Baráti beszélgetések gyakori témája, hogy ki mennyire kap személyre szabott reklámokat az interneten. Vannak, akik örülnek, ha olyan hirdetések kerülnek eléjük, amelyek tényleg érdeklik, sok embert azonban zavar a túlságosan pontos profilalkotás, úgy érzik, hogy teljesen elveszett a magánszférájuk.
Az utóbbi csoportba tartozók számára készítette el a mschf*Kiejtve mischief, azaz bajkeverő, csínytevő. internetes stúdió és a Mozilla a Track THIS névre keresztelt alkalmazást, amely egyben a Firefox böngésző legújabb, Quantum névre keresztelt változatának népszerűsítését is szolgálja. Ez a böngészőbe beépülő program ugyanis megtéveszti azokat az alkalmazásokat, amelyek a netezési szokások alapján mindenkiről kialakítanak egy személyiségprofilt. Ebből következik ugyanis, hogy kinek mit lehet a legnagyobb eséllyel eladni, az algoritmusok ez alapján határozzák meg, hogy kinél milyen hirdetés jelenjen meg adott reklámfelületen.
Ehhez ez a kis programocska nem csinál mást, mint olyan oldalakat nyit meg a böngészőben, amelyek négy előre definiált személyiségtípus valamelyikéhez kapcsolódnak. Ezek az éppen felkapott ruházati termékek megszállott vásárlói, a dúsgazdagok, a világvégevárók és az influenszerek.
A Mozilla blogja felhívja a figyelmet arra, hogy előtte mentsünk el minden szükségesnek tűnő dolgot, mert az egyszerre megnyíló akár száz böngészőablak leterheli a gépet.
Ennyi új típusú tartalomfogyasztás (híroldalak, webáruházak, hirdetések megnyitása) már alkalmas arra, hogy félrevezesse a profilalkotó algoritmusokat, bár elképzelhető, hogy pár nap kell, mire a változás teljes körűen érzékelhető lesz a megjelenő reklámokon. Ha például látszólag kaszinók, exkluzív hitelkártyák, luxusékszerek, tervezői ruhák, milliárdos értékű házak és szigetek iránt érdeklődünk, akkor nagyon hamar ilyen hirdetések fognak minket megtalálni – emeli ki a BBC.
„Ezek az algoritmusok és weboldalak áruként kezelik az embert, ezért valami olyasmit akartunk létrehozni, amivel visszaveheti a kontrollt a felhasználó” – mondta a Vice-nak Daniel Greenberg, a mschf stratégiai igazgatója. Hozzátette, ő az influenszer profilt választotta, és a következő egy hétben olyan hirdetéseket kapott – női ruhák, smink- és bőrápolási termékek –, amelyekkel kapcsolatban sosem keresett vagy olvasott semmit.
Élet
Fontos