak, ráadásul úgy, hogy közben a termelés sem állt le, ami nem kis bravúr: nagyjából 9000 tonnányi acélszerkezetet kellett megmozgatni a munka során, a korábbi berendezéseknek pedig csak az egyharmadát tartották meg az üzemben.

A munkavállalók mégis nagyon bizonytalanok a jövővel kapcsolatban.

 

Az egykoron az NDK-hoz tartozó városban ugyanis nagyon fontos, hogy mennyire jönnek be a cégóriás víziói. A zwickau-i üzem 8000 embernek ad munkát, akik egy teljesen új termékcsaládot fognak gyártani novembertől. Ha azonban az új autók nem érnék el a várt piaci sikert, akkor a helyiek félelmei szerint a gyárban már aligha fognak visszatérni a hagyományos Volkswagen-ek készítéséhez, végső soron pedig megszűnnek majd az állások.

A nagyságrendileg százezer fős településen viszont az egyetlen jelentős munkáltató a Volkswagen. Az NDK megszűnése óta a város nem tudott érdemben új befektetéseket magához vonzani, pedig az autógyártás komoly hagyományokra tekint vissza Zwickau-ban: August Horch, a német autógyártás egyik úttörője itt alapította az Audit, majd a szocialista autógyártás emblematikus modelljét, a Trabantot gyártották a városban, a Volkswagen pedig Németország újraegyesítését követően húzta fel az új üzemét. Most pedig újabb éles váltás előtt áll a zwickau-i autóipar.

Sztrájkoló VW-munkások Zwickau-ban 2016-ban. (Photo by Sebastian Willnow / dpa / AFP) /

A kilencvenes években azonban a nagyobb környékbeli városokban sokkal nagyobb erőre kapott az autóipar, a közeli Lipcsében például a BMW és a Porsche is gyárat épített, a többi ágazatról nem is beszélve. Zwickau-t viszont a Volkswagenen kívül elkerülték a befektetők, a város lakossága csökkenésnek indult, a rendszerváltozás utáni gazdasági nehézségek pedig máig meghatározzák a helyiek életét. Bloomberg tudósítása szerint a német városokban megszokotthoz képest viszonylag gyakoriak a leromlott állapotú épületek és utcák, a szélsőséges politikai erők támogatottsága magas, és ami talán még aggasztóbb,

a kocsmákban üldögélő helyiek szkeptikusak a gyár sorsával kapcsolatban. 

 

A gyár tervezési részlegén dolgozó Martin Lehmann a Bloombergnek elmondta, hogy gyakorlatilag minden megváltozik az üzemben, a munkaköröktől kezdve a gyártási módszereken át a döntéshozatali folyamatokig. A Volkswagen az átalakítás során törekedett a minden korábbinál nagyobb fokú automatizációra, ami bár létszámleépítéssel nem jár, de igencsak megváltoztatja a gyártósorok működését. A fizikai dolgozóktól kezdve a vezetőkig mindenki intenzív képzésben részesült az elmúlt hónapokban, amelyek során nem csak az új körülmények közötti munkavégzésre próbálták felkészíteni őket, hanem a változások elviselésére, helyes kezelésére is.

A Volkswagen helyi HR-vezetője is elmondta a lapnak, hogy ilyen mértékű változásra egy autógyár életében még nem nagyon volt példa, ráadásul a helyzet olyan, mintha Zwickau az autógyártó kísérleti laboratóriumává változott volna. A munkatársaknak nem csak az új berendezések és gyártási folyamatok működését kell megismerniük, hanem fel kell készülniük azokra a helyzetekre is, amikor az elmélet nem egyezik a valósággal, vagyis valamelyik gép vagy procedúra nem a várakozások szerinti eredményeket adja. Éppen ezért eleinte még a szükségesnél több lépést fognak kézzel elvégezni, az automatizációval csak apránként fognak előrehaladni, ahogy bővül a gyártási tapasztalat.

Az aggodalmak pedig nem csak arra a kérdésre korlátozódnak, hogy vajon sikerül-e időben, megfelelő minőségben és kellő mennyiségben legyártani az új autókat. Az elektromos autógyártás jövedelmezősége egyelőre egyáltalán nem magától értetődő, merész elképzelésnek tűnik erre a hajtástípus korlátozni egy autógyártó termékpalettáját – ezzel az állítással kapcsolatban elég a Tesla példájára gondolni. Hiába szólt ugyanis az elmúlt tíz év az elektromos autózás terjedéséről, a töltési infrastruktúra még mindig hiányos, időről időre megkérdőjeleződik a villanyautók környezetbarát mivolta a többi hajtástípushoz képest, és még számos más kétely övezi az autóipar jövőjét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMajdnem 15 évig kell hajtani egy e-autót, hogy zöldebb legyen, mint egy dízelElkészült egy újabb összehasonlító életciklus vizsgálat, és nincs benne meglepetés, az e-autó csak akkor igazán zöld, ha zöld energiával is megy.

Persze, ha minden a tervek szerint sül el, akár jól is járhat a Volkswagen és vele együtt Zwickau, és azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a német autógyártó eredményei az elmúlt években nagyon jól alakultak. A tét és a kockázatok mindenesetre magasak, és abban biztosak lehetünk, hogy a kelet-németországi kisváros lakosai első kézből fogják érzékelni, hogy a gyár elképzelései beigazolódnak-e vagy sem.

Vállalat autógyártás autóipar elektromos autó Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 06:43 Vállalat

Budapesti garázscégként indultak, külföldön is terjeszkedő techvállalat lett belőlük

Négy fiatal az egyetem után úgy érezte, hogy jól tudnak együtt dolgozni, úgyhogy próbaképp vállalkozni kezdtek. Az első termékötletük ugyan elbukott, nyolc évvel később viszont már megvolt a milliárdos árbevétel. A Supercharge története.

Stubnya Bence
2019. szeptember 17. 07:02 Adat, Vállalat

Nem támogatja tovább a vendégmunkások állásait a kormány, de rejtély, hogy miért nem évekkel ezelőtt döntött így

Nem célja többé az egyedi kormánydöntéssel adott nagyvállalati támogatásoknak, hogy munkahelyeket hozzanak létre. A kérdés már csak az, hogy miért pont most döntöttek így.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 08:08 Vállalat

Az állam és a mobilhasználók is milliárdokat bukhatnak a tegnapi döntés miatt

Mindenki arra számított, hogy a Digi frekvenciát szerez magának és szétrobbantja a magyar mobilpiacot, erre egyszerűen kivágták őket a frekvenciatenderről.

Fontos

Avatar
2019. szeptember 17. 15:09 Élet

Lehet demokratikus és piaci választ adni a klímaváltozásra?

Lehet, hogy hiába várunk erre, ha nem hozunk létre olyan intézményeket, amelyek hatékonyan vezetnék ezt a folyamatot. Hozzászólás az extrapoláció-vitához.

Kasnyik Márton
2019. szeptember 16. 10:39 Világ

Néhány drónnal szétbombázták a kőolaj világpiacát

Kiesett a világ kőolaj-termelésének az öt százaléka, amire húsz százalékot ugrott az olajár. Újra megjelent a veszély a Közel-Keleten.

Stubnya Bence
2019. szeptember 15. 07:53 Adat

A devizahitelek gerjeszthették a nagy magyar kivándorlási hullámot

A szegényebb háztartások részesülnek nagyobb részben a külföldön dolgozó magyarok hazautalásaiból. Fontos motiváció volt a külföldön munkát keresőknek, hogy a család fizetni tudja a törlesztőt.