Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 13. 11:45 Világ

Székelyföldi bányákkal törne be az e-autózásba Románia

Az egyebek mellett az elektromos autók gyártásához szükséges ritkaföldfémek az elmúlt hetekben leginkább azért szerepeltek a hírekben, mert felmerült, hogy a legnagyobb termelő, Kína felhasználja ezt a pozícióját a kereskedelmi háborúban az Egyesült Államokkal szemben. Ezt ugyanakkor nehezíti, hogy míg a kínai termelés öt év alatt csak szerény mértékben emelkedett (93,8 ezer tonnáról 100,3 ezerre 2013 és 2018 között), addig a világ többi részén megtöbbszöröződött (18 ezerről 74,5 ezer tonnára nőtt).

Ez nyilván a növekvő igényeknek köszönhető, amit Románia is ki akar használni. Niculae Badalau gazdasági miniszter arról beszélt, hogy bányákat akarnak újranyitni, és szeretnének csatlakozni az európai akkumulátorgyártás fejlesztésére létrehozott szervezethez*European Battery Alliance. Ez szerinte biztosítaná, hogy az elektromos autókhoz energiatároló részegységeket gyártó vállalkozások közül legalább egy Romániában hozzon létre üzemet, minimum 50 millió eurós beruházással. Hozzátette, erről már tárgyalnak is akkumulátorgyártó cégekkel.

Konkrétan a Radioactiv Mineral Magurele SA nevű román vállalat csatlakozna az említett szövetséghez. Mint a neve is mutatja, ez a cég uránium kitermelésével foglalkozott, majd később kiterjesztette tevékenységét a ritkaföldfémekre is, még a kommunista rendszer idején. Később ezeket a bányákat bezárták a veszteséges termelés és az elavult technológia miatt.

A miniszter arról beszélt, hogy három bányát akarnak újranyitni. A Bloomberg cikke nem tér ki rá, de az alapjául szolgáló nyilatkozatból kiderül, hogy

ezek mind Székelyföldön, Hargita megyében, azon belül is a Gyergyói-medencében vannak, a Békény folyó mentén.

Ezt azok az internetes források is megerősítik, amelyek a térségbeli ritkaföldfém-előfordulásokról szólnak Ditró, Orotva és Szárhegy körül. Niculae Badalau nem fukarkodott a jelzőkkel az újranyitások jelentőségét illetően. Szerinte a ritkaföldfémek kitermelése Románia számára nemcsak európai, hanem világgazdasági szinten is fontos szerepet ad.

Ilyen források közelsége valóban adhat versenyelőnyt, de Magyarország a példa rá, hogy ez egyáltalán nem feltétel. Gödön a Samsung e-autós akkumulátorgyára már közel 1200 emberrel termel, Miskolcon a japán GS Yuasa üzemének épületét idén januárban adták át, és várhatóan novemberben kezdi meg a termelést. Komáromban a dél-koreai SK Innovation épít akkumulátorgyárat, amelynek első üteme 2020-ben állhat munkába.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA BMW debreceni gyáránál is nagyobb a most bejelentett komáromi beruházásA dél-koreai SK Innovation szerint kulcsszerepe lesz a komáromi gyárnak abban, hogy piacvezető legyen az elektromos autókba való akkumulátorok gyártásában.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ akkumulátorgyártás hargita ritkaföldfémek Románia székelyföld Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.