Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 18. 09:56 Világ

Egy Wizz Air-méretű légitársaság omlik éppen össze

Hetek óta tartó haláltusa után felfüggesztette összes járatának közlekedését az indiai Jet Airways. A társaság vezetői az utolsó pillanatig bíztak abban, hogy sikerül sürgősségi mentőhitelről megállapodni a hitelezőkkel, de ez nem jött össze.

A légitársaság problémáiról már lehetett tudni egy ideje, a pilóták, légiutas-kísérők, szerelők és földi kiszolgálók hónapok óta nem kaptak fizetést. A cég múlt hét pénteken törölte a nemzetközi járatait, azóta a hírek szerint mindössze öt géppel repült Indián belül. Pedig a társaság flottája elvileg 123 repülőből áll, ezzel a Jet Airways volt az ország legnagyobb magántulajdonú légitársasága. Összehasonlításként, a magyar alapítású Wizz Air jelenleg 112 géppel repül.

A több mint negyedszázada alapított vállalat adóssága 1,2 milliárd dollár, és a hitelezők konzorciuma tegnap késő este döntött úgy, hogy nem biztosít további finanszírozást a társaság számára. Ezek után pedig nem maradt más, mint a működés felfüggesztése. Elméletileg elképzelhető a tevékenység újraindítása, például az emírségekbeli Etihad Airways nagyobb részvételével, amely a Jet Airways 24 százalékos tulajdonosa.

Ugyanakkor egy légitársaság értéke hatalmasat zuhan a leállás pillanatában,

a versenytársak azonnal elkezdik betölteni a piaci réseket, ahogy láthattuk ezt idehaza a Malév 2012. februári csődjét követően. Ami pedig az Etihadot illeti, a társaság rengeteg pénz elégetése után végül elengedte a forrásaira utalt Air Berlint, amely 2017 őszén állt le. Az Abu Dzabi központtal működő társaság ugyanígy a sorsára hagyta a szintén masszívan veszteséges Alitaliát, amely csak az olasz kormányzati beavatkozásnak köszönhetően működik még mindig.

A nemrég még 600 belföldi és 380 nemzetközi járatot üzemeltető Jet Airwaysre visszatérve, a társaság hanyatlását leginkább az olyan fapados versenytársak előretörése okozta, mint az IndiGo és a SpiceJet. A BBC tudósítása szerint az utolsó, Amritsarból felszálló járat indulására sokan már el sem mentek, mert arra számítottak, hogy sok másikhoz hasonlóan azt is törlik. Voltak viszont olyanok is, akik direkt azért vettek jegyet erre a járatra, hogy részesei lehessenek a légitársaság utolsó útjának.

Igaz, a személyzet tagjai még nem adták fel a reményt, hogy megmentik munkaadójukat. Mivel a cég 23 ezer embert foglalkoztat, a családtagokkal együtt elég sok embert érint a leállás (bár a több mint 1,3 milliárdos Indiában nyilván mást jelentenek ezek a számok, mint egy átlagos európai országban). A kormány sem örül a fejleménynek, különösen most, hogy éppen választások zajlanak az országban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÓvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcolTavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük fajsúlyos szereplő, érdemes meggondolni, hol veszünk jegyet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ adósság india Jet Airways légitársaság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.