Az alacsony olajár gazdasági szempontból remek dolognak tűnik, amivel mindenki csak jól járhat: a fogyasztók a benzinkúton megspórolt pénzt más termékekre költhetik, olcsóbbá válik az árucikkek szállítása és némelyek előállítása, kevesebbe kerül az épületek fűtése és így tovább. A kereslet és az árak közötti kapcsolat azonban olyan, hogy ha valami olcsóbbá válik, akkor az emberek jellemzően egyre többet használnak belőle. Márpedig ez az olaj esetében együtt jár a fokozódó környezetszennyezéssel is.
Scott L. Montgomery, a Washingtoni Egyetem tanára hívja fel a figyelmet arra a The Conversation oldalán megjelent írásában, hogy bár az olcsó olaj rövid távon kétségkívül jót tesz a világgazdaságnak, emellett két káros hosszabb távú folyamatot is megindít (nem beszélve az azonnali fogyasztásnövekedésből adódó többletszennyezésről):
Ha csak az autóipart nézzük, jól látszanak ezek a hatások. Az Egyesült Államokban és Európában egyre népszerűbbek a többnyire fölöslegesen nagy és nehéz SUV-ok, amelyekkel egyre több kilométert tesznek meg a tulajdonosaik. Az autógyárak érdeke, hogy kiszolgálják ezeket az igényeket, és ennek a kormányok sem igazán mernek gátat szabni, ugyanis számos példa mutatja, hogy a választók rendkívül érzékenyen reagálnak az effajta beavatkozásokra, elég csak az elmúlt hetek franciaországi tüntetésekre gondolni.
Abban se bízhatunk igazán, hogy az olajkitermelő országok közbelépnének. Pedig ha jelentősen csökkentenék a kitermelést, akkor felhajthatnák az olaj árát, de ha ezt megtennék, azzal olyan országokat sodornának válságba, mint például Kína. Ez pedig egyáltalán nem áll érdekükben, többek között azért sem, mert aligha tudnák pótolni az így elvesztett bevételeket.
Ráadásul az olajexportőrök között is éles verseny van, nem kevés politikai tartalommal átitatva. Jelenleg az USA a legnagyobb kitermelő, az amerikai elnök pedig inkább egy adócsökkentéshez hasonlítja az olajár esését, ahelyett, hogy a felelős használatra biztatná a szimpatizánsait.
Oil prices getting lower. Great! Like a big Tax Cut for America and the World. Enjoy! $54, was just $82. Thank you to Saudi Arabia, but let’s go lower!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 2018. november 21.
Az olaj kitermelése pedig sosem volt olyan egyszerű és olcsó, mint manapság, az új technológiákat pedig azok az országok és cégek, amelyek évtizedeken át dollármilliárdokat költöttek a kifejlesztésükre, nyilván nem fogják kihasználatlanul a sutba dobni.
Montgomery szerint az autógyáraknak és a kormányzatoknak összefogva kellene a fogyasztókat az elektromos autók piaca felé terelni. Minél később kerül erre sor, annál nehezebb lesz az újabb és újabb sofőrök százmillióival elfogadtatni, hogy a fosszilis üzemanyagok ideje lejárt, még akkor is, ha az áruk éppen lefelé tart.
Vállalat
Fontos