Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. július 11. 17:56 Világ

Salátaszedő robotot építettek, már csak fel kell gyorsítani

A gabonák és a burgonya betakarítását már évtizedekkel ezelőtt gépesítették, számos más terménynél azonban ez még nem sikerült. A salátával például az a probléma, hogy levelei részben a földre hajolnak, és könnyen megsérül.

A munkaerő drágulása és fogyatkozása ugyanakkor egyre nagyobb nyomást fejt ki az automatizálás irányába. Különösen Nagy-Britanniában, ahol a közép-európai országok uniós csatlakozása után főként az innen érkező dolgozók végezték a mezőgazdasági kézimunkát, a brit kilépési folyamat elindulása óta azonban nagyon megcsappant a számuk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szlovákok munkáját fenyegetik leginkább a robotok, de ez nekünk sem jó hírEgy OECD-tanulmány szerint Szlovákiában kiemelkedően magas az automatizáció által fenyegetett munkahelyek aránya, az ország nyugati részén 10-ből 4 ilyen.

Egy a Plymouth-i Egyetemről indult cég májusban málnaszedő robotot mutatott be, pár napja a BBC pedig arról írt, hogy Cambridge-i Egyetemen egy jégsalátaszedő szerkezetet építettek, amelyet már sikerrel próbáltak ki a terepen. (Az eredeti publikáció egy szakfolyóiratban jelent meg, ott néhány fotó is van a gépről.)

A zöldség és a robot szavak összevonása alapján Vegebotnak elkeresztelt berendezésnek két fő alkotórésze van: a mesterséges szem, valamint a vágóeszköz. A fejlesztők elismerik, hogy még a közelében sem járnak az emberi sebességnek – egy gyakorlott munkásnak csak pár másodpercbe telik, hogy a saláta fejét késsel elválassza a gyökerétől, majd a megfelelő helyre tegye.

Az előrehaladás azonban így is figyelemre méltó, hiszen ez az emberek számára nagyon egyszerű mozdulatsor a robotoknak nehezen megoldható feladatok sora. Ráadásul, ha sikerül növelni a sebességet, akkor nemcsak a saláta, hanem sok más hasonló termény betakarításának gépesítése is kifizetődő lesz, mivel a vágórendszer ereje szabályozható.

A gépi munkának olyan előnye is lehet, hogy a fáradhatatlan robotokat többször is kiküldhetik ugyanarra a területre, hogy mindig csak a tökéletesen beérett terményeket takarítsák be. Emberekkel ez nem éri meg, ezért az a jellemző, hogy egyszerre az összes salátát betakarítják, a nem megfelelőeket pedig egyszerűen kihajítják. A gépesítés tehát az élelmiszerpazarlást is csökkentheti.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElmentünk az üzembe, ahol már a robotokat is robotok gyártjákA monoton, unalmas, agyzsibbasztó feladatokat adják át a robotoknak, hogy az emberek az értelmesebb munkákat végezzék.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ mezőgazdaság robotizálás robotok saláta Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.